zap group mishpati logo

נפלה באתר העתיקות במגידו - תפוצה ב- 30,000 שקלים

ביהמ"ש קבע לאחרונה, כי רשות הטבע והגנים תפצה אשה שנפלה כשביקרה באתר עתיקות. "הנתבעת התרשלה כלפי כלל ציבור המבקרים", פסק ביהמ"ש.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
24.10.10
תאריך עדכון: 25.06.19
2 דק'
נפלה באתר העתיקות במגידו - תפוצה ב- 30,000 שקלים

ביהמ"ש לתביעות קטנות בעפולה דן  בתביעה של אשה לפיצוי בסך 30,000 שקלים בשל נזקי גוף שנגרמו לה בעקבות נפילתה במהלך ביקור באתר העתיקות שמפעילה רשות הטבע והגנים הלאומיים, ואשר הודרך ע"י מדריך טיולים בשם אילן זהרוני.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזיקין ותאונות

 מעשה שהיה כך היה: ב- 25 באפריל 2003, במסגרת טיול מאורגן באתר העתיקות מגידו, נפלה התובעת ונחבלה. לטענתה, הדרך הייתה משובשת, תלולה ומלאה אבנים קטנות וחלקות, ולא היו במקום כל סימני אזהרה או מחסומים, שיש בהם כדי להראות ולהתריע מפני סכנת החלקה או נפילה. בנוסף, טענה התובעת, כי לא היה במקום מעקה כלשהו שהיה ניתן להיאחז בו, ולמנוע ע"י כך את ההחלקה. 

התובעת טענה, כי כתוצאה מהתאונה היא אושפזה במשך 32 ימים בבית החולים, נגרם לה סבל רב, כאבים ופגיעות גופניות, כגון קושי בישיבה רצופה, קושי בהליכה וכאבים רצופים לאורך היום והלילה.

ליעוץ בנושא נזקי גוף, פנו לעורכי דין נזיקין

רשות הטבע והגנים טענה מנגד, כי היא לא אחראית לתאונה, וכי מדריך הטיולים הוא האחראי הבלעדי לתאונה, שכן הוא אינו גורם מוסמך על ידי הרשות, ופעל במקום באופן עצמאי.

המדריך מצידו הכחיש קיומו של מכשול או מפגע בשבילי האתר, כולל הטענה כי הוא הוביל את המטיילים בנתיב מסוכן.

המבקרים לא הוזהרו

השופטת שאדן נאשף-אבו אחמד קבעה, כי מהעדויות עולה שמצבו של השביל לא היה כשיר לכניסה ולהליכה, ורשות הטבע והגנים לא הציבה במקום שילוט מתאים או מספיק אשר יזהיר את המבקרים והמדריכים בדבר הסכנות הטמונות במעבר בשביל זה.
"משלא עשתה כן, התרשלה הנתבעת כלפי כלל ציבור המבקרים, ובכללם התובעת", פסקה השופטת.

השופטת הוסיפה וקבעה, כי יש להטיל אחריות גם על שכמי המדריך אשר התרשל בכך שהוביל את התובעת בשביל תלול ומסוכן. השופטת קבעה, כי רשות הטבע והגנים תשא ב-60% מהאחריות לנזק, ואילו המדריך ב- 40%.

בהתאם לכך, חויבה רשות הטבע והגנים לשלם לתובעת פיצויים של 30,000 שקלים בשל כאב וסבל, עזרת צד שלישי והוצאות שונות. המדריך חויב לשפות את רשות הטבע והגנים בשיעור של 40% מהסכום , כלומר: בסך של 12,000 שקלים.


(ת"ק 15461-12-08 שני ואח' נ' רשות הטבע והגנים הלאומיים ואח')

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה