zap group mishpati logo

ההזדמנות האחרונה להימלט ממשפט: על חשיבות השימוע הפלילי

חשודים בפלילים יכולים להימנע מכתב אישום אם יבקשו שייערך להם שימוע. מה כולל ההליך ולמה חיוני להיות מיוצג בו על ידי עורך דין? כל הפרטים בכתבה

29.08.21
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
ההזדמנות האחרונה להימלט ממשפט: על חשיבות השימוע הפלילי

הסיוט הגדול ביותר של כל אדם הוא למצוא את עצמו לפתע במרכזו של הליך פלילי, לאחר כתב אישום שמוגש נגדו. למרות שחשוד בפלילים הוא חף מפשע עד שיוכח אחרת וניתנת לו הזדמנות בבית המשפט להתגונן, הליך פלילי הוא כבר "עונש" בפני עצמו ועלול להימשך מספר שנים.

מתוך הבנה לקשיים שמעורר ההליך הפלילי וכדי לתת הזדמנות נאותה לחשודים להימנע מהגשת כתב אישום נגדם, עומד לזכותם ההליך המכונה שימוע פלילי. מדובר בהליך שדומה להליך שימוע אזרחי, שנערך למשל לפני פיטורים מעבודה, אבל מטרתו שונה: לשקול אי קיום משפט פלילי.

לפעמים דווקא התביעה היא זו שמבקשת לערוך את השימוע כדי לנקוט במשנה זהירות ולברר פעם נוספת את נסיבות המקרה, ולא להגיש בחופזה כתב אישום מוטעה

בפני מי מתקיים הליך שימוע פלילי ומהי מטרתו?

הליך שימוע פלילי מתקיים בפני הרשות הרלוונטית ששוקלת להגיש כתב אישום נגד החשוד, בין אם מדובר ביחידת התביעות של המשטרה, הפרקליטות או בגורם אחר. מטרתו של הליך השימוע היא לאפשר לחשוד להעלות את כל הטענות בפני רשות התביעה ולהביא את כל הראיות הרלוונטיות, שימלטו אותו ממשפט פלילי.

האם יש לערוך שימוע פלילי בכל עבירה?

לא, באופן עקרוני על פי החוק יש חובה לערוך שימוע פלילי רק לחשודים בעבירות מסוג פשע (העבירות החמורות ביותר בספר החוקים, שהעונש עליהן הוא למעלה משלוש שנות מאסר). עם זאת, אין מניעה לערוך שימוע גם בעבירות קלות יותר, על פי שיקול דעת התביעה. לפעמים דווקא התביעה היא זו שמבקשת לערוך את השימוע כדי לנקוט במשנה זהירות ולברר פעם נוספת את נסיבות המקרה, ולא להגיש בחופזה כתב אישום מוטעה נגד החשוד.

התביעה יכולה להסכים לבקשתו של חשוד לערוך לו את השימוע גם בעל פה. במקרה כזה, ייערך השימוע על פי רוב בהשתתפות סנגורו של החשוד, ומבלי שהחשוד עצמו נוכח במקום

מה קובע החוק לגבי זכות השימוע של חשוד?

על פי סעיף 60א' לחוק סדר הדין הפלילי, רשות התביעה, שאליה מועבר חומר החקירה בעבירת פשע, צריכה למסור לחשוד הודעה על כך בהקדם האפשרי וכן למסור לו את כתובתה כדי שהוא יוכל לפנות אליה בכתב (במסגרת הליך השימוע) וכן להגיע לצלם את עיקרי חומר הראיות.

קיראו עוד בנושא>> השוני הגדול בין עבירת האיומים וסחיטה באיומים

מרגע שנמסרה לחשוד הודעה, יש לו פרק זמן של 30 יום לפנות לרשות התביעה ולהגיש בקשה מנומקת מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום נגדו או להימנע מהאשמתו בעבירה מסוימת.

האם שימוע פלילי נערך בכתב או בעל-פה?

על פי רוב, שימוע פלילי ייערך בכתב. עם זאת, התביעה יכולה להסכים לבקשתו של חשוד לערוך לו את השימוע גם בעל פה. במקרה כזה, ייערך השימוע על פי רוב בהשתתפות סנגורו של החשוד, ומבלי שהחשוד עצמו נוכח במקום.

שימוע הוא זכות חשובה. לא מדובר בטקס שנערך למראית עין בלבד כדי לצאת ידי חובה, אלא בזכות יסוד של כל חשוד שמחייבת מתן הזדמנות הוגנת לחשוד להשמיע את טענותיו

כמה זמן נמשך שימוע שמתקיים בעל פה?

לרוב, שימוע פלילי שנערך בעל פה יתקיים בצורה ממוקדת, במסגרת של ישיבה אחת. עם זאת, לעיתים בשל מורכבות התיק, יכול השימוע להתארך ולהימשך מספר ישיבות. כך קרה למשל במקרה של רה"מ לשעבר נתניהו.

אילו סיבות יכולות להצדיק הימנעות מאישום?

בסופו של דבר, מטרת השימוע הפלילי היא לשמוע את החשוד, לתת לו זכות טיעון. החשוד יכול לנסות לשכנע את הרשות שלא להגיש נגד כתב אישום בשל טעות כלשהי בכתב האישום או בשל האינטרס הציבורי שאיננו מצדיק זאת.

קיראו עוד בנושא >>> המסלול האלטרנטיבי לסגירת תיק פלילי

האם הרשות התובעת חייבת לשקול באמת ובתמים את טענות החשוד?

בהחלט. לפי הפסיקה, שימוע הוא זכות חשובה. לא מדובר בטקס שנערך למראית עין בלבד כדי לצאת ידי חובה, אלא בזכות יסוד של כל חשוד שמחייבת מתן הזדמנות הוגנת לחשוד להשמיע את טענותיו. הרשות צריכה להקשיב לחשוד בלב פתוח ובנפש חפצה, לפני קבלת החלטה בעניינו.

שימוע פלילי

לסיכום, שימוע פלילי הוא ההזדמנות האחרונה של כל חשוד לנסות ולשכנע את רשות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום נגדו ולא לנהל נגדו משפט פלילי ארוך וכואב. בשל חשיבות ההליך, הייצוג בו הוא חיוני. לפיכך, יש להגיע אליו מלווים בעורך דין פלילי מיומן ובעל ניסיון, שימנע מכם לבצע טעויות קריטיות שעלולות לעלות לכם ביוקר.

* הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה, ומייצג חשודים רבים בהליכי שימוע פלילי 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה