zap group mishpati logo

המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונת העבודה בחו"ל של המעצבת הגרפית

צעירה שעבדה בחו"ל כמעצבת אתרי אינטרנט עברה בתאילנד תאונת דרכים. המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעה כתאונת עבודה על אף לא מעט משוכות משפטיות

22.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונת העבודה בחו"ל של המעצבת הגרפית

המוסד לביטוח לאומי הכיר לאחרונה באופן בלתי שגרתי בתאונת דרכים שעברה ישראלית בתאילנד כתאונת עבודה המזכה אותה בקצבת נכות. הישראלית, צעירה בשנות ה-20 לחייה, נסעה לתאילנד לחודשים ארוכים, בעקבות פרויקט גדול שלקחה על עצמה במסגרת עבודתה.

במסגרת ההליך מול הביטוח הלאומי, נדרשה הצעירה, שיוצגה על ידי הח"מ, לעבור לא מעט משוכות משפטיות. זאת, כדי שהתאונה שעברה תוכר כתאונת עבודה. בין היתר, היא נדרשה להוכיח שאכן עבדה בתאילנד, ולא בילתה בחופשה פרטית, וששכרה במקום דירה ומשרד.

הצעירה נסעה לעיר השנייה בגודלה בתאילנד, צ'יאנג מאי, ושם שכרה חלל עבודה במרכז עסקים גדול ומוכר, לצד מעצבים נוספים. במקביל היא שכרה בית קטן למגורים

רצתה לקבל השראה ממעצבים אחרים

הצעירה המתגוררת כדרך קבע בישראל עובדת כמעצבת גרפית של אתרי אינטרנט. היא מרבה לנסוע לחו"ל, ועובדת כעצמאית על פרויקטים שונים, בארץ ובעולם. התאונה שבה היתה מעורבת התרחשה בעת שלקחה על עצמה פרויקט אינטרנטי רחב היקף מול חברה גדולה בארה"ב. כדי לקבל השראה ממעצבים אחרים, החליטה הצעירה לנסוע לתאילנד, לשכור שם משרד, ולבצע את הפרויקט שהוטל עליה מהמדינה.

הצעירה נסעה לעיר השנייה בגודלה בתאילנד, צ'יאנג מאי, ושם שכרה חלל עבודה במרכז עסקים גדול ומוכר, לצד מעצבים נוספים. במקביל היא שכרה לעצמה בית קטן שבו התגוררה. מדי יום נסעה הצעירה על הקטנוע ששכרה מהדירה שבה גרה לעבודתה.

בעקבות התאונה, פונתה הצעירה לבית חולים מקומי בתאילנד. בתאונה נגרמו לה פגיעות ראש, שבעטיין היא נזקקה לניתוח, ושבר ברגל שמאל. לאחר כמה ימים, הוטסה הצעירה לישראל ואושפזה ב"איכילוב"

עברה ניתוח ראש בבית החולים בתאילנד

באחד הימים ביקשה הצעירה בשעות הערב לחזור מעבודתה באופן שגרתי בדרך לביתה. היה זה יום גשום, והכביש היה חלק. הצעירה עלתה על הקטנוע, אך לפתע החליקה ונזרקה לשולי הכביש. תייר אמריקאי עובר אורח שעבר במקום, חילץ את הצעירה והעבירה באמבולנס לבית החולים. במסגרת התאונה, נגרמו לצעירה פגיעות קשות, והיא אף איבדה את ההכרה.

בעקבות התאונה, פונתה הצעירה לבית חולים מקומי. בתאונה נגרמו לה פגיעות ראש, שבעטיין היא נזקקה לניתוח, ושבר ברגל שמאל. לאחר כמה ימים, הוטסה הצעירה לישראל, ואושפזה בבית החולים איכילוב. משם הועברה לשיקום בבית החולים לוינשטיין.

המוסד לביטוח לאומי דרש מהצעירה להוכיח שנסעה לצורכי עבודה לתאילנד ולא למטרת חופשה ושחלל העבודה ששכרה בצ'אנג מאי אכן היה מקום עבודתה

נדרשה להוכיח שאכן שכרה משרד בתאילנד

לאחר שחזרה הצעירה לישראל, היא הגישה תביעה למוסד לביטוח לאומי. הצעירה טענה, כי מאחר שהתאונה נגרמה לה בדרך חזרה ממקום עבודתה בתאילנד אל הדירה ששכרה, יש להכיר בתאונה כתאונת עבודה לכל דבר ועניין. ההליך עצמו לא היה טריוויאלי. המוסד לביטוח לאומי דרש מהצעירה להוכיח שהיא אכן שכרה דירה ששימשה לה כבית בתאילנד, ושחלל העבודה ששכרה בצ'אנג מאי אכן היה מקום עבודתה. בין היתר, נדרשה הצעירה להוכיח כי העבודה שביצעה קשורה לעבודתה העיקרית.

אחד הקשיים בהליך מול המוסד לביטוח הלאומי נבע מכך שהצעירה עצמאית ולא היתה יכולה לקחת מהמעסיק שלה טפסים הקובעים כי היתה מעורבת בתאונת עבודה. כלומר, היא נדרשה להוכיח בעצמה שאכן נסעה לעבוד בתאילנד, ושהיא לא שהתה במקום לצורך חופשה.

כדי שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בתאונה בחו"ל כתאונת עבודה, נדרש כל נפגע להוכיח, בין היתר, שהמשיך לשלם את דמי הביטוח הלאומי בישראל כנדרש, וכי לא שהה בחו"ל יותר מחצי שנה ברצף. הצעירה עצמה שהתה בתאילנד למעלה מחמישה חודשים, כך שעמדה בתנאי זה בקושי.  

בסופו של דבר, הכיר המוסד לביטוח הלאומי בתאונה שנגרמה לצעירה כתאונת עבודה, ולאחר שהגישה הצעירה תביעה לקצבת נכות, היא החלה לקבל קצבה זמנית, וכעת היא בדרך לקבלת קצבת נכות קבועה על הפגיעות הקשות שנגרמו לה.

על פי פוליסת ביטוח הנסיעות הישראלית, נדרשים הנוסעים להחזיק ברישיון ישראלי על כלי התחבורה שבו הם נוסעים. זאת, אף שבתאילנד כל אדם יכול לשכור קטנוע, גם אם אין לו רישיון נהיגה כלשהו

ישראלים אינם מבוטחים כשהם עולים על קטנוע בתאילנד

לפני נסיעתה של הצעירה לתאילנד, היא רכשה ביטוח נסיעות, ואמנם לאחר הפגיעות שנגרמו לה, כיסתה חברת הביטוח את הוצאות האשפוז של הצעירה ואת עלויות ההטסה שלה לארץ. עם זאת, על אף שהצעירה נפגעה בתאונת דרכים, היא לא זכתה על כך לפיצוי.

הסיבה לכך היא שאף שהצעירה נפגעה בתאונה על אופנוע, היא לא החזיקה בישראל ברישיון על כלי רכב זה. על פי פוליסת ביטוח הנסיעות הישראלית, שבה מחזיקים צעירים רבים, הם נדרשים להחזיק ברישיון ישראלי על כלי התחבורה שבו הם נוסעים. זאת, אף שבתאילנד כל אדם יכול לשכור קטנוע, גם אם אין לו רישיון נהיגה כלשהו. ישראלים רבים אינם מודעים לתנאי זה, וכאשר הם עולים על קטנוע בתאילנד הם למעשה לא מבוטחים, גם אם יש להם ביטוח נסיעות.

לסיכום, מהמקרה של הצעירה עולות כמה תובנות ביחס לצעירים שמבקשים לעבוד בחו"ל, ורוצים להיות מכוסים למקרה שחלילה יהיו מעורבים בתאונה: 

ראשית, להמשיך לשלם את דמי הביטוח הלאומי כסדרם בישראל.

שנית, להקפיד שלא לעבוד יותר מחצי שנה ברצף בחו"ל. זאת, כדי שניתן יהיה לקבל את הזכויות הרלוונטיות מהמוסד לביטוח לאומי.

המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונת העבודה בחו"ל של המעצבת הגרפית(1)

שלישית, לדאוג לתיעוד מתאים. חשוב לשמור מסמכים שמהם ניתן ללמוד היכן ממוקם מקום העבודה שלכם, מהם דמי השכירות שאתם משלמים על הדירה ששכרתם ועוד.

רביעית, אם אתם נוסעים לתאילנד ורוצים לשכור קטנוע, דעו כי אתם לא מכוסים, גם אם רכשתם פוליסת ביטוח נסיעות, וזאת אלא אם יש לכם בישראל רישיון לקטנוע דומה.

* הכותב מתמחה, בין היתר, במיצוי זכויות של נפגעי תאונות עבודה מול הביטוח הלאומי

יוסי ניזרי -משרד עורכי דין

יוסי ניזרי -משרד עורכי דין

עו"ד ניזרי, מגשר מוסמך ובעל תואר ראשון LL.B)) ושני (L.L.M) במשפטים. במשרדו הממוקם בעפולה, נותן מענה ללקוחות במגוון תחומים לרבות: דיני נזיקין, עבודה, ביטוח לאומי, פשיטות רגל, הוצל"פ ומשפט אזרחי ומסחרי. בין לקוחות המשרד נמנים: בתי עסק, עובדים, חברות מסחריות ומעסיקים, והם זוכים לטיפול משפטי מקיף ומלא.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יוסי ניזרי -משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה