zap group mishpati logo

תאונות עבודה לא שגרתיות - המקרים והפיצוי לצידם

פועל נופל מגובה רב באתר בנייה במהלך עבודתו, מזכירה מחליקה במשרד ונפצעת, נהג משאית מעורב בתאונת דרכים – כל אלה הם מקרים קלאסיים וידועים של תאונות עבודה, אך ישנם עוד מקרים לא שגרתיים שמוגדרים כך ועשויים לזכות את הנפגע בפיצויים. על כך בכתבה הבאה

10.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תאונות עבודה לא שגרתיות - המקרים והפיצוי לצידם

תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לא רק תוך כדי ועקב העבודה אלא גם בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. "למעשה, כאשר אדם נפגע בדרכו הקבועה לעבודה ובחזרה ממנה, הביטוח הלאומי יכיר בתאונה כתאונת עבודה", אומרת עו"ד לימור בר פרץ ממשרד חזוט-בר-זבינצקי, העוסק בתחום נזקי גוף. "לדוגמה: עובד צועד לעבר תחנת האוטובוס או למקום עבודתו ונפגע במהלך ההליכה או במהלך הנסיעה באוטובוס; עובד רוכב על קורקינט או אופניים חשמליים ומעורב בתאונה; עובד מחליק במדרגות הבניין שבו הוא גר כשהוא בדרכו לעבודה – כל המקרים הללו ייחשבו לתאונות עבודה".

מקרים של תאונות עבודה בלתי שגרתיות כוללים גם פגיעה של עובד במהלך כנס, טיול או גיבוש במסגרת העבודה

מה קורה כאשר בדרך לעבודה האדם עצר לבצע פעולה מסוימת?

"במידה שיש אירוע שמנתק את העובד מהמסלול הקבוע, כמו למשל תור לרופא או עצירה לקניות בסופרמרקט והתאונה מתרחשת לאחריו - תאונה זו לא תיחשב כתאונת עבודה משום שברגע שעצר, זה נחשב לאירוע חריג ומנתק. עם זאת חשוב לציין", אומרת עו"ד בר פרץ, "כי אם מדובר בעצירה קבועה, לדוגמה: אב שמסיע את ילדיו באופן קבוע בגן או בבית הספר, ומשם ממשיך לעבודתו, במידה יהיה מעורב בתאונה היא תוכר כתאונת עבודה משום שמדובר בעצירה קבועה, והמוסד לביטוח לאומי אכן מכיר במקרים אלה כתאונות במסגרת העבודה".

קיראו בנושא גם על >>> תאונות אופנוע כתאונת עבודה - מה חשוב לדעת?

מקרים נוספים של תאונות עבודה בלתי שגרתיות כוללים גם פגיעה של עובד במהלך כנס, טיול או גיבוש במסגרת העבודה. "על אף שלא מדובר בעבודה עצמה, עדיין כשקורית תאונה במהלך אירועים שמתקיימים במסגרת העבודה, תאונות אלו יכולות להיות מוכרות בביטוח לאומי כתאונות עבודה", אומרת עו"ד בר פרץ, "למשל, לקוחה של משרדנו נפגעה במהלך אימון בקבוצה של הליגה למקומות עבודה. ביטוח לאומי הכיר בפגיעה שלה כתאונת עבודה".

חשוב לדעת שכאשר פנסיונר עדיין עובד, ביטוח לאומי מבטח אותו ובמקרה של תאונת עבודה, העובד זכאי לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי

גם פנסיונרים זכאים לפיצויים בשל תאונות עבודה

עו"ד בר פרץ מסבירה שנושא תאונות העבודה ופיצויים בגינם כולל גם את סקטור הפנסיונרים שממשיכים לעבוד לאחר גיל הפרישה. "יש לא מעט פנסיונרים שעובדים ויש להם את כל הזכויות שיש לנפגעי עבודה.

"אחד התיקים שטיפלנו בהם היה של אדם בן 69 שהמשיך לעבוד כנהג משאית. במהלך עבודתו קרתה תאונה כאשר המשאית, שהיתה ככל הנראה תקולה, נטתה הצידה ומחצה אותו. מדובר בתאונה קשה, הנהג נמחץ תחת המשאית, שבר את האגן ואת עצם הבריח, נפגע בגב התחתון, איבד תחושה ברגל שמאל וסבל מחבלות נוספות בגופו. 

קיראו בנוסף >>> חברת הביטוח דחתה תביעת סיעוד? יש מה לעשות

"הוא פונה במסוק לבית החולים אסותא, וביטוח לאומי הכיר בתאונה זו כתאונת עבודה: הנהג קיבל 47% נכות לצמיתות ופיצויים בגובה קרוב לחצי מיליון שקל", מספרת עו"ד בר פרץ ומדגישה: "חשוב לדעת שכאשר פנסיונר עדיין עובד, ביטוח לאומי מבטח אותו ובמקרה של תאונת עבודה, העובד זכאי לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי".

תופרת שעבדה מהבית בשל המגיפה ניסתה להדליק את המזגן בבית, טיפסה על דרגש, נפלה ונחבלה, והתאונה הוכרה כתאונת עבודה

עובדים מהבית ונפגעתם? ייתכן שאתם זכאים לפיצויים

בעקבות מגיפת הקורונה הפכו מקומות עבודה רבים להיברידיים או שעברו למתכונת מלאה של עבודה מהבית. ואכן, גם כאשר נגרמת פגיעה או חבלה במהלך העבודה בבית, הדבר יכול להיחשב כתאונת עבודה. "כאשר עובד עולה על כיסא כדי להוריד קלסר או נתקל בכבל של המחשב ונופל – אירועים אלה קשורים לעבודתו", מסבירה עו"ד בר פרץ. "אמנם אלו הן תביעות שיהיה קשה להוכיחן כי הן מתבססות על אמון, אך זה עדיין אפשרי".

תאונות עבודה לא שגרתיות - המקרים והפיצוי לצידם(1)

עו"ד בר פרץ מביאה דוגמה מהזמן האחרון: "אחד התיקים שטופלו במשרד לאחרונה היה של תופרת במתפרה שעבדה מהבית בשל המגיפה. אותה תופרת ניסתה להדליק את המזגן בבית, טיפסה על דרגש, נפלה ונחבלה, והתאונה הזאת הוכרה כתאונת עבודה". לסיכום דבריה היא אומרת: "כאשר נגרמת תאונה, הדבר החשוב שיש לעשותו הוא לצלם את המפגע ואם ישנם עדים, מומלץ לקחת מהם פרטים על מנת שבהמשך יוכלו לתת תצהירים ולאמת את טענות הנפגע".  

חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

חברת עורכי הדין חזוט-בר-זבינסקי, הממוקם באשדוד, מתמחה בייצוג לקוחות בתחומי תביעות נזיקין שונות. בעלי מומחיות רבת-שנים בניהול תיקי נזיקין בתחומי תאונות דרכים, תאונות עבודה ונפילות בשטחים ציבוריים. הצוות המקצועי פועל להשגת פיצויים הולמים מחברות הביטוח עבור נפגעי תאונות כאלה. המשרד מייצג גם נפגעי תאונות עבודה ופועל למיצוי זכויותיהם לקבלת פיצוי מהביטוח הלאומי, תוך ליווי בהליכים מול הוועדות הרפואיות. בנוסף, עורכי הדין מטפלים בתביעות ביטוח מסוגים שונים כנגד חברות הביטוח, תוך הערכת זכויות המבוטחים על פי נתונים אישיים. במשרד ניתן גם ייעוץ וטיפול בתביעות נכות למשרד הביטחון עבור נפגעי שירות צבאי, כולל ייצוג בוועדות רפואיות. השירותים כוללים גם ניסוח צוואות, הגשת בקשות לצווי קיום צוואה וירושה, וכן עריכת ייפויי כוח מתמשכים. לצוות המשרד ניסיון רב בליווי לקוחות בהליכים משפטיים מורכבים תוך מתן יחס אישי ומסור.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה