zap group mishpati logo

"מלכודות" בעסקאות מקרקעין

ריחות של ביוב, קרינה מסוכנת או בנין חדש שחוסם את הנוף - רכישת דירה, בית או קרקע ללא בדיקות משפטיות מקיפות עלולה לגרום להפסדים כספיים ולעגמת נפש

20.05.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
"מלכודות" בעסקאות מקרקעין

זוג צעיר הגשים את חלום חייו ובמיטב כספו רכש בית צמוד קרקע בו יוכל לגדל ילדים באושר. הבית היה מרווח והסביבה פסטורלית, אך המציאות העגומה טפחה על פניהם כאשר לאחר זמן קצר התחילו בני הזוג להריח ריחות חריפים ובלתי נסבלים הנובעים מבורות ביוב המצויים בחצר הבית ומהווים מפגע תברואתי חמור.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מקרקעין

משפחה אחרת, אשר רכשה דירה בבית משותף, גילתה כי דירתה גובלת בחדר שנאים של חברת החשמל, אשר מפיץ קרינה אלקטרומגנטית מסוכנת, ואילו משפחה שלישית גילתה על גג הבניין בו מצויה דירתם החדשה, אנטנה סלולרית.

צו הריסה ושעבוד
במקרה אחר, רכש משקיע דירה במטרה להשכירה. לאחר החתימה על הסכם המכר הוא גילה כי חל צו הריסה על הדירה בשל חריגות בנייה, וכי הדירה משועבדת לצד שלישי שלא רשם את השעבוד בטאבו, אלא ברשם המשכונות.
רוכשת נוספת גילתה כי שכנה החדש הוא לא אחר מאשר עבריין רכוש מוכר מאד למשטרה. זוג הורים צעירים גילו שבשכונה שבה עברו לגור מתגורר עבריין מין שהורשע מספר פעמים ונידון לתקופת מאסר. משפחה אחרת, שרכשה דירה מקבלן, אהבה במיוחד את הנוף הירוק שאמור היה להשתקף מהחלון, כמו גם את העובדה כי מדובר בדירה מוארת. כמה הצטערו הקונים כשגילו כי בדיוק מול חלונם העתידי מוקם בניין נוסף, ולא רק שהנוף היחיד שיראו הוא המרפסת של השכנים, אלא שהדירה כבר לא תהייה מוארת כפי שחשבו.

בעיות נוספות בעסקאות מקרקעין
בעיות אחרות בעסקאות מקרקעין עשויות להיות: קושי במימוש זכויות הבנייה שנרכשות עם הנכס; צווי מניעה, הריסה או הפקעה שחלים על הנכס; קיומו של תקנון מוסכם בבית משותף המשפיע על חיי הדיירים; או אי תשלום דמי חכירה למנהל מקרקעי ישראל בגין הנכס. כמו כן, עלולים להיות שינויים סביבתיים כתוצאה מתכנית בניין עיר - כמו כביש סואן, רועש ומזהם שאמור להיסלל ליד הדירה; הקמת תשתית למסילות רכבת; מבני ציבור רועשים שיגרמו לבעיות חנייה; או גן שמהווה אטרקציה לבני נוער בשעות הלילה. בכל המקרים הללו ייגרם לרוכשים נזק כספי בשל ירידה צפויה בערך הנכס, כמו גם אבדן הנאה ועגמת נפש רבה. בדיקות משפטיות, תכנוניות וסביבתיות יסודיות טרם הרכישה היו חוסכות את הנזק הרב שנגרם לרוכשים.

נזכיר, כי במידה ועסקת הרכישה במקרקעין בוצעה, ונכון להיום הנכם מתמודדים עם מטרדים ו/או ליקויים קיימים, עדיין ישנן דרכים טרום משפטיות ו/או משפטיות לנסות ולצמצם את הנזקים הכספיים ו/או המטרדים הקיימים.
חשוב להבין כי רכישת דירה מחייבת ליווי מקצועי של אנשי מקצוע בקיאים, בעיקר ליווי משפטי מעורך דין מנוסה בתחום, שיחשוב עבורכם מחוץ לקופסה ויחסוך לכם נזקים כספיים אדירים, ומה שחמור מכך - עגמת נפש ואובדן הנאה, שלא תמיד נמדדים בכסף.

* משרד עורכי דין גיא הרשקוביץ ושות' מעניק שירותים משפטיים כוללים ללקוחותיו במסגרת מספר מחלקות: נדל"ן ומקרקעין (נדל"ן פרטי ומסחרי, תכנון ובניה ועסקאות מורכבות), מחלקה מסחרית (ייעוץ משפטי שוטף לחברות ועריכת הסכמים, לרבות זכויות קניין רוחני, הסכמי מייסדים ושותפויות, הסכמי רכישת והקצאת מניות), מחלקה אזרחית (דיני עבודה, ירושה, בנקאות, לשון הרע), הליכי גישור ובוררות וייצוג בערכאות המשפטיות.

* טלפון: 03-6855558  דוא"ל: guyh2@bezeqint.net

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה