zap group mishpati logo

הבן הפעיל לחץ על אמו שהעבירה את כל רכושה אליו, אך הצוואה בוטלה

לאחר מאבק של שנים בבית המשפט הצליחו שלושה אחים להוכיח כי אמם ציוותה את כל רכושה לאחיהם בעקבות לחץ פסול שהפעיל עליה

מאת: עו"ד ענבל הראל-גרשון
05.11.21
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
הבן הפעיל לחץ על אמו שהעבירה את כל רכושה אליו, אך הצוואה בוטלה

עריכת צוואה, במיוחד בגיל מבוגר, יכולה לעתים להסתבך ולגרום למאבקים סוערים, חרמות הדדיות וכעסים בין בני המשפחה. זה בדיוק מה שקרה במקרה של ג', אישה בשנות השישים לחייה, שהלכה לעולמה לאחר שנים של בריאות רופפת והותירה אחריה ארבעה ילדים. כאשר החלה ג' להזדקן, היא ערכה לראשונה צוואה, במסגרתה היא חילקה את כל רכושה שווה בשווה בין ילדיה. ואולם, העניינים החלו להסתבך לאחר שאחד מבניה של ג' התגרש מאשתו ועבר לגור אצל האם. מאותו שלב החל הבן לטפל באמו באופן בלעדי ולסעוד אותה.

שלושת הילדים האחרים, שגילו כי אמם שינתה את הצוואה, נדהמו מן הגילוי והחליטו לצאת למאבק נגד האח

הלחץ שהפעיל הבן על האם הלך והתהדק

הקשר בין הבן הגרוש ואמו הלך והתהדק, וכך גם התלות שהיא החלה לפתח בו. ככל שחלפו השנים, הורע מצבה הרפואי של האם, והיא החלה לסבול מדמנציה ובלבול. האם נכנסה ויצאה מבתי חולים, והרופאים העידו שמצבה הקוגניטיבי רע ושהיא לא יודעת להבחין בין טוב לרע.

קיראו עוד >>> הליך פונדקאות בחו"ל והכרה בהורות בישראל: המקרה של חד-מיניים

בדיוק בשלב זה החל הבן הגרוש להפעיל לחץ על אמו להעביר את כל רכושה אליו. לצורך כך דרש הבן כי האם תבטל לאלתר את הצוואה המוקדמת שערכה ובה ציוותה על העברת כל רכושה לארבעת ילדיה, ותערוך צוואה חדשה שבה תורה על העברת כל רכושה אליו. האם, שבשלב זה היה תלויה בבן תלות מוחלטת, וכאמור סבלה מבלבול, מילאה אחר דרישת הבן וערכה את הצוואה החדשה. זמן מה לאחר מכן היא הלכה לעולמה. שלושת ילדיה הנותרים, שגילו כי אמם שינתה את הצוואה, נדהמו מן הגילוי והחליטו לצאת למאבק נגד האח.

כאשר עורכים צוואה בגיל מבוגר, במיוחד אם מדובר בצוואה מאוחרת, הכרחי שרופא יערוך בדיקה לאדם המצווה ויערוך תעודת רופא המעידה כי אותו אדם היה כשיר לערוך את הצוואה

הרופאים העידו על מצבה הרעוע של האם

השלושה, שאחד מהם יוצג על ידי הח"מ, הגישו בקשה לבית המשפט לבטל את הצוואה המאוחרת שניתנה לאח בטענה שהיא נערכה בעקבות השפעה בלתי הוגנת של האח על האם, וכל זאת בזמן שהיא לא היתה כשירה לערוך את הצוואה וכלל לא התמצאה בזמן ובמקום.

המאבק המשפטי שניהלו הילדים ארך כמעט ארבע שנים, במהלכו הם הזמינו מומחים רפואיים להעיד והציגו מסמכים רפואיים בבית המשפט. כל זאת במטרה להוכיח שהאם היתה במצב רפואי רעוע ונתונה להשפעה בלתי הוגנת מצד בנה, אשר ניצל את מצבה הרופף. לבסוף, קיבל בית המשפט החלטה דרמטית לבטל את הצוואה המאוחרת שניתנה לבן. "הבן הפעיל השפעה בלתי הוגנת על אמו", פסק בית המשפט וקבע כי הצוואה המוקדמת שחיברה האם, במסגרתה היא חילקה את כל רכושה בין ארבעת ילדיה, היא זו התקפה.

המסקנה העולה מן המקרה המתואר היא שכאשר עורכים צוואה בגיל מבוגר, במיוחד אם מדובר בצוואה מאוחרת, הכרחי שרופא יערוך בדיקה לאדם המצווה ויערוך תעודת רופא המעידה כי אותו אדם היה כשיר לערוך את הצוואה.

נוסיף עוד כי עריכת צוואה היא חשובה וחיונית גם בגיל צעיר, ולבני זוג מומלץ לערוך צוואות הדדיות, שבהן יצוו את הרכוש זה לזה לאחר מותו של אחד מהם. טיפ חשוב הוא לתעד את עריכת הצוואה בווידיאו כדי למזער את הסיכוי שיועלו טענות נגד כשרות המצווה.

הכותבת ייצגה את אחד האחים בסכסוך המתואר, ובעלת ניסיון רב בעריכת צוואות וניהול סכסוכי ירושה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה