zap group mishpati logo

מס הכנסה לעצמאי ופרילנסר – מדריך למתחילים

מי מפחד ממס הכנסה? המדריך לעצמאי והפרילנסר המתחיל: מהי מדרגת מס וכיצד מחושב מס ההכנסה שלך?

מאת: רני זהר
26.10.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
מס הכנסה לעצמאי ופרילנסר – מדריך למתחילים

עיקרי הכתבה:

  • מס הכנסה מחושב גם לשכיר וגם לעצמאי על פי מדרגות המס, הקובעות כי שיעור המס גדל ככל שההכנסה השנתית גדולה יותר.
  • עצמאי מחויב בדיווח שנתי למס הכנסה על סך כל ההכנסות וההוצאות שלו בשנת המס האחרונה. על פי דיווח זה ייקבע גובה מס ההכנסה שהוא חייב בו.
  • את המס ניתן להפחית באמצעות הוצאות מוכרות, ניכויים ונקודות זיכוי.
    __________________________________

מה ההבדל בין עובד שכיר ועצמאי מבחינת מיסים?

שכיר - מס ההכנסה מנוכה משכר של עובד שכיר על בסיס חישוב שנתי. חישוב המס מתבצע על פי חישוב ההכנסה ברוטו החייבת במס, כלומר סך כל התשלומים וההטבות ששולמו לעובד, מינוס אותם תשלומים הפטורים ממס. את המס מחשבים על פי מדרגות מס, הנקבעות מדי שנה ומחושבות בהתאם לגודל ההכנסה השנתית. שיעור המס גדל ככל שההכנסה השנתית גדולה יותר.

קיימת הבחנה בין הכנסה שנוצרה מהעבודה של אדם, מה שנקרא יגיעה אישית, לבין הכנסה ממקור אחר שלא נחשב ליגיעה אישית. יגיעה אישית כוללת הכנסות כמו משכורת, הכנסה מעסק, קצבת פנסיה, מענק פרישה, דמי שכירות מהשכרת נכס ששימש למשכיר להפקת הכנסה מיגיעה אישית.

לאחר שחושב גובה המס על פי מדרגות המס, מפחיתים ממנו את הזיכויים ממס שהשכיר נמצא זכאי להן כמו נקודות זיכוי, נקודות בגין הפרשות לביטוח פנסיוני, זיכוי לתושבים בפריפריה, זיכוי ממס הכנסה בשל תרומה ועוד.

עוסק פטור הוא עצמאי שסכום מחזור העסקאות השנתי שלו נמוך מ-102,292 שקל (נכון ל-2022, הסכום מתעדכן מדי שנה)

עצמאי - עצמאי הוא כל אדם בישראל המבקש למכור סחורה או לתת שירות. הוא חייב לפתוח תיק עצמאי ברשויות המס: מס ערך מוסף (מע״מ), מס הכנסה וביטוח לאומי. ניתן לפתוח אחד משני סוגי תיקים: תיק עוסק מורשה או עוסק פטור, כאשר ההבדלים ביניהם נוגעים לסוג העסק וצפי ההכנסה השנתית הצפויה לו. עוסק פטור הוא עצמאי שסכום מחזור העסקאות השנתי שלו נמוך מ-102,292 שקל (נכון ל-2022, הסכום מתעדכן מדי שנה).

לעומת עוסק פטור, עוסק מורשה הוא עצמאי שסכום מחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 102,292 (נכון ל-2022, הסכום מתעדכן מדי שנה). עוסק מורשה חייב לגבות מלקוחותיו מס ערך מוסף על כל עיסקה, 17% מהעיסקה, ולהעביר את סכום הגבייה לרשות המסים.

שני העוסקים חייבים בהגשת דו״ח שנתי למס הכנסה שיפרט את ההכנסות וההוצאות שלהם בשנת המס האחרונה, מ-1 בינואר ועד 31 בדצמבר. את הדו"ח יש להגיש עד ל-30 באפריל בשנה שלאחר שנת המס שחלפה והוא זה שיקבע את גובה מס ההכנסה שישלמו, כמו גם האם יקבלו החזר מס ומה יהיה גובהו, על פי ההוצאות, ההכנסות, הטבות מס, ניכויים, זיכויים, הטבות, פטורים וכן גם על פי מדרגות המס.

חישוב מס הכנסה שנתי לעצמאי

הכנסותיהם של עוסק מורשה ועוסק פטור מחושבות כהכנסה אישית. מס ההכנסה שחל עליהן מחושב על פי הקריטריונים הבאים:

חישוב רווח לצורכי מס – חישוב ההכנסות מינוס ההוצאות המוכרות, הוצאות ששימשו בייצור הכנסה. למשל, רכישת ציוד משרדי המיועד לעסק, כיבוד קל, נסיעות לחו״ל, מתנות, ביגוד מקצועי וכו׳.

מהרווח מפחיתים ניכויים – תשלומים שאינם נחשבים כהוצאות מוכרות אבל מאפשרים הפחתה של המס: הפקדות עצמאיות לביטוח פנסיוני, תשלומים לקופות גמל לקצבה, תשלומים לקרן השתלמות, תשלומים לביטוח לאומי.

  • מהרווח שהתקבל מחשבים את המס על פי מדרגות מס הכנסה.
  • משיעור המס מפחיתים את הזיכויים שמקנים הנחות במס

חישוב מס הכנסה לעצמאי שהוא גם שכיר

כאשר אדם עובד כשכיר וכעצמאי בו זמנית, הוא צריך לפרט בדו״ח השנתי כעצמאי את ההכנסות והזיכויים שקיבל כשכיר. הוצאות שהוחזרו על ידי המעסיק במסגרת העבודה כשכיר לא ניתן לפרט בהוצאות העסק בדו"ח השנתי. במקרה שבו האדם עובד כשכיר ועצמאי באותו מקום עבודה, הוא לא צריך לעשות תיאום מס הכנסה. אם יש לו יותר מעבודה אחת כשכיר, עליו לערוך תיאום מס להכנסותיו כשכיר.

מדרגות המס מופעלות על בסיס הכנסה שנתית. הכנסה זו, החייבת במס, מחולקת לשכבות, ה״מדרגות״, ועל כל שכבה מוטל מס בשיעור שונה

מדרגות מס הכנסה לעצמאי

מדרגות מס הכנסה קובעות כי ככל שהכנסתו של אדם עולה, כך שיעור המס שיוטל עליו יעלה. מדרגות המס מופעלות על בסיס הכנסה שנתית. הכנסה זו, החייבת במס, מחולקת לשכבות, ה״מדרגות״, ועל כל שכבה מוטל מס בשיעור שונה. שיעורי המס מתעדכנים ומשתנים מדי שנה.

בשנת 2022, מדרגות המס להכנסה מיגיעה אישית עמדו על השיעורים הבאים:

  • על הכנסה שנתית עד 77,400 שקל - שיעור המס עומד על 10%.
  • על הכנסה שנתית בין 77,401 ל-110,880 שקל - שיעור המס עומד על 14%.
  • על הכנסה שנתית בין 110,881 ל-178,080 שקל - שיעור המס עומד על .20%
  • על הכנסה שנתית בין 178,081 ל-247,440 שקל - שיעור המס עומד על 31%.
  • על הכנסה שנתית בין 247,441 ל-514,920 שקל - שיעור המס עומד על 35%.
  • על הכנסה שנתית בין 514,921 ל-663,240 שקל - שיעור המס עומד על .47%
  • על הכנסה שנתית בין 663,241 שקל ומעלה - שיעור המס עומד על 50%.

דו"ח שנתי - מס הכנסה עצמאי

על עוסק פטור יש להגיש פעם בשנה דו״ח המצהיר על הכנסותיו והוצאותיו בשנת המס. על עוסק מורשה יש להגיש דו״ח מע״מ תקופתי לרשות המסים, פעם בחודש או חודשיים בהתאם למחזור העסקאות שלו, בנוסף לדו״ח השנתי. את הדו״ח השנתי יש להגיש על שנת המס שעברה (1 בינואר עד 31 בצדמבר) עד 30 באפריל לאחר תום שנת המס.

את הדו״ח השנתי ניתן להגיש באתר רשות המסים באופן מקוון. זהו חידוש שקיים מאז אפריל 2019 ומטרתו לייתר את ההגשה הפיזית של הדו״ח במשרדי השומה. נכון לעכשיו, ההגשה המקוונת היא בגדר רשות ועדיין ניתן להדפיס את הדו"ח ולהגישו במשרדי מס הכנסה.

איך אפשר לשלם מס הכנסה לעצמאי?

תשלומי מס הכנסה של עסק מתבצעים במהלך השנה באמצעות תשלום חודשי של מקדמות, שסכומן נקבע על ידי פקיד השומה במס הכנסה. לאחר שעצמאי פותח תיק ונרשם במס הכנסה, ישלח אליו פנקס מקדמות שמכיל שוברי תשלום שבאמצעותם על העוסק לדווח על מחזור העסקאות ולשלם את המקדמות. את תשלום המקדמות יש לבצע בכל 15 בחודש עבור ההכנסות של החודש הקודם. אם התשלום נעשה באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים, ניתן לשלם עד 19 לחודש בשעה 18:30.

לאחר הגשת הדו"ח השנתי, שיאפשר לקבוע את שיעור המס הסופי, תתבצע שומה סופית ויתברר אם הסכום ששילם העסק באמצעות המקדמות מכסה את גובה המס שעליו לשלם. אם לא, יהיה חייב להשלים את היתרה, כולל ריבית והצמדה. אם יתברר ששילם סכום שעולה על גובה המס שהיה עליו לשלם, הוא יקבל החזר בתוך 90 ימים מיום הגשת הדו״ח השנתי.

דרך נוספת לשלם מס הכנסה היא באמצעות ניכוי מס במקור. במקום שהעסק ישלם את המס בעצמו, הוא מחייב את הלקוחות העסקיים שיש להם תיק במס הכנסה, להפריש חלק מהתשלום עבורו ולהעביר אותו למס הכנסה כבר במעמד התשלום.

שאלות ותשובות

איך מחשבים מס הכנסה לעצמאי?

לאחר הגשת דו״ח שנתי על ההכנסות וההוצאות של העוסק, מחשבים את ההכנסות מינוס ההוצאות המוכרות. מהרווח מפחיתים ניכויים כמו הפקדות לביטוח פנסיוני, תשלומים לקופות גמל, לקרן השתלמות ולביטוח לאומי. מהרווח שהתקבל לאחר מכן מחשבים את המס לפי מדרגות מס הכנסה. משיעור המס מפחיתים גם זיכויים שמקנים הנחות במס.

איך אפשר לשלם מס הכנסה לעצמאי?

ניתן לשלם באמצעות תשלום חודשי של מקדמות או באמצעות ניכוי מס במקור.

מתי להגיש דו"ח מס הכנסה לעצמאי פטור?

יש להגיש את הדו״ח השנתי למס הכנסה עד 30 לאפריל שלאחר שנת המס שהסתיימה ב-31 בדצמבר. 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • מס הכנסה - התיישנות עבירות: הצגה ומשמעות

    מס הכנסה - התיישנות עבירות: הצגה ומשמעות

    האם כאשר חלפה תקופת ההתיישנות לא ניתן יהיה עוד להגיש כתב אישום? על התיישנות מההיבט הפלילי וגם האזרחי, בכתבה שלפניכם
    6 דק'
  • שאלות במיסים - במה התעניינתם?

    שאלות במיסים - במה התעניינתם?

    לא עבדתם 3 חודשים במהלך השנה בשל מחלה קשה. האם תהיו זכאים להחזר מס? או אולי שילמתם ארנונה ביתר, ותהיתם האם תקבלו מהעירייה החזר וכמה? ובמקרה אחר- מכרתם דירת מגורים. האם תוכלו ליהנות מפטור ממס שבח? שאלות אלו ואחרות, בתחום המיסים, הסובב אותנו בכל אשר נפנה, עניינו אתכם. אתם שאלתם בפורום מיסים המנוהל ע"י עו"ד אלי דורון, ואנחנו ענינו.
    5 דק'
  • בלי פאניקה: כך תערכו נכון הצהרת הון

    בלי פאניקה: כך תערכו נכון הצהרת הון

    בעל עסק שנדרש להגיש לראשונה הצהרת הון עלול להיכנס ללחץ, אבל מדובר בפרוצדורה פשוטה יחסית ומובנית. מה כוללת הצהרת הון, באיזו תדירות נדרשים להגישה ומהו מבנה ההצהרה? מדריך
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה