zap group mishpati logo

תשלום מס הכנסה – כל מה שצריך לדעת

תשלום מס הכנסה מא׳ ועד ת׳ – מדריך לתשלום מקדמות וחובות למס הכנסה

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
29.06.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
תשלום מס הכנסה – כל מה שצריך לדעת

עיקרי הכתבה:

  • מס הכנסה נגבה באמצעות ניכוי מס במקור לשכירים, עצמאים וחברות או תשלום מקדמות לעצמאים ולחברות.
  • לאחר הגשת הדו"ח השנתי על ההכנסות, מחושב המס של הנישום בהתאם להכנסה החייבת השנתית, הניכויים ונקודות הזכות שלו.
  • ניתן לשלם למס הכנסה באמצעות פורטל שידור תשלום מס הכנסה באתר רשות המיסים על פי מס׳ התיק וציון מס׳ סידורי המופיע בפנקס המקדמות ובאזור האישי.
    ____________________________________________________________

תשלום מס הכנסה - מדריך מלא

מס הכנסה נגבה באמצעות ניכוי מס במקור לשכירים, עצמאים וחברות או תשלום מקדמות לעצמאים ולחברות. לאחר הגשת הדו"ח השנתי על ההכנסות למס הכנסה, מחושב המס של הנישום בהתאם להכנסה החייבת השנתית. באם יתברר כי סכום המס אשר שולם במהלך השנה, באמצעות מקדמות ובאמצעות ניכוי מס במקור, נמוך מהמס השנתי המחושב, על מגיש הדו״ח לשלם את הפרש המס כולל ריבית והפרשי הצמדה.

אם סכומי המקדמות ששילמתם במהלך השנה לא יכסו את גובה המס שעליכם לשלם, יהיה עליכם להשלים את היתרה למס הכנסה, כולל ריבית והצמדה

תשלום מקדמות מס הכנסה

את מס ההכנסה משלם כל עסק – אדם עצמאי או חברה, בדרך כלל על ידי תשלום חודשי של מקדמות. את הסכום שלהן קובע פקיד השומה במס הכנסה. לאחר פתיחת תיק ורישום במס הכנסה נשלח לבעל עסק פנקס מקדמות שבתוכו שוברי תשלום, שאיתם על בעל העסק לדווח על מחזור העסקאות שלו, ללא מע״מ, בתקופת הדיווח, ולשלם את המקדמות על פי שיעור שנקבע בפנקס וחושב מתוך ההכנסות של בעל העסק. את המקדמות יש לשלם בכל 15 בחודש עבור ההכנסות של החודש הקודם. כשתשלום המקדמות נעשה באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים, ניתן לשלם את המקדמות עד ה-19 לחודש בשעה 18:30.

שיעור המס הסופי שעל בעל עסק לשלם על המחזור העסקי שלו מהשנה האחרונה ייקבע לאחר שיגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה. אם סכומי המקדמות ששילם במהלך השנה לא יכסו את גובה המס שעליו לשלם, יהיה עליו להשלים את היתרה למס הכנסה, כולל ריבית והצמדה. אם הסכום ששילם באמצעות המקדמות עלה על גובה המס שעליו לשלם, יקבל החזר בתוך 90 ימים מיום הגשת הדו״ח השנתי.

תשלום חוב מס הכנסה

חוב למס הכנסה יכול להיווצר מסיבות רבות, ביניהן: אי דיווח על הכנסות, הפרשי הצהרת הכנסה לבין הכנסה בפועל אצל שכירים ועצמאים, אי הגשת תיאום מס של שכירים המועסקים ביותר ממקום עבודה אחד, עיכוב תשלומים ואף הטבות מס שלא מומשו במסגרתן חישוב שומת המס היה לא נכון. 

חשוב לדעת כי פקודת המסים (גבייה) ותקנות המסים (גבייה) התשל״ד 1974 מאפשרות לנקוט אמצעי אכיפה כלפי חייבי מסים. בפקודת המסים נקבע כי אם לא שילם אדם חוב בתוך 15 יום למן היום שבו היה חייב לפרעו, ופקיד הגבייה שלח אליו דרישה בכתב לשלם את החוב והוא לא פרעו, יוציא פקיד הגבייה כתב הרשאה לעיקול בו הוא מצווה לדרוש מהחייב לשלם מיד את החוב, ולהזהירו כי עומדים לעקל את מיטלטליו. אם לא שילם את החוב, ניתן לעקל את רכושו, ואם לא שילם לאחר העיקול – ניתן למכור אותו. חוב מס הכנסה ניתן לשלם באמצעות שובר התשלום אשר נשלח לביתכם, או באינטרנט באמצעות פורטל רשות המסים.

באתר רשות המסים באינטרנט ניתן להפיק שובר לתשלום מקדמות או חובות, בבנק הדואר, ללא הגבלת סכום. המשלם מזדהה על ידי ציון מס׳ התיק וציון מס׳ סידורי המופיע בפנקס המקדמות ובאזור האישי 

תשלום שומת מס הכנסה

לאחר הגשת דו״ח מחזור העסקאות השנתי, מס הכנסה קובע את גובה ההכנסה החייבת במס של פקיד השומה. מנתוני השומה קובעים את הסכום שעל בעל העסק לשלם למס הכנסה עבור אותה שנת מס רלוונטית. שומת מס הכנסה נקבעת לרוב על פי שנת המס הקודמת לשנה בה נקבעת השומה ומועברת לנישום. כלומר, בשנת 2023, נקבל את שומת המס בגין שנת 2022, לאחר שהגשנו את הדו״ח השנתי.  

תשלום מס הכנסה באינטרנט - שידור תשלום מס הכנסה

שידור תשלומי מס הכנסה הוא הפורטל האינטרנטי שבאמצעותו ניתן לשלם תשלומי מס הכנסה, חובות מס הכנסה באמצעות מספר תיק ודואר אלקטרוני. אפיקי התשלום הם כרטיס אשראי, העברה בנקאית בכפוף להסדר הלקוח מול הבנק או הפקת שובר לתשלום בבנק הדואר, ללא הגבלת סכום.

תשלום מס הכנסה - שכר דירה

יחיד המשכיר דירה למגורים בישראל יכול ליהנות מהקלות במס הכנסה בשלושה מסלולים. משכיר דירות רשאי לבחור בכל אחד מהמסלולים עבור כל אחת מהדירות שברשותו:

  • מסלול הפטור ממס (מלא או חלקי)
  • מסלול חיוב במס מופחת בשיעור של 10%
  • חיוב במס לפי מדרגות המס

שימו לב, בבחירת מספר מסלולי מיסוי, תילקח בחשבון ההכנסה הכוללת מכל דירות המגורים לצורך חישוב הפטור. המידע המלא נמצא באתר רשות המסים.

הפקת שובר תשלום מקדמות מס הכנסה

באתר רשות המסים באינטרנט ניתן להפיק שובר לתשלום מקדמות או חובות, בבנק הדואר, ללא הגבלת סכום. המשלם מזדהה על ידי ציון מס׳ התיק וציון מס׳ סידורי המופיע בפנקס המקדמות ובאזור האישי.

יחיד אשר הכנסתו החייבת בשנת המס עולה על 663,240 שקל יהיה חייב במס נוסף על חלק הכנסתו החייבת העולה על הסכום הנ״ל, בשיעור של 3%

מועד תשלום מקדמות מס הכנסה

מועד תשלום המקדמות למס הכנסה משתנה בהתאם לשיטת המס:

1. מקדמות בגין הכנסות מעסק, ממשלח יד ומהכנסות אחרות - לנישום נשלח פנקס מקדמות או "הודעה על דרישה לתשלום מקדמות באופן מקוון ללא פנקס". על הנישום לשלם בהתאם לנקבע בפנקס או בהודעה. חיוב המקדמות לתשלום בשנת המס השוטפת נקבע לפי נתוני ה"שומה" ב"שנה הקובעת". "שנה קובעת" לעניין זה היא שנת המס האחרונה שיש לה שומה, עד 1 בינואר של שנת המס השוטפת (לגבי שנת המס 2023 - שומה שיצאה עד 01/01/2023).  נישום הנדרש במקדמה בשיטה זו ידווח וישלם מדי חודש, החל ב-15/02/2023 ועד 15/01/2024, סכום השווה למכפלת מחזור העסקאות הכולל את ההכנסות כאמור, בשיעור שנקבע על-פי נתוני "השנה הקובעת".

2. מקדמות על-פי שיעור "ממחזור עסקאות" - שיעור המקדמה ייקבע על-פי היחס שבין המס שחויב בו הנישום ב"שנה הקובעת" ובין סך מחזור העסקאות, שהופקו או נצמחו בישראל או מחוץ לישראל. נישום הנדרש במקדמה בשיטה זו ידווח וישלם מדי חודש, החל ב-15/02/2023 ועד 15/01/2024, סכום השווה למכפלת מחזור העסקאות הכולל את ההכנסות כאמור, בשיעור שנקבע על-פי נתוני "השנה הקובעת".

3. מקדמות לפי שיעור בתדירות דו-חודשית - נישומים הנדרשים לפי שיעור, שסכום מקדמותיהם השנתיות עד 35,000 שקל, יידרשו לדווח ולשלם את המקדמות בגין ההכנסות כאמור מדי חודשיים, החל ב-15/03/2023 ועד 15/01/2024. רק נישומים שקיבלו אישור בפנקס המקדמות או ב״הודעה על דרישה לתשלום מקדמות באופן מקוון ללא פנקס״ יהיו רשאים לדווח ולשלם מדי חודשיים. שיעור המקדמה הדו-חודשית שיש לשלם ייקבע על-פי היחס שבין המס שחויב בו הנישום ב"שנה הקובעת" ובין סך מחזור העסקאות, שהופקו או נצמחו בישראל ומחוץ לישראל.

4. מקדמות על-פי המס ב"שנה הקובעת" (שיטת הסכומים) - נישומים הנדרשים לפי סכום, יידרשו לשלם בעשרה תשלומים שווים (פברואר עד נובמבר) מקדמה על חשבון המס שיגיע מהם בשנה השוטפת. סכום המקדמה ייקבע על-פי המס ב"שנה הקובעת" כשהוא מתואם לערכי השנה השוטפת, על-פי שיעורי הגדלה הנקבעים בצו שר האוצר. 

מקדמות מס הכנסה יש לחשב מתוך הכנסות – מה שנרשם בכל הקבלות שבעל העסק מוציא, ולא מתוך הרווחים, בשנה הקודמת

חישוב תשלום מס הכנסה

א. ההכנסות השונות החייבות במס מצטרפות לסכום אחד, וממנו מופחתים הניכויים השונים.

ב. על "ההכנסה החייבת" מופעלים שיעורי מס הכנסה. הכנסות רגילות חייבות בשיעורי המס הרגילים. הכנסות שאינן מיגיעה אישית חייבות בשיעור מס התחלתי של 31%. הכנסות מיגיעה אישית והכנסותיו של מי שמלאו לו 60 שנה בשנת המס, יחויבו בשיעור מס התחלתי של 10%.

להכנסות מסוימות נקבעו שיעורי מס מיוחדים. הכנסות בשיעורי מס מיוחדים נחשבות לגבוהות בסולם ההכנסות והמס יחושב על-פי שיעורי המס שנקבעו להכנסות אלומס על הכנסות גבוהות - יחיד אשר הכנסתו החייבת בשנת המס עולה על 663,240 שקל יהיה חייב במס נוסף על חלק הכנסתו החייבת העולה על הסכום הנ״ל, בשיעור של 3%המס הנוסף חל גם על הכנסות החייבות בשיעור מס מוגבל, כגון הכנסות משוק ההון, וכן על הכנסות החייבות בשיעור מס סופי, כגון הכנסות משכ״ד החייבות במס עפ״י סעיף 122 לפקודה הכנסות מהימורים, הגרלות ופרסים.

ג. מהמס המחושב יש להפחית את הזיכויים מהמס ואת נקודות הזיכוי, כאשר התוצאה היא סך כל המס לחיוב. ייתכן שחלק מהמס, או כולו, כבר שולם על ידי בעל העסק כמקדמות או כניכוי במקור או כתשלום על חשבון, וייתכן כי אף מגיע לך החזר מס.

שאלות ותשובות

איך אפשר לחסוך תשלום מס הכנסה? הקדמת הוצאות ואיחור הכנסות, הפקדה לקרן השתלמות כעצמאים למען ניכוי מהכנסה חייבת, הפקדה לקרן פנסיה, הכרה בהוצאות הבית כחלק מהוצאות העסק.

איך לחשב תשלום מס הכנסה מקדמות? מקדמות מס הכנסה יש לחשב מתוך הכנסות – מה שנרשם בכל הקבלות שבעל העסק מוציא, ולא מתוך הרווחים, בשנה הקודמת.

איך לשדר תשלום מס הכנסה? ניתן לשלם תשלומים, חובות ומקדמות למס הכנסה באמצעות אתר רשות המסים, בפורטל שידור תשלום מס הכנסה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה