zap group mishpati logo

תאונות אופנוע כתאונת עבודה - מה חשוב לדעת?

רוכבים על אופנוע במהלך או בדרך לעבודה? במקרה של פגיעה, חשוב שתדעו מהן הזכויות שלכם הן מהמוסד לביטוח לאומי והן מביטוח החובה

06.10.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תאונות אופנוע כתאונת עבודה - מה חשוב לדעת?

כיום, עם התגברות עומס המכוניות על הכביש והפקקים וכן עם התפתחות אפליקציות חדשות ואפשרויות משלוחים חדשות, הרבה יותר צעירים מוצאים את עצמם עוסקים בעבודה שכרוכה ברכיבה על אופנוע. לחילופין, אנשים רבים שרוצים לדלג על הפקקים בוחרים את האופנוע כאמצעי התחבורה לנסיעה הלוך וחזור אל מקום העבודה וממנו הביתה.
לאופנוע כמובן יש יתרונות רבים בכל הנוגע לחיסכון זמן, דלק וכד', אך הוא טומן בחובו גם סכנות רבות, כאשר מספר האופנועים המעורבים בתאונות דרכים הוא רב מאד.
כל רוכב אופנוע צריך לדעת מה לעשות במקרה של תאונה, ובפרט מהן הזכויות שלו במקרה שהתאונה שלו נחשבת ל"תאונת עבודה".

מתי תאונת אופנוע נחשבת לתאונת עבודה?

בין אם העובד רוכב על האופנוע כחלק בלתי נפרד מעבודתו, כגון: עבודה כשליח, ובין אם הוא משתמש באופנוע כדי להגיע למקום העבודה ובחזרה ממנו, תאונת דרכים על אופנוע במסגרת זו תיחשב לתאונת עבודה.

אם מדובר בתאונת עבודה, לנפגע עומדת הזכות לפנות למוסד לביטוח לאומי ולמצות את זכויותיו שם מלבד תביעה נגד ביטוח החובה

מה ההבדל בין הזכויות המגיעות למי שנפגע בתאונת אופנוע רגילה ולמי שנפגע בתאונת עבודה?

ראשית, מובן שבשני המקרים ניתן לתבוע את ביטוח החובה. בין אם מדובר בתאונת עבודה ובין אם לאו, חיוני שלכל רוכב אופנוע יהיה ביטוח חובה בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975. אם מדובר בתאונת עבודה, לנפגע עומדת הזכות לפנות למוסד לביטוח לאומי ולמצות את זכויותיו שם מלבד תביעה נגד ביטוח החובה. לעומת זאת, כאשר מדובר בתאונת דרכים שאינה בעבודה, ניתן לתבוע רק את ביטוח חובה.

מי שנפגע בתאונת עבודה בעקבותיה אינו יכול לעבוד, זכאי לקבל דמי פגיעה למשך 91 ימים בסך 75% מהמשכורת. בעצם אלו ימי מחלה שניתנים מביטוח לאומי

כל מי שנפגע בתאונת דרכים בעבודה, יכול לפנות לביטוח לאומי ולהיות זכאי לזכויות כדלקמן:

דמי פגיעה - מי שנפגע בתאונת עבודה בעקבותיה אינו יכול לעבוד, זכאי לקבל דמי פגיעה למשך 91 ימים בסך 75% מהמשכורת. בעצם אלו ימי מחלה שניתנים מביטוח לאומי.

נכויות - במקרים בהם הפגיעה הגופנית קשה, תיתכן זכאות לנכות זמנית ולנכות קבועה. הפיצויים מוענקים בהתאם לאחוזי הנכות אותם קובע המוסד לביטוח לאומי באמצעות ועדה רפואית. אם הוועדה הרפואית קבעה לנפגע נכות צמיתה בשיעור של 9%-19%- הנפגע מקבל פיצוי חד פעמי בהתאם לשכר שלו, אשר נקרא מענק חד פעמי. אם הוועדה קבעה לנפגע נכות שהיא בשיעור של 20% נכות ומעלה - הנפגע כבר יהיה זכאי לקבל קצבה חודשית לכל החיים, עד גיל הפנסיה.

חשוב לדעת שסדר קבלת הפיצוי הינו הכרחי ומה שנקבע במוסד לביטוח לאומי - תקף גם לתיק שינוהל מול חברת ביטוח

איזה עוד פיצויים קיימים חוץ מביטוח לאומי?

לאחר קביעת הפיצוי על ידי ביטוח לאומי, ניתן לפנות לחברת הביטוח לקבל פיצוי גם ממנה. עם זאת, חשוב לדעת שסדר קבלת הפיצוי הינו הכרחי ומה שנקבע במוסד לביטוח לאומי - תקף גם לתיק שינוהל מול חברת ביטוח. כלומר, ניהול התיק מול הביטוח הלאומי הוא מהותי אף יותר שכן הוא גם קובע בעקיפין את גובה הפיצוי שיתקבל מחברת הביטוח. הפיצוי מחברת הביטוח מתקזז עם הפיצוי מביטוח לאומי, כך שישנה חשיבות שהקיזוז והחישוב ייעשו בצורה הנכונה, ושהנפגע יקבל את מלוא הפיצוי שמגיע לו משני גורמים אלו.

לדוגמה, נציג מקרה של עובד עירייה בן 40 אשר במסגרת עבודתו רוכב על אופנוע. (משרד הח"מ ייצג את העובד). העובד עשה תאונת דרכים במהלך העבודה ונפגע בצווארו. לאחר קבלת ייעוץ משפטי, העובד פנה לביטוח לאומי ובעקבות הפנייה שלו, ולאחר ועדות רפואיות, נקבעו לו 10% אחוזי נכות. עם קבלת הקביעה של הביטוח הלאומי, העובד פנה לביטוח חובה של האופנוע וקיבל גם ממקור זה פיצוי, סך הכול הנפגע קיבל כ-200 אלף ש"ח פיצויים על הפגיעה, בעקבות אחוזי הנכות. חשוב לציין, כי הפיצוי מביטוח החובה תמיד מגיע כפיצוי של סכום אחד ולא מוענקת קצבה לכל החיים מחברת הביטוח.

האם המעסיק מחויב בתשלום פיצוי כלשהו בתאונת אופנוע במסגרת עבודה?

ברגע שמדובר בתאונת דרכים, המעסיק אינו מעורב בכלל.

תאונות אופנוע כתאונת עבודה - מה חשוב לדעת?(1)

האם ניתן לקבל פיצוי גם על תאונת אופנוע שהיא לא במסגרת העבודה?

כאמור, גם תאונת אופנוע שאינה במסגרת העבודה היא תאונה שניתן לקבל עבורה פיצוי מביטוח החובה.

הדבר הכי חשוב למי שמעורב בתאונת דרכים הוא לפנות לטיפול רפואי. גם אם מדובר לעתים בפגיעות קלות, חשוב ללכת לרופא מוקדם ככל האפשר ולערוך בדיקה

לסיכום, איזו המלצה ניתן לתת למי שמעורב בתאונת דרכים עם אופנוע?

כאמור לעיל, הדבר הכי חשוב למי שמעורב בתאונת דרכים הוא לפנות לטיפול רפואי. גם אם מדובר לעתים בפגיעות קלות, חשוב ללכת לרופא מוקדם ככל האפשר ולערוך בדיקה. גם אם אתם חושבים שהכל בסדר ולא נפגעתם, חשוב להיבדק שכן לפעמים בעקבות הטראומה והאדרנלין שזורם בגוף, לא מרגישים מיד את הפגיעה. רבות הן הפגיעות שהאופי שלהן הוא כזה שמרגישים את הכאבים רק זמן מה אחרי. כמו כן, חשוב לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים. לאחר מכן מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי, כדי ללמוד עוד על הזכויות המגיעות לכם בהתאם לתאונה שעברתם ולתבוע אותן מהגופים הרלוונטיים, ביטוח לאומי וחברת הביטוח, ביעילות המיטבית.

• עו"ד יוליה חזוט ממשרד חזוט-בר מתמחה בתחום הנזיקין, תאונות דרכים וביטוח לאומי.

חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

חברת עורכי הדין חזוט-בר-זבינסקי, הממוקם באשדוד, מתמחה בייצוג לקוחות בתחומי תביעות נזיקין שונות. בעלי מומחיות רבת-שנים בניהול תיקי נזיקין בתחומי תאונות דרכים, תאונות עבודה ונפילות בשטחים ציבוריים. הצוות המקצועי פועל להשגת פיצויים הולמים מחברות הביטוח עבור נפגעי תאונות כאלה. המשרד מייצג גם נפגעי תאונות עבודה ופועל למיצוי זכויותיהם לקבלת פיצוי מהביטוח הלאומי, תוך ליווי בהליכים מול הוועדות הרפואיות. בנוסף, עורכי הדין מטפלים בתביעות ביטוח מסוגים שונים כנגד חברות הביטוח, תוך הערכת זכויות המבוטחים על פי נתונים אישיים. במשרד ניתן גם ייעוץ וטיפול בתביעות נכות למשרד הביטחון עבור נפגעי שירות צבאי, כולל ייצוג בוועדות רפואיות. השירותים כוללים גם ניסוח צוואות, הגשת בקשות לצווי קיום צוואה וירושה, וכן עריכת ייפויי כוח מתמשכים. לצוות המשרד ניסיון רב בליווי לקוחות בהליכים משפטיים מורכבים תוך מתן יחס אישי ומסור.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
חזוט- בר-זבינצקי חברת עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה