zap group mishpati logo

קצבת ניידות בחו"ל: כל התשובות לכל השאלות

מי זכאי להמשיך לקבל את קצבת הניידות בחו"ל ומדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין המייצג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי לפני הצעד הראשון? כל התשובות לכל השאלות בנושא

28.04.21
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
קצבת ניידות בחו"ל: כל התשובות לכל השאלות

רובנו מקבלים את העובדה ששתי הרגליים שלנו תקינות כמובנת מאליה. למעשה, לאדם ששתי רגליו מתפקדות בצורה מלאה, קשה להבין מהם הקשיים שעימם נאלצים להתמודד אלה שגורלם לא שפר עליהם. ליקויים ברגליים מובילים לפגיעה ביכולת הניידות וכפועל יוצא מכך, אנשים המוגבלים בניידות כתוצאה מליקויים ברגליים זכאים לשורת הטבות במסגרת גמלת ניידות. בכתבה שלפניכם תמצאו תשובות לשאלות נפוצות בתחום גמלת הניידות עבור השוהים בחו"ל.

מי זכאי לקבלת גמלת ניידות גם כשהוא שוהה בחו"ל?

התנאי הראשון לזכאות לגמלת ניידות הוא תושבות ישראלית והימצאות בארץ. כלומר, הזכאות לגמלה שמורה לתושבי ישראל שנמצאים בישראל. עם זאת, ישנם מקרים מסוימים שבהם ניתן יהיה להמשיך לקבל את הגמלה גם כאשר שוהים בחו"ל.

כך לדוגמה, אם קיבלתם קצבת ניידות לפני שיצאתם מהארץ במשך שלושה חודשים רצופים והיציאה מהארץ התרחשה לפני הראשון ליולי (2021), תוכלו להמשיך לקבל את הקצבה במשך חצי שנה נוספת. לעומת זאת, אם קיבלתם את הגמלה במשך שלושה חודשים רצופים ויצאת מישראל לאחר תאריך זה, תהיו זכאים לגמלה במשך שלושה חודשים בלבד.

הביאו בחשבון שאם יצאתם מישראל לאחר שקיבלתם את הגמלה במשך פחות משלושה חודשים רצופים ושהיתם בחו"ל לתקופה העולה על חודש קלנדרי אחד, תשלום הקצבה יופסק בראשון לחודש שאחרי היציאה מהארץ.

הזכות לקבל גמלת ניידות בחו"ל לתקופה של עד 24 חודשים לכל היותר שמורה גם לאלה שקיבלו את הגמלה במשך שלושה חודשים רצופים לפני שיצאו מישראל לצורך קבלת טיפול רפואי

האם מי שנמצא בשליחות מטעם המדינה יכול להמשיך לקבל את הקצבה?

אם אתם נמצאים בחו"ל לרגל שליחות מטעם המדינה וזכאים לגמלת ניידות, תהיו זכאים לתשלום קצבת ניידות חודשית למי שאין ברשותו רכב, כל עוד אתם שוהים בחו"ל. למעשה במקרה הזה, הגמלה לא תהיה מותנית בקבלת קצבת ניידות לפני היציאה מהארץ. כמו כן במקרה הזה, הקצבה תשולם כאשר מדובר בשליחות של הזכאי לגמלה, של ההורה של מקבל הגמלה (אם מדובר במקרה של בגיר שההורה מונה לו לאפוטרופוס או קטין) או של בן או בת הזוג שלו.

יש להדגיש כי במקרה של יציאה לשליחות מטעם המדינה, קבלת הגמלה לא תהיה מוגבלת בזמן.

בדומה ליציאה לחו"ל בשליחות מטעם המדינה, הקצבה תשולם גם אם השליחות היא של בן או בת הזוג של הזכאי או של ההורה של הזכאי (אם הזכאי הוא קטין או בגיר וההורה מונה לאפוטרופוס שלו)

ומה לגבי מי שנמצא בחו"ל לרגל שליחות מטעם חברה ישראלית?

אם קיבלתם קצבת ניידות לפני היציאה לחו"ל במשך יותר משלושה חודשים ברציפות והיציאה לחו"ל היא לרגל שליחות מטעם מעסיק ישראלי, תוכלו לקבלת קצבת ניידות כאשר אין ברשותכם לרכב למשך תקופה של 24 חודשים לכל היותר. גם במקרה הזה, בדומה ליציאה לחו"ל בשליחות מטעם המדינה, הקצבה תשולם גם אם השליחות היא של בן או בת הזוג של הזכאי או של ההורה של הזכאי (אם הזכאי הוא קטין או בגיר וההורה מונה לאפוטרופוס שלו).

קיראו עוד בנושא >>> הטעויות שמקשות עלינו למצות את הזכויות מול משרדי הממשלה וחברות הביטוח

בהקשר זה יש לציין כי הזכות לקבל גמלת ניידות בחו"ל לתקופה של עד 24 חודשים לכל היותר שמורה גם לאלה שקיבלו את הגמלה במשך שלושה חודשים רצופים לפני שיצאו מישראל לצורך קבלת טיפול רפואי. מטבע הדברים, לא מדובר בטיפולי ספא או מרחצאות וגם כאן יש להדגיש כי מדובר בקצבת ניידות חודשית למי שאין ברשותו רכב.

בכל תחום ותחום בדיני הביטוח הלאומי ישנם הררים של מידע, שהאדם מן השורה פשוט לא מסוגל להשתלט עליהם וברוב המקרים גם אינו חשוף אליהם עד תום

האם שהות בחו"ל לתקופה ממושכת מחייבת להחזיר הלוואות למוסד לביטוח לאומי?

אם אתם שוהים בחו"ל כבר שלושה חודשים, הינכם זכאים לגמלת ניידות וקיבלתם הלוואה מקרן הלוואות לרכישת רכב פרטי או לרכישת אביזרים לרכב או הלוואה עומדת, הביאו בחשבון שהמוסד לביטוח לאומי רשאי לדרוש מכם להחזיר ההלוואה שקיבלתם. אם כי, כפי שוודאי ניחשתם, גם במקרה הזה ישנם תנאים שעשויים לבטל את הדרישה.

להלן שני המקרים המרכזיים שבהם אלה שקיבלו הלוואה עומדת, לא יצטרכו להחזיר אותה, אם יקבלו לכך אישור מראש ובכתב:

  1. אם יצאתם לחו"ל לתקופה של פחות מארבע שנים ומתקיימים לגביכם שלושת התנאים הבאים:
    • יש לכם הגבלה תפקודית גם בידיים ונקבעו לכם 100 אחוזי מוגבלות בניידות.
    • היציאה שלכם לחו"ל הייתה לפי חוזה עבודה שנחתם בישראל מול מעסיק ישראלי.
    • מסרתם למוסד לביטוח לאומי בטוחה להחזר ההלוואה בהתאם לדרישתו.
  2. העברתם למוסד לביטוח לאומי ערבות בנקאית (בלתי מותנית) בסכום השווה לסכום ההלוואה העומדת ויצאתם לחו"ל לתקופה שלא עולה על 12 חודשים.

 ההמלצה הטובה ביותר עבור כל מי שמעוניין למצות את הזכויות שלו מול המוסד לביטוח לאומי, אם בהקשר של גמלת ניידות ובכל נושא אחר, היא לפנות לעורך דין מומחה בתחום

השורה התחתונה

בכתבה זו קיבלתם קמצוץ של מידע בנוגע לאחד האספקטים של קצבת ניידות. כפי שניתן להבין, בכל תחום ותחום בדיני הביטוח הלאומי ישנם הררים של מידע, שהאדם מן השורה פשוט לא מסוגל להשתלט עליהם וברוב המקרים גם אינו חשוף אליהם עד תום. למרבה הצער, חוסר המידע והקושי להיחשף למידע מובילים במקרים רבים לכך שהזכויות של הזכאים לגמלאות השונות אינן ממוצות.

נכה בנמל תעופה, ניידות

לאור כל זה, ההמלצה הטובה ביותר עבור כל מי שמעוניין למצות את הזכויות שלו מול המוסד לביטוח לאומי, אם בהקשר של גמלת ניידות ואם בכל נושא אחר, היא לפנות לעורך דין המייצג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי בשלב מוקדם ככל האפשר בתהליך. בהצלחה!  

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רונן אבניאל (ביטוח לאומי)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה