zap group mishpati logo

התעללות בפעוטות בגן הילדים: כך תצילו את הילד

חושדים שהילד שלכם הוא קורבן להתעללות בגן? אתם חייבים לפעול ומהר. אילו עבירות ניתן לייחס לצוות ולמה כל כך חשוב ליווי צמוד של עורך דין? התשובות בכתבה הבאה

03.12.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
התעללות בפעוטות בגן הילדים: כך תצילו את הילד

אין דבר מלחיץ ומטריד יותר עבור הורים צעירים מלגלות שהבן הפעוט או הבת הפעוטה שלהם הם קורבן להתעללות בגן. בשנים האחרונות שומעים על עוד ועוד מקרי התעללות בפעוטות בגני ילדים, ולמרות המודעות שקיימת לנושא, מתקשות הרשויות לעצור את התופעה. כהורים, החשד שמא אחד מאנשי הצוות נוקט באלימות פיזית או נפשית כלפי הילד שלכם עלול להעביר אתכם על דעתכם. נוכח היקף תופעה זו וחומרתה, נבקש לפרט בשורות הקרובות את האיסורים הקיימים בחוק לעניין זה ומה ניתן לעשות כדי למנוע התעללות.

החוק קובע עונש של עד שבע שנות מאסר למי שמתעלל בקטין גופנית, נפשית או מינית, ואם האדם שהתעלל בקטין היה גם אחראי לו, קופץ העונש לעד תשע שנות מאסר

עונשי מאסר ממושכים וחובת דיווח

מתוך הרצון להגן על קטינים המחוקק קבע לעניין זה עונשי מאסר חמורים במיוחד. כך למשל, לאדם התוקף קטין וגורם לו חבלה של ממש (גופנית או נפשית) נקבע עונש של עד חמש שנות מאסר. אם התוקף הוא אדם שגם אחראי על הקטין, העונש קופץ לעד שבע שנות מאסר. החוק מוסיף וקובע כי אם כתוצאה מהתקיפה נגרמה לקטין חבלה חמורה, דין התוקף יהיה שבע שנות מאסר, ואם במקרה זה התקיפה נעשתה על ידי אדם שאחראי על הקטין – העונש יהיה חמור יותר ויגיע עד כדי תשע שנות מאסר.

לגבי התעללות קובע החוק עונש של עד שבע שנות מאסר למי שמתעלל בקטין גופנית, נפשית או מינית, ואם האדם שהתעלל בקטין היה גם אחראי לו, קופץ העונש לעד תשע שנות מאסר. המחוקק רואה בחומרה נסיונות להתעלל או לתקוף קטינים, במיוחד אם הם נעשים על ידי מי שאחראי לאותם פעוטות, לרוב גננות או מטפלות בגני ילדים ופעוטונים.

קיראו גם בנושא >>> אלימות במשפחה בזמן הקורונה: הנגיף האמיתי

לצד עונשי המאסר הממושכים שנקבעו בחוק, נקבעה במסגרתו גם חובת דיווח: אם יש לאדם כלשהו יסוד סביר לחשוב כי נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו, חובה על אותו אדם לדווח על כך בהקדם האפשרי לפקיד סעד או למשטרה. באופן יוצא דופן, מי שלא מקיים את חובת הדיווח מסתכן במאסר של שלושה עד שישה חודשי מאסר. בנוסף, החוק מחייב את פקידי הסעד והמשטרה לפעול לאחר שקיבלו דיווח על עבירה נגד קטין.

לעתים קיים קשר של שתיקה בצוות הגן, וכאשר מפנים את עובדות הצוות לסימני אלימות על גופו של הפעוט, הן  טוענות כי מדובר בנזק שנגרם כתוצאה מנפילה של הילד במהלך משחק

חושדים שמשהו קורה? אתם חייבים לפעול

אם אתם חושדים שמשהו קורה לילדכם הפעוט בגן, ומישהו תוקף אותו או מתעלל בו, אתם חייבים לפעול. זה כמובן לא פשוט לעתים, כיוון שלרוב פעוטות לא רוצים או מתקשים לבטא באופן מדויק את מה שאירע.

בנוסף, לעתים קיים קשר שתיקה בצוות הגן, וכאשר מפנים את עובדות הצוות לסימני אלימות על גופו של הפעוט, הן  טוענות כי מדובר בנזק שנגרם כתוצאה מנפילה של הילד במהלך משחק או בגלל שהוא ואחד הילדים נשכו זה את זה.

למרות הקשיים, קיימות מספר דרכי פעולה אפשריות עבור הורים מודאגים. ראשית, ניתן לפנות להורים נוספים בגן, לנסות לייצר שיח בנושא ולברר איתם אם שמעו על מקרי אלימות דומים. שנית, ולמרות הקושי, אפשר לנסות לתחקר את צוות הגן מה נעשה במקום ולדרוש תשובות.

במקרים מסוימים, כאשר מתעורר חשד ממשי לאלימות או להתעללות בין כותלי הגן, ניתן לבקש לצפות במצלמות האבטחה המתעדות את מה שנעשה במסגרתו, ואם פנייה כזאת לא מתקבלת בעין יפה, ניתן לפנות לבית המשפט ולדרוש את החומר. יש לציין כי במקרים רבים קיימים בגן "שטחים מתים" שהמצלמות אינן תופסות, ובנוסף המצלמות מתעדות את מה שמתרחש לפרקי זמן של כמה שבועות, כך שמלכתחילה התיעוד מוגבל.

קיראו גם בנושא >>> ההזדמנות האחרונה להימלט ממשפט: על חשיבות השימוע הפלילי

חלק מההורים שוקלים במצבים מסוימים להתקין מצלמות או ציוד הקלטה אחר על הילד כדי לתעד את מה שנעשה בגן לאחר שהשערים ננעלים. אולם, צריך להביא בחשבון שמדובר בעניין שעלול להיות בעייתי מאוד מבחינה משפטית ועלול לחשוף אתכם לביצוע עבירה פלילית של האזנת סתר. אם אתם שוקלים לצייד את הילד בציוד הקלטה או האזנה, אל תעשו זאת לפני שאתם מתייעצים בנושא עם עורך דין ומקבלים ממנו חוות דעת משפטית ברורה.

פרט למשפט הפלילי המתנהל, יוכל עורך הדין במקרים המתאימים להגיש גם תביעה אזרחית מטעמכם למתן פיצוי כספי נגד אותו אדם שפגע בילדכם

למה כל כך חשוב להיעזר בעורך דין?

אם אתם חושדים שהילד שלכם הוא קורבן להתעללות או לתקיפה בגן הילדים, חשוב שתפנו בשלב מוקדם ככל האפשר לעורך דין, שיוכל לסייע לכם. עורך הדין יכול ללוות אתכם למשטרה כנפגעי עבירה ולסייע לכם להגיש תלונה נגד הגננת או איש הצוות הרלוונטי.

התעללות בפעוטות בגן הילדים: כך תצילו את הילד(1)

בנוסף, ככל שהחשדות נגד אנשי הצוות יתבררו כנכונים ויוגש כתב אישום, יוכל עורך הדין ללוות אתכם יחד עם הילד לאורך המשפט, וידאג לשמור על זכויותיו בהליך. לעתים נחתמים עם אנשי צוות מתעללים הסדרי טיעון מקלים במיוחד, ועורך דין מטעמכם ישמור על זכויותיכם בהקשר זה.

מעבר לכך, פרט למשפט הפלילי המתנהל, יוכל עורך הדין במקרים המתאימים להגיש גם תביעה אזרחית מטעמכם למתן פיצוי כספי נגד אותו אדם שפגע בילדכם.

הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה