zap group mishpati logo

מתי אפשר וכדאי להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות?

האם כשסכום התביעה נמוך מ - 33,400 ש"ח התובע יכול לבחור בין בית משפט לתביעות קטנות לבין בית משפט שלום? מה עדיף?

26.12.17
תאריך עדכון: 09.04.24
6 דק'
מתי אפשר וכדאי להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות?

המדינה יצרה הליך שאמור להקל על האזרחים במדינה ולאפשר להם להגיש תביעה שתתברר בקלות וביעילות רבה יותר, במסגרת בית משפט לתביעות קטנות. הליך כזה הוא אכן עתיר יתרונות, אולם יש לו גם חסרונות ויש לשקול בכובד ראש האם לממש את זכות ההתדיינות בבית משפט לתביעות קטנות, או שמא לבחור בערכאה אחרת. 

כאשר סכום התביעה נמוך מ - 33,400 ₪ (סכום זה נכון לינואר 2017. הסכום מתעדכן אחת לשנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן) יש לתובע זכות בחירה בעניין בית המשפט בו תידון התביעה

מתי ניתן להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות?

כאשר סכום התביעה נמוך מ - 33,400 ₪ (סכום זה נכון לינואר 2017. הסכום מתעדכן אחת לשנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן) יש לתובע זכות בחירה בעניין בית המשפט בו תידון התביעה. אם יבחר להגישה לבית משפט לתביעות קטנות, שם יתקיים הדיון; ואם יבחר להגישה לבית משפט שלום, הוא זה שידון ויכריע בתביעה.

כאשר קמה האפשרות לתובע להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות, על פי רוב מומלץ לו להגיש תביעה לבית משפט זה, בשל העובדה ששם ההדיינות פשוטה ומהירה יותר

מה עדיף: בית משפט שלום או בית משפט לתביעות קטנות?

כאשר קמה האפשרות לתובע להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות, על פי רוב מומלץ לו להגיש תביעה לבית משפט זה, בשל העובדה ששם ההדיינות פשוטה ומהירה יותר. אולם, לעתים החסרונות הכרוכים בהליך זה עולים על היתרונות. 

בשל כך, חשוב מאד לקבל ייעוץ משפטי לפני שבוחרים לאיזה בית משפט כדאי להגיש את התביעה. עורך הדין שיבחן את נסיבות המקרה ימליץ לתובע כיצד לפעול. במסגרת הייעוץ המשפטי יובהר לתובע מהם היתרונות והחסרונות של התדיינות בבית משפט לתביעות קטנות; ואילו שיקולים עליו לקחת בחשבון בטרם יקבל החלטה בנושא.

הדיון בבית משפט לתביעות קטנות יהיה לרוב דיון קצר ויעיל במיוחד. המשמעות היא חסכון בזמן ובכסף; ונקיטת הליכים "פשוטים" יותר

מהם היתרונות של הדיינות בבית משפט לתביעות קטנות?

הדיון בבית משפט לתביעות קטנות יהיה לרוב דיון קצר ויעיל במיוחד. המשמעות היא חסכון בזמן ובכסף; ונקיטת הליכים "פשוטים" יותר. על פי רוב, לתביעה שתוגש לבית משפט לתביעות קטנות, יצורפו ראיות רלוונטיות מראש; ולרוב לא יהיה צורך בשמיעת עדים ו/או צירוף תצהירים. כך, בדיון אחד, או שניים, לכל היותר, תתברר התביעה והתובע יזכה לקבל את כספו במהרה (במידה שתביעתו תתקבל).

כאשר מדובר בתביעה מעט מורכבת, המצריכה בירור לעומק, ומחייבת זימון עדים, הכנת תצהירים, איסוף מסמכים וכד' - התביעה לא מתאימה לדיון ביהמ"ש לתביעות קטנות

מהם החסרונות של הדיינות בבית משפט לתביעות קטנות?

החיסרון הבולט של תביעה בבית משפט לתביעות קטנות נובע דווקא מהיתרון הבולט שלו, והוא הפשטות ו"הקלילות" של ההליך. רק תביעות שאינן מורכבות יכולות להתאים לדיון בבית משפט לתביעות קטנות. כאשר מדובר בתביעה מעט מורכבת, המצריכה בירור לעומק, ומחייבת זימון עדים, הכנת תצהירים, איסוף מסמכים וכד' - התביעה לא מתאימה לדיון בערכאה זו. במקרה כזה עדיף לתובע לבחור בבית משפט שלום.

חסרון בולט נוסף של תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות הוא חוסר היכולת להיות מיוצג על ידי עורך דין - במסגרת הדיון לבירור התביעה ידברו הצדדים בעצמם ולא יוכלו ליהנות מייצוג משפטי. אולם, על חיסרון זה, הנובע מחוסר היכולת להיות מיוצג על ידי עורך דין ניתן להתגבר.

תובע ו/או נתבע המנהלים דיון בבית משפט לתביעות קטנות יכולים להגיש בקשה להיתר ייצוג על ידי עורכי דין. במקרים מיוחדים ונדירים בית המשפט יסכים לקבל את הבקשה ולאפשר ייצוג

כיצד? האם יש אפשרות לייצוג על ידי עורך דין בבית משפט לתביעות קטנות?

כן. יש אפשרות כזו במקרים מיוחדים. תובע ו/או נתבע המנהלים דיון בבית משפט לתביעות קטנות יכולים להגיש בקשה להיתר ייצוג על ידי עורכי דין. במקרים מיוחדים ונדירים בית המשפט יסכים לקבל את הבקשה ולאפשר ייצוג. כך, למשל, כשהנתבעת היא חברה המספקת שירותים ללקוחות רבים, ובשל כך, להכרעה בתביעה תהיינה השלכות על אזרחים רבים. במקרה כזה  בית המשפט יתיר ייצוג על ידי עורך דין. בהקשר של חברה, חשוב לציין כי היא לא יכולה להיות תובעת בבית משפט לתביעות קטנות. חברה שתובעת אדם פרטי לא יכולה לתבוע בבית משפט זה וחייבת לפנות לבית המשפט הרלוונטי. 

היעדרו של ייצוג משפטי בבית משפט לתביעות קטנות מרתיע רבים מהתובעים; מה שיכול להכריע את הכף ולגרום להם להגיש את התביעה לבית משפט השלום. הסיכוי שבית משפט לתביעות קטנות יקבל את הבקשה לאפשר ייצוג אינו גבוה. בית משפט לתביעות קטנות מתיר ייצוג משפטי רק במקרים נדירים.

החדשות הטובות הן שגם על מכשול זה ניתן להתגבר: במידה שבית המשפט לא ייענה בקשה ולא יתיר את הייצוג, ניתן להקל על "רוע הגזירה" על ידי הסתייעות בעורך דין "מחוץ לדיון" כלומר, הצדדים יכולים להיעזר בעורך דין בכל שלבי התביעה, מלבד בעת הדיון בפועל.

הפרמטרים שיסייעו להכרעה בדבר הערכאה המתאימה כוללים את מורכבות התביעה ואת יכולתו של התובע להציג את הטיעונים כראוי בפני בית המשפט

איזה ייצוג משפטי יכול עורך דין לתת לתובע ו/או נתבע בבית משפט לתביעות קטנות?

ראשית, עורך הדין יוכל לעזור לתובע להחליט לאיזו ערכאה להגיש את התביעה. הפרמטרים שיסייעו להכרעה בדבר הערכאה המתאימה כוללים את מורכבות התביעה ואת יכולתו של התובע להציג את הטיעונים כראוי בפני בית המשפט. מדובר במעמד לא פשוט ואנשים רבים חוששים שיהיו נרגשים מדי, נבוכים ונסערים; ולא יוכלו לעמוד באתגר של עמידה בפני שופט והשמעת טיעונים מול הנתבע. 

שנית, במידה שיבחר התובע באפשרות של הגשת התביעה לבימ"ש לתביעות קטנות, הוא יוכל לקבל הדרכה חשובה וחיונית מעורך הדין. כך, עורך הדין יוכל להסביר ללקוח מהן הטענות שחשוב לעלות בפני בית משפט. הוא אף רשאי לסייע לו בניסוח כתב התביעה, בניסוח הטיעונים ובמתן ייעוץ בדבר אופן ההתנהלות המומלץ במסגרת הדיון. 

אם הנתבע סבור, כי ישנן נסיבות אובייקטיביות המצדיקות העברת הדיון, הוא יכול להגיש בקשה לבית המשפט לתביעות קטנות ולנסות לפרט טעמים מיוחדים בשלהם אין זו הערכאה המתאימה לדיון

האם גם לנתבע יש זכות לבחור את מקום ההתדיינות?

לא. שעה שהוגשה כנגד הנתבע תביעה בערכאה משפטית מסוימת, הוא חייב לנהל את ההגנה באותה ערכאה, ומכאן שבמידה שהתובע בחר להגיש תביעה כנגדו דווקא בבית משפט לתביעות קטנות, שם יתנהל הדיון. אולם לכלל זה יש חריג: במידה שהנתבע סבור כי ישנן נסיבות אובייקטיביות המצדיקות העברת הדיון, הוא יכול להגיש בקשה לבית המשפט לתביעות קטנות ולנסות לפרט טעמים מיוחדים בשלהם אין זו הערכאה המתאימה לדיון. במקרים חריגים ונדירים בית משפט יקבל בקשה זו ויעביר את הדיון לבית משפט השלום.

הצדק בבית המשפט לתביעות קטנות

גם בית המשפט עצמו, ללא בקשה של הצדדים יכול להחליט על העברת הדיון לבית משפט שלום. במקרים בהם יתרשם בית המשפט כי התביעה מורכבת, סבוכה או עמוקה מדי ו/או שבירורה מצריך זמן רב ובחינת ראיות, הוא יורה על העברת הדיון מבית משפט לתביעות קטנות אל בית המשפט המתאים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים