zap group mishpati logo

אלימות במשפחה בזמן הקורונה: הנגיף האמיתי

סיר הלחץ שיוצרים הסגרים מביא לעלייה דרמטית בתלונות על אלימות במשפחה. במיוחד עכשיו חשוב להכיר את הכלים העומדים לרשותכם – מצו הגנה ועד צו הטרדה מאיימת – ולא להסס להתלונן

05.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
אלימות במשפחה בזמן הקורונה: הנגיף האמיתי

ניסיון הרצח במהלך ערב ראש השנה האחרון של שירה איסקוב בידי בעלה אביעד משה היווה תזכורת מזעזעת לאלימות הקשה בתוך המשפחה שמתרחשת בימים אלה. בחסות הקורונה צובר גם הנגיף של אלימות במשפחה תאוצה ונרשמת עלייה דרמטית של מאות אחוזים בכמות התלונות המוגשות.

עבור רבים הסגר יוצר מציאות בלתי אפשרית, שבה הם לכודים בבית עם מי שמתעלל בהם. במיוחד בתקופה זו חשוב להכיר את הכלים העומדים לרשות כל מי שמצוי בסיכון - מצו הגנה נגד הגורם המאיים ועד צו למניעת הטרדה מאיימת. בשורות הקרובות נבקש לתאר את כלים אלה.

לאור הסכנה המיידית שבה עלולה להימצא המתלוננת, היא יכולה לפנות בבקשה לקבלת צו הגנה במעמד צד אחד, כלומר ללא נוכחות פיזית של הגורם האלים

מהו צו הגנה?

צו הגנה ניתן לפי החוק למניעת אלימות במשפחה והוא כלי אפקטיבי שבו ניתן להשתמש כדי להרחיק בן משפחה אלים. מי שלרוב עושות שימוש בכלי זה הן נשים הסובלות מאלימות מצד הבעלים שלהן. כדי להוציא צו הגנה, על המבקשת לפנות לבית המשפט ולהוכיח שנשקפת לה סכנה פיזית ממשית.

בשל אופי הצו, אלמנט הזמן חשוב מאוד. ככל שהפנייה לבית המשפט נעשית בסמוך לאירוע האלים, כך קל יותר לקבל את הצו. לצו עצמו יש לצרף תצהיר וראיות רלוונטיות, כמו אישור על הגשת תלונה במשטרה, סיכום ביקור אצל רופא לאחר האירוע האלים וכו'.

לאור הסכנה המיידית שבה עלולה להימצא המתלוננת, היא יכולה לפנות בבקשה לקבלת צו הגנה במעמד צד אחד, כלומר ללא נוכחות פיזית של הגורם האלים. עם זאת, אם מוצא צו הגנה במעמד צד אחד, יצטרך להתקיים דיון במעמד שני הצדדים בתוך שבעה ימים. צו הגנה ניתן להוציא למשך שלושה חודשים ולהאריך לפרק זמן של עד חצי שנה. במקרים נדירים ניתן להאריך את תוקף הצו לפרק זמן של עד שנה. חשוב לציין כי בבואו לדון במתן צו הגנה, בית המשפט יבחן פרמטרים שונים כמו רמת האלימות במקרה המדובר והאם היתה התגרות מצד הגורם המתלונן.

החוק מגדיר מיהו בן משפחה שניתן להוציא צו הגנה כדי להגן עליו. הגדרה זו כוללת, בין היתר, בן זוג (כולל בן זוג לשעבר), הורה, בן זוג של הורה, סב או סבא, צאצא, אח או אחות, דוד או דודה ועוד

באילו נסיבות ניתן להוציא צו הגנה?

ניתן להוציא צו הגנה עקב אלימות או עבירת מין שבוצעה, או עקב חשש ממשי לכך. במקביל ניתן להוציא צו הגנה גם על רקע התעללות נפשית ממושכת. החוק מגדיר בצורה רחבה מאוד מיהו בן משפחה שניתן להוציא צו הגנה כדי להגן עליו. הגדרה זו כוללת, בין היתר, בן זוג (כולל בן זוג לשעבר), הורה, בן זוג של הורה, סב או סבא, צאצא, אח או אחות, דוד או דודה ועוד.

מה הן המגבלות שניתן להטיל בצו הגנה?

במסגרת הצו ניתן לאסור על האדם האלים להיכנס לדירה שבה מתגורר בן משפחתו או להתקרב אליה (צו הרחקה). נוסף על כך, אפשר לאסור על אותו אדם להטריד את בן משפחתו בכל דרך ומקום, והאדם המאוים רשאי לבקש שעל בן משפחתו תוטל ערובה כדי להבטיח את שלומו. נוסף על כך, בית המשפט רשאי להורות לאדם האלים שכנגדו הוצא הצו לקבל טיפול (לאחר קבלת תסקיר בעניינו), וככל שיש לו נשק - זה יוחרם ממנו וייאסר עליו לשאת אותו.

במסגרת צו למניעת הטרדה מאיימת, ניתן לאסור על המטריד, וגם אם איננו בן משפחה, ליצור קשר עם הנפגע בעל-פה, בכתב, בטלפון, בסמס וברשתות החברתיות

מה הן ההשלכות שעשויות להיות לצו הגנה?

הוצאת צו הגנה היא צעד שעשויות להיות לו השלכות דרמטיות, כמו הרחקת הורה מילדיו, אובדן המשמורת, מתן אפשרות לפגוש את הילד רק במרכז-קשר ועוד. בשל משמעויות הצו, אין להשתמש בו כצעד טקטי (דבר שלמרבה הצער קורה לא מעט בהליכי גירושין בין בני זוג).

מהו צו למניעת הטרדה מאיימת?

צו למניעת הטרדה מאיימת הוא אמצעי חלופי לצו הגנה ולא סותר אותו. בשונה מצו הגנה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, ניתן להוציא צו הגנה נגד כל אדם, גם אם איננו בן משפחה. במסגרת צו למניעת הטרדה מאיימת, ניתן לאסור על המטריד ליצור קשר עם הנפגע בעל-פה, בכתב, בטלפון, בסמס וברשתות החברתיות. בנוסף, ניתן לאסור עליו להימצא במרחק מסוים מדירת המגורים של המתלונן, ממקום עבודתו, מכלי הרכב שלו ועוד.

כאשר מתעורר צורך בהוצאת צו הגנה, אלמנט הזמן קריטי, ולכן חשוב להיעזר בעורך דין מיומן ומנוסה בדיני משפחה, שיידע כיצד להגיש את הבקשה ויוכל ללוות אתכם לאורך כל התהליך

מה נחשב להטרדה לפי החוק למניעת הטרדה מאיימת?

לפי החוק, הטרדה יכולה להיות כל מעשה שפוגע בפרטיות של אדם או גורם לו לתחושת איום. למשל, יצירת קשר עם אותו אדם, בילוש או התחקות אחרי תנועותיו, פגיעה ברכוש שלו, בשמו הטוב, בחופש התנועה שלו ועוד.

אלימות במשפחה בזמן הקורונה: הנגיף האמיתי(1)

יצוין, כי גם במקרה של בקשה להוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת, ניתן לבקש את הצו במעמד צד אחד, ואז יצטרך להתקיים דיון במעמד שני הצדדים בתוך שבעה ימים. באופן עקרוני, ניתן להוציא את צו זה לפרק זמן של עד שישה חודשים ולהאריך אותו במקרים נדירים לפרק זמן של עד שנתיים.

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין טרם הוצאת הצו?

לרוב כאשר מתעורר צורך בהוצאת צו הגנה, אלמנט הזמן קריטי, ולכן חשוב להיעזר בעורך דין מיומן ומנוסה בדיני משפחה, שיידע כיצד להגיש את הבקשה ויוכל ללוות אתכם לאורך כל התהליך ולהעניק לכם סיוע, בין אם בהגשת תלונה במשטרה, פנייה לקבלת טיפול רפואי, פנייה לבית המשפט ועוד.

* הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה