zap group mishpati logo

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, הלכה לעולמה

השופטת מרים נאור הלכה לעולמה בגיל 74, כשהיא עומדת בראש ועדת החקירה לאסון מירון. בשבוע שעבר היא קיבלה את אות יקיר ירושלים. זאפ משפטי מרכין ראש

מאת: מערכת זאפ משפטי
25.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, הלכה לעולמה

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, אחת השופטות המוכרות והמוערכות בישראל, הלכה השבוע לעולמה במפתיע, בעודה מכהנת כראש ועדת החקירה לאסון במירון והיא בת 74 במותה.

נאור, ירושלמית גאה, סיימה בהצטיינות את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית ב-1971 ומיד החלה להתמחות אצל מנהל מחלקת הבג"צים דאז, מישאל חשין. היא התקדמה במהירות כשבמקביל היתה מורה ומתרגלת בפקולטה למשפטים.

בשנת 1980 החלה לכהן כשופטת בבית משפט השלום בירושלים, ב–1989 מונתה לשופטת בבית המשפט המחוזי ומשנת 2001 כיהנה כשופטת בבית המשפט העליון, עד שבשנת 2015 מונתה  לנשיאת בית המשפט העליון, תפקיד בו נשאה עד לשנת 2017. בשנת 2018 כיהנה נאור כנשיאת בית הדין הציוני העליון של ההסתדרות הציונית העולמית ובקיץ 2021 מונתה לראש ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון.

בין פסקי הדין המשמעותיים שלקחה בהם חלק היה זה שבו קבעה כי התנאי להכרה בגיור שנעשה בחו"ל הוא לא גיור בקהילה אורתודוקסית בהכרח, אלא מספיק שיתקיים בקהילה יהודית מוכרת

37 שנות משפט ופסקי דין

37 שנים כיהנה מרים נאור בתפקידים שונים בתחומי המשפט והיתה מעורבת במספר פסקי דין משמעותיים. בין היתר, כיהנה נאור בהרכב השופטים שהרשיע בשנת 1999 את ח"כ אריה דרעי והיתה מהשופטים שדחו את ערעורו של הנשיא לשעבר משה קצב.

נאור, שעל יושרה לא היה חולק, פסקה מספר פסיקות תקדימיות ושנויות במחלוקת. בין היתר קבעה לגבי החוק למניעת הסתננות כי אין להחזיק במתקני כליאה מסתננים שמסרבים להיות מגורשים למדינה שלישית. חוק נוסף שלקחה חלק בביטולו הינו חוק טל  - חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם. עוד קבעה כי התנאי להכרה בגיור שנעשה בחו"ל הוא לא גיור בקהילה אורתודוקסית בהכרח, אלא מספיק שיתקיים בקהילה יהודית מוכרת; ואף אישרה את פתיחת המרכולים בתל אביב גם בשבת.

בתקופה האחרונה התמסרה השופטת נאור לעבודת הוועדה ולחקר האסון הקשה במירון, וראתה בה שליחות מן המעלה הראשונה בעשייה למען הציבור, כפי שנהגה כל חייה

תדהמה וצער

רבים מראשי מערכת המשפט והמערכת הפוליטית ספדו אתמול למרים נאור. חברי הוועדה לאסון מירון מסרו כי "בתקופה האחרונה התמסרה לעבודת הוועדה ולחקר האסון הקשה, וראתה בה שליחות מן המעלה הראשונה בעשייה למען הציבור, כפי שנהגה כל חייה. היתה שופטת בכל רמ"ח אבריה, עד יומה האחרון. חברי הוועדה המומים ומשתתפים בצער המשפחה".

רה"מ נפתלי בנט כתב: "קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר. נאור היתה משפטנית מוערכת אשר מאחוריה שנים ארוכות של עשייה. בפסיקותיה הקפידה לשמור על האיזון המתבקש בין ערכיה השונים של החברה הישראלית, ועל חיזוק אופייה הלאומי והציוני של מדינת ישראל. מעל הכל, היא היתה אדם של אנשים. נעימת הליכות, מתייחסת בכבוד לכל אדם ומקפידה לומר את דבריה בשלווה. דבריה היו חכמים ובנחת נשמעו".

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לנאור: "מדינת ישראל מרכינה את ראשה עם לכתה בטרם עת של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור. השופטת נאור תיזכר בקורות ישראל כמלכת הצדק וכאחת מהענקיות במשפט הישראלי: נבונה, ידענית ורגישה, חזקה ועצמאית, אשר ליבה לא גבה גם בשבתה בערכאות הגבוהות ביותר".

שר המשפטים גדעון סער אמר: "בשורה קשה עם פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר השופטת מרים נאור. שופטת בכל רמ"ח איבריה ושס"ה גידיה, שעשתה את כל הדרך מבית משפט השלום ועד לפסגה. שופטת ומשפטנית מעולה, אנליטית, יסודית, חרוצה, שולטת בפרטים".

איילת שקד, שרת הפנים כיום ושרת המשפטים בתקופה שבה כיהנה נאור כיו"ר בית המשפט העליון, נפרדה בכאב מחברתה אשר עימה היו לה לא מעט חילוקי דעות. "קיבלתי בצער רב ובהלם את הידיעה על פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס וחברתי האהובה. לכל תיק שהונח לפתחה של מרים היא הגיעה בדעה נקייה, ולא הותירה אבן אחת בלתי הפוכה. תודה שהקדשת את חייך למדינת ישראל. פועלך ייחרט לנצח בדברי הימים של מדינת ישראל. אהבתי אותך מאוד".

גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ספד לשופטת המוערכת: "לשופטת נאור הייתה מחויבות עמוקה למדינת ישראל ולעולם המשפט, לו תרמה רבות במהלך חייה. בבית הוריה היא התחנכה על ערכים של שליחות ומצוינות, ערכים שהיו נר לרגליה במשך שנים. רעייתי שרה ואני זוכרים בחום את פגישותינו הנעימות בבתינו בהן יכולנו לעמוד על אישיותה הייחודית ועל הקשר העמוק שלה עם אריה, שותפה לחיים רבי מעש. יהי זכרה ברוך".

מערכת זאפ משפטי מרכינה ראש עם לכתה של אבירת המשפט הישראלי והשומרת הבלתי מעורערת על זכויות האדם והצדק.

בתמונה למעלה,השופטת מרים נאור ז"ל. צילום: מארק ניימן/ לע"מ . משמאל, צילום: דוברות בית הנשיא

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה