zap group mishpati logo

הבעל לא אישר את הסכם הממון בבית המשפט והפסיד חצי מהמשק

בני זוג ערכו הסכם ממון לאחר 15 שנות נישואין, אך לא אישרו אותו בבית המשפט כדרישת החוק. כאשר התגרשו, הטעות של עורך הדין עלתה לבעל ביוקר והוא נאלץ לשלם מאות אלפי שקלים על הנכס שבבעלותו

מאת: עו"ד ענבל הראל-גרשון
20.11.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הבעל לא אישר את הסכם הממון בבית המשפט והפסיד חצי מהמשק

עד כמה חשוב לבני זוג שעומדים להתחתן, או שהם כבר נשואים, לאשר הסכם ממון בבית המשפט? הסיפור הבא יכול להמחיש זאת היטב. א' וש', בני זוג בשנות הארבעים לחייהם, החליטו לאחר 15 שנות נישואין לחתום על הסכם ממון.

לבני הזוג היו כבר חמישה ילדים, והחתימה על הסכם הממון נראתה להם כמו עניין טכני, שלא מצריך מחשבה רבה. "הגדיל לעשות" עורך דינם של השניים שערך עבורם את ההסכם, אך ביצע טעות קריטית כאשר לא אישר אותו בבית המשפט.

יודגש, כי על פי חוק יחסי ממון בני זוג שעומדים להתחתן, או שהינם כבר נשואים, חייבים לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה כדי שיינתן לו תוקף משפטי. זאת, להבדיל מבני זוג שאינם נשואים ועורכים הסכם ממון ואינם נדרשים לאשרו בבית המשפט.

במקרה זה, כאשר נפרדו א' וש' וביקשו להתגרש, הטעות של עורך הדין עלתה לבעל ביוקר. בית המשפט חילק את הרכוש שווה בשווה בין הזוג, למרות שהבעל הציג את ההסכם בבית המשפט והסביר כי היתה לשניים כוונה לבצע הפרדה רכושית, מה שאכן עלה מתוכן ההסכם. כל זה לא הועיל לבעל, ובעקבות הטעות קיבלה האישה מחצית ממשק, שנרכש על ידי הבעל מכספיו שלו באמצעות חברה שהיתה בבעלותו זה יותר מ-30 שנה, ונהנתה מרכוש בשווי של מאות אלפי שקלים. הסכם הממון שעליו חתמו השניים פשוט לא היה תקף ללא אישורו בבית המשפט.

עריכת הסכם ממון עשויה למנוע מאבקים משפטיים ממושכים לאחר הפרידה או לאחר הגירושין ועשויה להפיג מתחים בין בני הזוג ביחס לרכוש

לא התחתנתם? אין צורך לאשר את הסכם הממון

חשוב להדגיש כי  יש לאשר את הסכם הממון כדי לתת לו תוקף רק אם אתם עומדים להינשא, או שאתם כבר נשואים ומעוניינים לערוך הסכם ממון. לא התחתנתם ואתם נמצאים בזוגיות ממושכת? אתם ממש לא חייבים לאשר את ההסכם בבית המשפט.

דוגמה: אחת מלקוחותיי נמצאה בעבר בזוגיות ארוכה במשך תשע שנים עם בן זוגה, שהחתים אותה על הסכם ממון על גבי דף נייר, ללא מעורבות של עורך דין. לבן הזוג היו נכסים רבים ועל גבי אותו פתק הוא פירט את הנכסים שבת הזוג לא תוכל לקבל ממנו במקרה של פרידה. ההסכם היה בר תוקף מאחר שבפועל הצדדים ניהלו זוגיות ולא מיסדו אותה בקשר נישואין.

לקריאה נוספת >>> הבן הפעיל לחץ על אמו שהעבירה את כל רכושה אליו, אך הצוואה בוטלה

בן הזוג החתים את בת הזוג על גבי המסמך ולא טרח לאשר אותו בבית המשפט. כאשר נפרדו השניים ובת הזוג ביקשה לקבל מחצית מהרכוש של בן זוגה לשעבר, בית המשפט דחה את בקשתה והסתמך על ההסכם שעליו חתמו השניים, למרות שלא אושר בבית המשפט.

לסיכום, אם אתם בקשר זוגי וצברתם רכוש משמעותי, חיוני שתערכו הסכם ממון, בין אם עומדים להינשא או סתם נמצאים בקשר. אם אתם עומדים להינשא, או שהינכם כבר נשואים, חיוני לאשר את ההסכם בבית המשפט. אם אינכם נשואים, אין בכך צורך. יודגש בהדגשה יתרה כי גם גבר נשוי שמנהל קשר זוגי עם פילגשו חייב להחתימה על הסכם ממון מאחר שזו צוברת זכויות כידועה בציבור לכל דבר ועניין. עריכת הסכם ממון עשויה למנוע מאבקים משפטיים ממושכים לאחר הפרידה או לאחר הגירושין ועשויה להפיג מתחים בין בני הזוג ביחס לרכוש.

הסכם ממון

ככל שבני הזוג עושים הפרדה רכושית ומבחינים באופן ברור בין הרכוש שכל אחד מהם הביא לקשר בנפרד– יחול חוק יחסי ממון רק על הרכוש המשותף שצברו השניים במהלך חיי הנישואין, כאשר הרישום המשותף מהווה שיתוף בפועל וכל שאר הנכסים יוחרגו ממנו ויועברו בעת הפרידה לכל אחד מבני הזוג בנפרד. חשוב להדגיש כי מי שמבקש לערוך הסכם ממון חייב לפנות רק לעורך דין מנוסה הבקיא בדיני משפחה, ולא לעורך דין כללי כדי להימנע מטעויות מיותרות שעלולות לעלות לו ביוקר.

* הכותבת מתמחה בדיני המשפחה ומלווה זוגות רבים המבקשים לערוך הסכמי ממון ולהגן על זכויותיהם

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה