zap group mishpati logo

שר פיטנס - מדוע גורו הכושר תובעת את איכילוב?

שר פיטנס הגיעה לבית החולים איכילוב כדי ללדת ויצאה משם לטענתה ללא רחם. עו"ד מירב אשל מסבירה מדוע גורו הכושר תובעת את בית החולים על רשלנות רפואית

מאת: טלי ירון - מערכת זאפ משפטי
07.02.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
שר פיטנס - מדוע גורו הכושר תובעת את איכילוב?

עיקרי הכתבה:

  • ספירת דם פשוטה עשויה להצביע על קיומו או אי-קיומו של תהליך זיהומי בגוף.
  • אי-הקפדה על היגיינה בחדרי לידה היא לעתים מקור ההדבקה בחיידקים טורפים.
  • כדי להוכיח תביעה ברשלנות רפואית, יש להוכיח התרשלות מצד הצוות המטפל, נזק שנגרם למטופל וקשר סיבתי בין אותה התרשלות לנזק שנגרם.
    __________________________________

המקרה המפורסם של גורו הכושר שר סנדה, הידועה כשר פיטנס, מוכר כנראה לכולם. פיטנס, הגיעה ללדת את בנה השני בבית החולים איכילוב בתל אביב וסבלה מחיידק טורף מסוג סטרפטוקוק A מזן אלים במיוחד. לטענתה של פיטנס היא יצאה מבית חולים איכילוב לאחר תקופת שיקום ממושכת, ללא רחם ועם בעיות אורתופדיות ארוכות טווח. לאחרונה הגישה תביעה על סך מיליונים כנגד בית החולים בגין רשלנות רפואית.

עו"ד מירב אשל, בעלת התמחות בתחום משפט ובריאות (איננה מייצגת את סנדה), מסבירה מה גרם ככל הנראה לרשלנות הרפואית של בית החולים וכיצד תוכלו להימנע ממקרה דומה בעצמכם.

גם אם התסמינים שחולה חווה מתאימים לכמה מחלות שונות, על הצוות הרפואי קיימת חובת זהירות ועליו לקיים אבחנה מבדלת – כלומר, לשלול מחלות מסוימות עם תסמינים דומים

רשלנות רפואית: "על הצוות הרפואי קיימת חובת זהירות"

"חיידק טורף הוא חיידק אלים מקבוצת סטרפטוקוקוס ובפרט מסוג סטרפטוקוק .A החיידק גורם להרס של רקמות רכות בגוף", מסבירה עו"ד אשל. "הסימפטומים שמלווים הידבקות בחיידק הם בדרך כלל כאב, חולשה, עייפות קיצונית וחום גבוה. אי הקפדה על היגיינה בחדרי לידה היא לעתים מקור ההדבקה בחיידקים טורפים – דבר שעלול לסכן את היולדת וגם את היילוד".

האם ניתן לאבחן הידבקות בחיידק טורף בקלות?

"כן. בדיקות דם רגילות (ספירת דם) למדדי דלקת היו מאבחנות את החיידק במועד. מדדי כדוריות הדם הלבנות מעידים על קיומו של הליך זיהומי ולאחר שליחת דם ונוזלים לתרביות ניתן לדעת באיזה חיידק מדובר. בחיידק טורף ניתן לטפל באמצעות אנטיביוטיקה, אך יש לאבחן אותו במהרה כדי למנוע נזקים ארוכי טווח ומצב של סכנת חיים".

לדברי אשל, גם אם התסמינים שחולה חווה מתאימים לכמה מחלות שונות, על הצוות הרפואי קיימת חובת זהירות ועליו לקיים אבחנה מבדלת – כלומר, לשלול מחלות מסוימות עם תסמינים דומים.

מדוע לא אבחנו את שר פיטנס בזמן?

"על פי מה שפורסם, שר פיטנס התלוננה על כאבי תופת באזור האגן והירכיים ועל חום שעלה לאחר הלידה. קשה לדעת מדוע לא אבחנו אותה, לטענתה, במהרה. ייתכן שלא לקחו את התלונות שלה ברצינות או שככל הנראה לא היו מספיק ערניים למצבה".

לדברי עו"ד אשל, היות וכאמור מקור ההדבקה עלול להיות חדר לידה ללא הקפדה מספקת על היגיינה, עצם ההדבקה עצמה יכול להוות מקור לתביעה בגין רשלנות רפואית.   

"במקרים של חיידק טורף, הרשלנות בחלק ניכר מהמקרים היא בעיקר בנושא של אבחון החיידק, אבל יכולה להיות גם רשלנות בהקשר של מינון תרופתי לא נכון ובמקרים מסוימים גם עצם ההידבקות בחיידק. כדי לבחון זאת באופן משפטי, יש לאסוף חומר רפואי מבית החולים ולקבל את חוות דעתו המקצועית של זיהומולוג".

איך אפשר לדעת האם ההידבקות בנגיף התרחשה בחדר הלידה?

"כל יולדת עוברת בדיקות שגרתיות כאשר היא מגיעה לבית החולים. גם אם אלו לא בדיקות שנשלחות לתרביות, ספירת דם פשוטה עשויה להצביע על קיומו או על אי-קיומו של תהליך זיהומי בגוף טרם ההגעה לבית החולים".

אשל מציינת שאם יולדת נדבקת בחיידק טורף בבית החולים או בחדר הלידה, עדיין לא מדובר בעילה לתביעה על רשלנות רפואית – כל עוד לא נגרם לה נזק והיא טופלה באופן מיידי. מה שעל פניו וככל הנראה לא היה במקרה של פיטנס.

חשוב לדעת שחתימה על טופס הסכמה, ללא הסבר מילולי על הסיכונים הכרוכים בהליך ועל מה חותמים, היא חסר ערך

איך מוכיחים רשלנות רפואית?

למרות שהסיפור של שר פיטנס נשמע כמו רשלנות רפואית מובהקת, אשל מסבירה שלא כל ניתוח או טיפול לא מוצלח הם עילה לתביעה, ולכן צריך להכיר את עובדות המקרה וללמוד את הרשומה הרפואית כדי לבחון האם היתה התרשלות בטיפול.

"כדי להוכיח תביעה ברשלנות רפואית אנחנו צריכים להוכיח קיומם של שלושה אלמנטים: התרשלות מצד הצוות המטפל, עליו חלה חובת זהירות כלפי המטופלים שלו; נזק שנגרם למטופל וקשר סיבתי בין אותה התרשלות לנזק שנגרם. כאשר אחד הגורמים האלה חסר, לא קמה עילת תביעה בגין רשלנות רפואית.

"הפיצוי שנפסק במקרים בהם התביעה הוכחה הינו משמעותי והוא בגין ה'נזקים הממוניים' לעבר ולעתיד, כגון: הוצאות רפואיות, עזרת צד ג' ואובדן כושר השתכרות, וכן בגין הנזקים ה'לא ממוניים' כגון כאב וסבל שנגרמו למטופל".

כיצד מטופל יכול למנוע רשלנות רפואית?

"כדאי להיות כל הזמן עם אצבע על הדופק וקשובים לגוף. במקרים כמו דלקת קרום המוח או אירוע מוחי, ישנו חלון הזדמנויות קריטי לטיפול. אם יש עומס בחדר המיון או שרופא מתמחה חסר ניסיון מטפל בכם, זה עלול להסתיים בנזק בלתי הפיך. אנשים מרגישים לרוב מתי משהו לא בסדר בגופם. כדאי להתעקש, לחקור, לשאול ולשאול עוד פעם, וככל הניתן אף להתייעץ עם רופא אחר, מומחה בתחום, לשמוע דעה נוספת.

"בנוסף, אנשים לפעמים נכנסים לחדרי ניתוח מבלי שהם יודעים איזו פרוצדורה הם הולכים לעבור ולא מבינים על מה חתמו. חשוב לדעת שחתימה על טופס הסכמה, ללא הסבר מילולי על הסיכונים הכרוכים בהליך ועל מה חותמים, היא חסרת ערך. יחד עם זאת, יש לזכור שלא כל טיפול או ניתוח לא מוצלח הינם בהכרח תוצאה של רשלנות רפואית". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה