zap group mishpati logo

הקהילה הגאה בישראל: מה התחדש מבחינת החוק?

בשנים האחרונות הקהילה הגאה מקבלת הכרה מדהימה ופורצת דרך – הן מהחברה והן מהמדינה. על התמורות שחלו בחוק ומקדמות את הקהילה הלהט"בית לשוויון זכויות בכתבה הבאה

מאת: סתיו שינדלר
08.06.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הקהילה הגאה בישראל: מה התחדש מבחינת החוק?

עיקרי הכתבה:

  • אושר הליך פונדקאות לזוגות מאותו המין - בקיץ 2021 קבע בג"ץ קבע כי בני זוג מאותו המין יוכלו להביא ילדים בהליך פונדקאות. הרכב של חמישה שופטים אישר את ההליך פה אחד וכתב בפסק הדין: "לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הקיים".
  • ביטול האיסור של תרומות דם מגברים הומוסקסואלים - כשנה חלפה מאז שר הבריאות הכריז כי הוא מבטל את האיסור על תרומות דם מגברים הומוסקסואלים. הסעיף שאסר על קבלת תרומות דם מגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים בוטל, ובמקומו הוכנס הסעיף שאומר: "לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, יש להמתין שלושה חודשים עד תרומת הדם הבאה".
  • הכרה של נישואים בין בני אותו מין שנעשו במדינה זרה - זוגות בני אותו המין לא יכולים להינשא בישראל, אך הם כן יכולים להינשא במדינה אחרת ולהירשם כנשואים בישראל. 
    ___________________________________________________________

הזוי ככל שזה נשמע, עד סוף ה-80 של המאה הקודמת, הומוסקסואלים לא הורשו לקיים יחסי מין. חוק העונשין הישראלי הגדיר כי העונש על "קיום יחסים שלא כדרך הטבע" הוא עד עשר שנות מעשר – הסעיף בוטל בשנת 1988, בעזרתה של חברת הכנסת דאז, שולמית אלוני ז"ל. היום, ב-2022, למרבה המזל, אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי – לא רק שחברי הקהילה הגאה קיבלו הכרה וחיבוק, הם גם יכולים להביא ילדים בהליך פונדקאות והם זכאים למגוון זכויות נוספות. עם זאת, הם עדיין לא יכולים להינשא על אדמת ישראל.

עדיין, חשוב לציין את התקדמות החקיקה בכל מה שקשור לקהילה הגאה. הנה מה שקרה בשנים האחרונות בכל מה שקשור לזכויות הקהילה.

עד לפני האישור המיוחל של בג"ץ להליך פונדקאות, חברי הקהילה הגאה לא יכלו לבצע הליך פונדקאות בישראל ונאלצו לבצע אותו מעבר לים בהליך יקר מאוד 

אושר הליך פונדקאות לזוגות מאותו המין

בקיץ 2021, בג"ץ קבע כי בני זוג מאותו המין יוכלו להביא ילדים בהליך פונדקאות בישראל. הרכב של חמישה השופטים קבע פה אחד את ההליך. השופטים כתבו בפסק הדין כי "לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הקיים". כאמור, השופטים פסקו פה אחד והגדירו כי "הורים מיועדים שהם בני זוג" ו"אם מיועדת יחידה" יוכלו להתחיל בהליך פונדקאות. עד לפני האישור המיוחל של בג"ץ, חברי הקהילה הגאה לא יכלו לבצע הליך פונדקאות בישראל ונאלצו לבצע אותו מעבר לים – תהליך יקר מאוד, שהתאפשר רק לאנשים אמידים ולא היה נחלת הכלל.

ביטול האיסור של תרומות דם לגברים הומוסקסואלים

כמעט שנה חלפה מאז שר הבריאות ניצן הורוביץ הכריז כי הוא מבטל את האיסור על תרומות הדם של גברים הומוסקסואלים. בעבר חל סעיף שאסר קבלת תרומות דם מגברים שקיימו יחסי מין עם גברים, אך אותו סעיף בוטל, ובמקומו הוכנס הסעיף שאומר כך: "לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, יש להמתין שלושה חודשים עד תרומת הדם הבאה". קודם לכן, גברים יכלו לתרום דם רק במידה שהתחייבו כי לא קיימו יחסי מין עם גברים בשנה שקדמה לבדיקה, וזאת לעומת הטרוסקסואלים שיכלו לתרום ללא שום הגבלות.

בשנת 2005 חמישה זוגות חד מיניים התחתנו בטורונטו, קנדה, וכשחזרו לארץ וביקשו להירשם כנשואים במשרד הפנים - בקשתם סורבה

הכרה של נישואי בין בני אותו מין שנישאו במדינה זרה

זוגות בני אותו מין לא יכולים להינשא בישראל, אך יכולים להינשא במדינה אחרת ולהירשם כנשואים בישראל. זה לא תמיד היה כך. בשנת 2005 חמישה זוגות חד מיניים התחתנו בטורונטו, קנדה, וכשחזרו לארץ ביקשו להירשם כנשואים במשרד הפנים אך בקשתם סורבה.

הם עתרו לבג"ץ, וב-2006 בית המשפט העליון קבע כי המדינה מחויבת לרשום אותם זוגות נשואים וזאת על סמך "הלכת פונק שלזינגר", שמחייבת את המדינה לרשום נישואים אזרחיים שנעשו בחו"ל. מאז, זוגות חד מיניים שנישאו בחו"ל יכולים להירשם כנשואים גם בישראל.

שינוי גיל ההסכמה

כאמור, רק ב-1988 בוטל האיסור על יחסי מין, אך בו בעת הוגדר כי גיל ההסכמה ליחסים אנאליים הוא 18, וזאת בניגוד לגיל ההסכמה ליחסי מין וגינליים שעומד על 16. השינוי הגיע בשנת 2000,  אז השוו את גיל ההסכמה לגיל 16, בעקבות פעילות של האגודה לזכויות האזרח. מדובר בצעד שנועד להעניק שווין לבני הקהילה.

מה למדנו? הקהילה הגאה קיבלה זכויות רבות עם השנים, ועל זה אין עוררין. עדיין רבה הדרך לפנינו – זוגות גאים, ככל הזוגות, צריכים לקבל את מלוא הזכויות בישראל והתקווה היא שבשנים הבאות נזכה לראות שינויים נוספים ומבורכים.

צילומים: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה