zap group mishpati logo

הזירה הפוליטית והמשפטית: חוק המטרו

מעכשיו ועד הבחירות שיתקיימו ב-1 בנובמבר יידונו בזירה המשפטית סוגיות משפטיות בוערות, בהשתתפות חברי כנסת שיציגו את עמדותיהם. והפעם, שני חברי כנסת שהם גם משפטנים, המגיעים משני קצוות הקשת הפוליטית: ח"כ גבי לסקי ממרצ וח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית – בעד ונגד חוק המטרו

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
21.08.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
הזירה הפוליטית והמשפטית: חוק המטרו

מדוע ח"כ שמחה רוטמן מתעקש שחוק המטרו לא צריך לעבור עכשיו ומה יש לח"כ גבי לסקי לומר על הטענה שלו שהמטרו צפוי לפגוע במאות אלפי אנשים? מעכשיו ועד הבחירות שיתקיימו ב-1 בנובמבר יידונו בזירה המשפטית סוגיות משפטיות בוערות, בהשתתפות חברי כנסת שיציגו את עמדותיהם בנושאים השונים. והפעם, שני חברי כנסת שהם גם משפטנים, המגיעים משני קצוות הקשת הפוליטית - ח"כ גבי לסקי ממרצ וח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, דנים בחוק המטרו:

אם ייצא לפועל, יהיה מיזם המטרו הפרויקט היקר והגדול ביותר שנראה בישראל – עם תקציב התחלתי של כ-150 מיליארד שקל

מהו חוק המטרו?

"מיזם המטרו" הוא תכנית להקמת רכבת תחתית (מטרו) בגוש דן. הוא כולל הקמה של מרכזי תחבורה משולבים ומבנים שיוקמו בשטח התכנית, מעל תחנת המטרו שעתידה לקום ומעל מרכזי התחבורה. אם ייצא לפועל, הוא יהפוך לפרויקט היקר והגדול ביותר שנראה בישראל – עם תקציב התחלתי של כ-150 מיליארד שקל.

מהותו של חוק המטרו היא ליצור תשתית חוקתית לבניית הרכבת התחתית וזאת במטרה לשפר את התחבורה הציבורית בישראל, לגרום לכך שיהיו כמה שפחות רכבים פרטיים על הכבישים ובכך למנוע פקקים, זיהום אוויר ולהפחית את הקטל בכבישים.

מפלגת הליכוד נחשבת למתנגדת העיקרית של החוק, וזאת למרות שבשנים עברו, כאשר חבריה ישבו בקואליציה, הם ניסו לקדם את החוק. להתנגדות מספר סיבות ובין היתר הטענה כי הפרויקט לא מיטיב עם הפריפריה וגם כי לא צפויה לקום תחנה בבית החולים השיקומי "בית לוינשטיין". לעומת זאת הקואליציה, שתומכת בחוק, סבורה שהליכוד מתנגד ממניעים פוליטיים בלבד וגם בשל אינטרסים פנים מפלגתיים. העמלות המרכזיות על קידום החוק הן שרת התחבורה מירב מיכאלי יחד עם חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, יו"ר הוועדה למיזמי תשתית לאומיים.

חוק המטרו אמנם עבר בקריאה ראשונה, אך דרך ארוכה לפניו – הוא יצטרך לעבור את מבחן הקריאה השנייה והשלישית, ונראה שזה לא הולך להיות קל כיוון שלצד התומכים בו יש כמובן גם מתנגדים.

נגד החוק - ח"כ שמחה רוטמן

"אני לא חושב שיש דחיפות להעביר את החוק הזה כרגע", טוען ח"כ שמחה רוטמן. עם זאת הוא מציין: "אין לי בעיה עם פרויקט המטרו מבחינה רעיונית, אבל כמו שהחוק כרגע, אבחר בעמדת נגד".

בעד החוק - ח"כ גבי לסקי

"יש חשיבות עליונה להניע תהליך של תכנון ארוך טווח של התחבורה הציבורית בישראל".

הסבירו את עמדתכם בבקשה

ח"כ רוטמן: "יש פרטים וסעיפים בחוק שצריכים שפשוף וטיפול, הקואליציה לא ממש ספרה את ההערות של האופוזיציה בהליך ההכנה של החוק, ולכן היו לו הרבה הסתייגויות. זה חוק מאוד גדול, יש בו השלכות על ערי שלטון מקומי וכו'. לא ממש התעסקתי בפרטיו לעומק, אבל כרגע אין לו דחיפות או בהילות. המשמעות היחידה היא שאם החוק יעבור עכשיו,לעומת אחרי שתוקם ממשלה חדשה היא שהממשלה החדשה תעשה בחינה ובדיקה של מה צריך לשנות ולתקן בו, וזה יהיה המצב הטוב ביותר".

ח"כ לסקי: "התחבורה הציבורית בישראל מחייבת שינוי ושדרוג גם מבחינה סביבתית, גם מבחינה חברתית, וצריך להיות עיוור כדי לא לראות שבעוד עשר שנים נחייה בפקק בלתי נגמר. לכן, יש חשיבות עליונה להניע תהליך של תכנון ארוך טווח של התחבורה הציבורית בישראל וכמה שיותר מהר. בנוסף, אנחנו חייבים לייצר הזדמנות של שינוע המוני מהפריפריה למקומות העבודה במרכז, עד שנצליח לייצר גם שם מספר מספק של מקומות עבודה".

האם יש משהו שיכול לשנות את עמדתם בנוגע לחוק?

ח"כ רוטמן: "אני לא חושב שיש פרט כזה או אחר כרגע שישכנע אותי להעביר את החוק הסופר-מורכב הזה בתקופת בחירות, יש דברים הרבה יותר דחופים וחשובים שנוגעים לכל אזרח שתקועים בגלל הבחירות ולא מקודמים. אז לבוא ולומר שזה הדבר הכי חשוב, אני לא מאמין בזה".

ח"כ לסקי: "חד משמעית לא. עם זאת, הדבר שכן מפריע לי בפרויקט המטרו היא העובדה שהרכבת לא צפויה להגיע לאזור המשולש, ולדעתי כן חשוב לקשר גם את החברה הערבית אל תוך אותה מערכת, כדי להקל על שילוב החברה הערבית בחברה הישראלית. אולם, עצם הרעיון של להתחיל לתכנן קדימה ולבדוק איך אנחנו יכולים לייצר תחבורה ציבורית טובה יותר, זה הדבר הכי חשוב".

אם החוק יעבור, למי הוא צפוי לסייע ומי צפוי להיפגע?

ח"כ רוטמן: "החוק עלול לפגוע ברשויות שבמהלך החקיקות לא ספרו אותן ולייצר פגיעה משמעותית. הוא צפוי לפגוע קשות בבעלי העסקים. המחוקק מדבר על זה מאוד מלמעלה, אבל צריך לחשוב מה יקרה אם יסגרו רחובות מסוימים למספר שנים, איזה פיצוי יקבלו בעלי עסקים ואיזה סיוע הרשות המקומית תקבל כדי לסייע להם. לכל פרט כזה יש השלכות על מאות אלפי אנשים".

ח"כ לסקי, מה דעתך על הטיעון של ח"כ רוטמן?

"בדיוק בגלל מה שהוא אומר - חייבים להעביר את החוק עכשיו. מתי הוא רוצה שהמטרו יהיה מוכן? ב-2050? אני לא מתחברת למחשבה של 'לתקן מעכשיו לעכשיו'.  אם כבר הוא מדבר על פגיעה במשק, אז בעוד שנים ספורות כל המדינה תהיה פקק אחד גדול, וזה פוגע במשק ובעסקים. דרך חקיקת המטרו נתחיל עבודה ונוכל לייצר אלטרנטיבה ראויה וטובה לרכב הפרטי ולתחבורה ציבורית יעילה. גם לתקן כביש מפריע לאנשים, אבל מדובר בדברים שחייב להתחיל לעשות כבר מעכשיו. כנראה שלח"כ רוטמן לא אכפת מזיהום האוויר ומהבעיות האחרות של התחבורה הציבורית הגרועה שיש כאן".

למי לדעתך החוק יכול לסייע?

ח"כ לסקי: "בגלל חוסר היעילות של התחבורה הציבורית בישראל, רכבת תחתית יכולה לעזור לשכבות מוחלשות, ובמיוחד לאנשים שלא מחזיקים ברכב פרטי ולא יכולים להתנייד בצורה יעילה וטובה. אך גם מי שיכול להחזיק רכב, המטרה צריכה להיות לשחרר אותו מהרכב הפרטי".

ח"כ רוטמן, האם יש לך פתרון חלופי לסוגיה?

"אני חושב שיש הרבה מה לעשות גם בתחבורה הציבורית הקיימת כדי שהיא תהיה יותר נגישה. אם התחבורה הציבורית תופרט יהיה הרבה יותר היצע וגם פתרונות. היום אנחנו מגבילים ברגולציה את התחבורה הציבורית. אני מאמין שצריך לשלב יוזמה פרטית שתוכל להוריד את העומס בכבישים,  כמו למשל פורמטים דמויי אובר (Uber).

עם זאת, ח"כ רוטמן מציין כי אם ראש המפלגה שלו, בצלאל סמטוריץ', שכיהן בעבר כשר התחבורה, יתמוך בחוק, הוא ילך אחריו בעיניים עצומות ומודה כי הוא לא באמת נכנס לעובי הקורה בכל הקשור לפרטי החוק. ח"כ גבי לסקי מצידה חוזרת ומדגישה את חשיבות של החוק  לחברה ולשיפור התחבורה הישראלית.

שורה תחתונה: חוק המטרו הוא יוזמה ברוכה אך היא כרוכה בלא מעט בעיות שישפיעו על חיי היומיום של האזרחים, וללא ספק מדובר במהלך מורכב שיש לתת על כל פרטיו את הדעת ולבחון מראש כיצד מיישמים כל שלב ושלב בתכנית ההיסטורית. 

(תמונת ח"כ גבי לסקי, צילום: ינאי יחיאל)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה