zap group mishpati logo

מחיקת רישום פלילי - שאלות ותשובות מהפורום

אם יש לכם רישום פלילי במשטרה ואתם מעוניינים למחוק אותו, נשאלת השאלה האם תוכלו לעשות זאת ותוך כמה זמן? לפניכם שאלות ותשובות שנשאלו לאחרונה בפורום מחיקת רישום פלילי בפורטל משפטי. כל התשובות, לפניכם

מאת: עו"ד נדב גרינולדנדב גרינולד - משרד עו"ד
30.08.16
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
מחיקת רישום פלילי - שאלות ותשובות מהפורום

רישום פלילי קיים על אף שעברו 12 שנה

שאלה: בשנת 2004 הורשעתי וקיבלתי 3 חודשי עבודות שירות שריציתי. התיק נסגר אבל עדיין ישנו רישום פלילי. כמה זמן צריך עוד לעבור עד שהרישום יימחק?

תשובה: לצערי, תיק שהתנהל בבית המשפט ובסופו הורשעת לעולם יישאר בפלט המרשם הפלילי המשטרתי ולא ימחק ממנו.

השפעת מעשה בגיל הנעורים על קבלה ליחידה מובחרת

שאלה: בגיל 15 וחצי שיחקתי עם חברי במחשב במשחק רשת ודיברנו בסקייפ. במהלך השיחה צחקנו דיברנו קיללנו (כתוצאה ממשחק לחימה , יריות). קיללתי את חבר שלי ואמרתי לו '' אני אהרוג אותך יה חרא יבן זונה חכה אני אתפוס אותך'' וכו. כנראה שהוא לקח זאת ממש קשה ורציני והלך למשטרה להגיש על זה תלונה. במשטרה הראו לי צילום לכך שרשמתי זאת בסקייפ , לקחו לי טביעות אצבע וצילום שלי .. מאז לא קרה כלום אחרי שעה הלכתי הביתה, וכיום אני בן 17 וחצי בדרך לגיוס יחידה מובחרת בצה''ל. האם זה ישפיע בקבלה ליחידה? או לצהל בכלל? 

תשובה: על פי המקרה שאותו תיארת ככל הנראה מדובר בתיק משטרתי סגור. מכיוון שהיית קטין בעת האירוע ניתן להגיש בקשה לביטול הרישום בחלוף שלוש שנים.

רישום משטרתי ותעודת יושר

שאלה: חבר שלי נכנס לחנות שמוכרת תחתונים וגופיות. הוא התלוצץ עם המוכרת על הסקסיות של תחתונים שהוא קנה. לאחר שהוא יצא מהחנות הוא הוזמן למשטרה בחשד שהטריד מינית את העובדת. הוא עבר חקירה במהלכה נלקחו ממנו טביעות אצבעות וצילמו אותו. הוא הודה והתנצל שדיבר כך. עברה שנה והוא לא שמע כלום מהעניין. כעת הוא מנסה להשיג דרכון זר שדורש הצגת תעודת יושר. הוא חושש שהדבר יהיה כתוב בתעודת יושר וכך הוא לא יוכל לקבל דרכון זר. אין לו הרשעות או תלונות נגדו מכל סוג שהוא. האם עליו ללכת למשטרה ולבקש את גליון הרישום שלו, ולראות אם זה כתוב שם?

תשובה: לפי תיאור המקרה, מכיוון שחברך לא הורשע בביצוע העבירה בגינה נחקר, ובמידה שאין לו כל הרשעה קודמת בעברו הרי שהרישום הפלילי שלו נקי. 

אולם, במקרה של חברך לא מדובר ב"תעודת יושר" שהיא למעשה העתק מהרישום הפלילי המציג את ההרשעות בבית המשפט. יתכן שחברך התבקש להציג תעודת מרשם פלילי הנשלחת ישירות לשגרירות הזרה בישראל. במקרה שמדובר בתעודה זו הרי שתיק הממתין לבירור דין, שטרם נסגר בעילות הסגירה השונות יופיע בתעודה יחד עם ההרשעות בבית המשפט.

הרשעה נמחקת (למעט עבירות שעונשן מוות) לאחר 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות של העבירה. רק גופים שלטוניים בודדים (כגון משטרת ישראל וצה"ל) יוכלו לקבל מידע לגבי עבירה שהתיישנה. ניתן להגיש לנשיא בקשת חנינה לקיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה

מתי העבירה תמחק?

שאלה: הורשעתי בעברה שעשיתי לפני 5 שנים. בעקבות כך נכנסתי לכלא לתקופה קצרה. השאלה שלי מתי אני יכול להגיש בקשה למחוק את הרישום.- 7 שנים מהעבירה ? או 7 שנים אחרי ריצוי העונש ?

תשובה: הרשעה נמחקת (למעט עבירות שעונשן מוות) לאחר 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות של העבירה. רק גופים שלטוניים בודדים (כגון משטרת ישראל וצה"ל) יוכלו לקבל מידע לגבי עבירה שהתיישנה. ניתן להגיש לנשיא בקשת חנינה לקיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה, מומלץ להגיש את בקשת החנינה באמצעות עו"ד הבקי בתחום.

רישום פלילי לאחר שיחה, צילום ולקיחת טביעת אצבע

שאלה: בעלי זומן למשטרה לשיחה, דיברו איתו, צילמו אותו ולקחו ממנו טביעת אצבע. אמרו לו שידברו איתו כבר.. שיבדקו עם בית המשפט מה לעשות. תוך כמה זמן יכולים לחזור אליו? הוא לקח דברים מהעבודה, תפסו אותו ביציאה מהעבודה והוא החזיר את כל הדברים שלקח. וזו הסיבה שהמשטרה הזמינה אותו. איך נדע אם פתחו תיק? 

תשובה: כשאדם נלקח לחקירה במשטרה, נפתח תיק משטרתי. תיק זה יכול להתפתח לכתב אישום או לחילופין להיסגר מסיבות שונות.
ניתן לפנות למשטרה בבקשה לסגירת תיק מעילות שונות (חוסר עניין לציבור, חוסר אשמה), מומלץ לשלוח הבקשה לסגירת תיק באמצעות עו"ד המנוסה בתחום. יש לזכור כי תיק זה יכול להיות תחילתו של הליך פלילי כנגד הנחקר.

מחיקת רישום פלילי - שאלות ותשובות מהפורום

אחזקת סמים קלים לשימוש עצמי

שאלה: נפתח לי תיק במשטרה על אחזקת סמים קלים (חשיש) לשימוש עצמי. התיק שלי נסגר אבל יש לי רישום פלילי. איך אני מוחק אותו כמה שיותר מהר?

תשובה: הרישום המשטרתי יימחק באופן אוטומטי בעבירות קלות, לאחר 7 שנים. ניתן לפעול לזירוז/ מחיקת התיק ע"י שליחת בקשה למדור רישום פלילי במטה הארצי של משטרת ישראל (במכתב מנומק ומפורט) או לפנות לראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה (גם במכתב מנומק ומפורט) או שניתן להגיש בקשה מנומקת לשנות את עילת סגירת התיק ל"חוסר אשמה" (ואז יימחק רישומו מרישומי המשטרה) – עדיף לפנות באמצעות עו"ד הבקי ומומחה בתחום, אך ניתן לנסות גם לבד. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים