zap group mishpati logo

על המהפכה בדיני מזונות

עד לפסק הדין של ביהמ"ש העליון חובת המזונות הוטלה על האב, אך מאז פסק הדין יש להחיל את עיקרון השוויון

29.01.18
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
על המהפכה בדיני מזונות

פסק הדין של בית המשפט העליון מחודש יולי 2017, חולל מהפכה של ממש בכל מה שקשור לתשלומי מזונות ילדים. עד עכשיו המצב היה כזה, שהחובה לזון את הילדים חלה רק על האב ללא קשר להכנסות האם. בית המשפט העליון מחיל את עקרון השוויון, וקובע שבגילאים 6-15, החובה לזון את הילדים חלה על שני ההורים בהתאם להכנסותיהם הפנויות, ובהתאם לזמני השהייה שלהם עם כל אחד מההורים.

במשמורת משותפת, כששני הילדים נמצאים אצל ההורים באופן זהה, וכשההורים מרוויחים שכר דומה או זהה, כל הורה יזון את ילדיו בעת בה הם שוהים אצלו

עיקרון השוויון - שכר דומה? כל הורה יזון את ילדיו

מכאן נובע, שבמשמורת משותפת, כששני הילדים נמצאים אצל ההורים באופן זהה, וכשההורים מרוויחים שכר דומה או זהה, כל הורה יזון את ילדיו בעת בה הם שוהים אצלו.

כשאין משמורת משותפת, ביהמ"ש מסתכל על היחס של השהות של הילדים אצל כל אחד מההורים, וקובע את התשלום של המזונות בהתאם לאותו יחס ובהתאם להכנסות ההורים

כשאין משמורת משותפת - ביהמ"ש יקבע מהם צרכי הילדים

וכשאין משמורת משותפת, אז בית המשפט קובע מהם הצרכים של הילדים. ביהמ"ש מסתכל על היחס של השהות של הילדים אצל כל אחד מההורים, וקובע את התשלום של המזונות בהתאם לאותו יחס ובהתאם להכנסות ההורים.

שתי חלופות להעברת תשלומי המזונות

פסק הדין מציע שתי חלופות באופן בו יועברו תשלומי המזונות.

מנגנון ראשון זה פתיחת חשבון בנק משותף, שממנו תשולמנה כל הוצאות הילדים, והמנגנון השני זה קביעת הורה מרכז, שמרכז אצלו את כל התשלומים, מבצע אותן וההורה האחר מעביר לו את התשלומים בגין המזונות שלא שוטפים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים