zap group mishpati logo

זכויות יוצרים בטיקטוק: האם חוקי להשתמש במוזיקה ללא רשות?

בעלי עסקים רבים בוחרים לעשות שימוש לא חוקי במוזיקה בסרטוני הטיקטוק שלהם. האם הם חשופים לתביעות? יצאנו לבדוק

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
08.08.23
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
זכויות יוצרים בטיקטוק: האם חוקי להשתמש במוזיקה ללא רשות?

עיקרי הכתבה:

  • אפליקציית טיקטוק נחשבת לאחת הפלטפורמות הפופולריות והצבעוניות עבור פרסום לעסקים והיא כבר מזמן לא אפליקציה של ילדים ובני נוער.
  • הנחה רווחת היא כי במסגרת פלטפורמות דיגיטליות ורשתות חברתיות מותר להשתמש ביצירות מוזיקליות בלי לקבל אישור מהיוצרים, אך מדובר בטעות. הדבר מעמיד את המפרסמים העסקיים בסיכון לתביעת הפרת זכויות יוצרים.
  • לפי תנאי השימוש של טיקטוק, אדם שהפר זכויות יוצרים מסתכן בחסימה זמנית או הסרה של הפרופיל. טיקטוק גם שומרת לעצמה את הזכות למנוע ממנו לפתוח חשבון חדש.
    ______________________________

אפליקציית טיקטוק נחשבת כיום לאחת הפלטפורמות הפופולריות והצבעוניות עבור פרסום לעסקים. טיק טוק היא כבר מזמן לא אפליקציה של ילדים ובני נוער שמעלים סרטוני ריקודים. עם כ-2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם וכ-2.5 מיליון משתמשים בישראל, האפליקציה הפכה לפלטפורמה נפלאה עבור עסקים שרוצים לקדם את עצמם בשיטות פרסומיות עדכניות ויצירתיות להפליא.

אם בעבר הלא כל כך רחוק, ערוצי הפרסום המסחריים היו בעיקר בפייסבוק או באינסטגרם (באמצעות פוסטים כתובים ותמונות סטילס), בטיקטוק הווידאו הוא המלך – האפליקציה מאפשרת לעסקים לפרסם את עצמם באמצעות סרטונים רבגוניים, בהם נחשפים רבדים מהעסק. זאת, באמצעות הפקות של יוצרים מקצועיים שטורחים על סרטונים ערוכים לעילא ולעילא ובעלי ערך מוסף.

עם זאת, עסקים רבים נוהגים להוסיף לסרטונים שלהם מוזיקה אשר מוגנת בזכויות יוצרים, מה שאומר שיוצרי השירים יכולים לתבוע את העסקים באופן פרסונלי במקרה הרע, או להגיש תלונה לטיקטוק במקרה הטוב. במקרה כזה, העמוד העסקי, שכבר מחוזר עם לייקים ועוקבים רבים יימחק כלא היה.

לטיקטוק יש הסדר עם בעלי זכויות יוצרים ביצירות מוזיקליות, ביניהם תאגידי הענק המובילים Warner Music Group, UMG Recordings ו-Sony Music Entertainment, אך זה לא אומר שכל חשבון טיקטוק יכול להשתמש במוזיקה מבית אותם תאגידים

עו"ד מוטי כהן, המתמחה בזכויות יוצרים, הגנת הפרטיות ואבטחת מידע, מסביר בשורות הבאות מדוע על עסקים להיזהר משימוש במוזיקה מוגנת בסרטונים שלהם ומה הם הכללים של טיקטוק בנושא:

תעשה לנו סדר אחת ולתמיד: האם עסקים יכולים להשתמש במוזיקה מוגנת בטיקטוק?

עו"ד כהן: "יש הנחה רווחת לפיה במסגרת פלטפורמות דיגיטליות ורשתות חברתיות, מותר להשתמש בשירים וביצירות מוזיקליות בלי לקבל אישור. כפי שאפרט, ההנחה הזו שגויה ויכולה להעמיד את המשתמשים בסיכון לתביעת הפרת זכויות יוצרים. אמנם לטיקטוק יש הסדר עם בעלי זכויות היוצרים ביצירות המוזיקליות, ביניהם תאגידי הענק המובילים Warner Music Group, UMG Recordings Inc ו-Sony Music Entertainment, אך זה לא אומר שכל חשבון טיקטוק יכול להשתמש במוזיקה מבית אותם תאגידים".

אז מי כן יכול להשתמש?

"לטיק טוק יש שתי ספריות ענק של מוזיקה ואחת מהן משמשת עבור פרופילים פרטיים. תנאי השימוש של טיק טוק קובעים תנאים מסוימים לשימוש במוזיקה בספריה הזו, ללא קבלת אישור וללא תשלום:

  • המשתמש הוא אדם פרטי (ולא חברה).
  • השימוש למטרה אישית-בידורית ולא מסחרית.
  • מותר להשתמש בסרטונים עם המוזיקה רק בתוך הפלטפורמה.
  • אסור לשתף או לפרסם יצירה מוזיקלית בלי וידאו נלווה.
  • אסור להשתמש במוזיקה למטרות שאינן חוקיות (למשל הסתה, לשון הרע, טרור וכיו"ב).
  • אם המשתמש רוצה לעשות שימוש אחר, שאינו מצוין – עליו לפנות לבעלי הזכויות ולקבל רשיון.

מה קורה כאשר משתמש בטיקטוק רוצה לעשות שימוש במוזיקה לצרכים מסחריים?

"הספרייה השנייה בפלטפורמה היא מסחרית ויש בה מעל לחצי מיליון יצירות מוזיקליות לשימושים מסחריים או לשימושים לא אישיים-בידוריים. ביצירות הללו מותר להשתמש למטרות פרסום, שיווק, מתן חסויות ועוד".

לפי תנאי השימוש של טיקטוק - מסמך משפטי שקובע את כללי השימוש המותרים והאסורים - אדם שהפר זכויות יוצרים מסתכן בחסימה זמנית או הסרה של הפרופיל

מתי שימוש נחשב לאישי ומתי למסחרי?

"זו כבר שאלה משפטית, שיש בה שחור - למשל שימוש של חברה בשיר לטובת פרסומת מסחרית ייחשב ודאי לשימוש מסחרי; ולבן - אם אדם יוצר סרטון פרטי-אישי ללא כל קשר מסחרי, אבל גם תחום אפור – למשל, בעלי עסקים קטנים שהפרופיל שלהם גם למטרות אישיות וגם למטרות פרסומיות. לכן, במקרים ה'אפורים' מומלץ להימנע משימוש בשירים במאגר הרגיל הפרטי וכן להשתמש במאגר המסחרי".

עו"ד כהן ממליץ כי אם יש ספק, מוטב לפנות לייעוץ משפטי כדי להימנע מהפרות ומאפשרות של חסימת הפרופיל. לגבי יצירות מוזיקליות שמעלה המשתמש, הוא מסביר כי באחריותו לוודא שמותר לו להעלות ולהשתמש בהן. הוא עצמו חשוף לסיכון שהחשבון שלו ייחסם אם יתקבלו תלונות ויתברר שהשימוש שעשה מפר זכויות.

מהי הענישה המקובלת בשימוש לא חוקי במוזיקה בטיקטוק?

"הסנקציה המקובלת היא פנימית - בתוך הפלטפורמה. לפי תנאי השימוש של טיקטוק - מסמך משפטי שקובע את כללי השימוש המותרים והאסורים, אדם שהפר זכויות יוצרים מסתכן בחסימה זמנית או הסרה של הפרופיל. טיקטוק גם שומרת לעצמה את הזכות למנוע מאותו אדם לפתוח חשבון חדש".

מה קורה כאשר נתקלים בהפרת זכויות?

"יש שתי אפשרויות: פנייה ישירה לפרופיל שהפר זכויות, או דיווח לטיקטוק על ההפרה. אם משתמש בטיקטוק קיבל התראה או תלונה על כך שהפר זכויות, הוא יכול להתגונן או על ידי פנייה ישירה לאדם שהתלונן או באמצעות הגשת בקשת תגובה לטיקטוק".

עו"ד כהן מוסיף כי צריך לזכור את האפשרות שתוגש תביעה נגד מפר הזכויות. "שלושת תאגידי המוזיקה מהמובילים בארה"ב הגישו לפני מספר חודשים תביעה כנגד חברת המשקאות BANG", הוא מספר. "בתביעה נטען שחברה עשתה שימוש מפר ביצירות מוזיקליות ביותר ממאה קטעי וידיאו. גם באנגליה הוגשה תביעה דומה. חברת warner music הגישה תביעה כנגד חברת קוסמטיקה שהשתמשה בשירים שלה למטרות מסחריות ללא אישור".

אם לא בקיאים בתנאי השימוש, לוקחים סיכון לכך שחשבון פרטי או עסקי ייחסם, וזה עלול לגרום לנזקים דרמטיים לבעל החשבון או לעסק

את מי נהוג לתבוע, את טיקטוק או את בעל העסק עצמו? האם בכלל משתלם לעסק לעשות שימוש במוזיקה בטיקטוק?

"טיקטוק היא הפלטפורמה שמאפשרת את השימוש ביצירות. היא מגנה על עצמה באמצעות חוזים ורשיונות מול תאגידי המוזיקה. מי שחשוף לתביעת הפרת הזכויות הוא המשתמש בפלטפורמה, וזאת בתנאי שהוא אכן הפר את כללי השימוש. "התשובה לשאלה האם משתלם לעשות שימוש במוזיקה, משתנה בין משתמש למשתמש. ככל ועומדים בתנאי השימוש – הפרטיים או המסחריים - הרי שספריות המוזיקה הן כלי מצוין להגשמת מטרות מסחריות או פשוט כדי לנהל פרופיל מצליח. לעומת זאת, אם לא בקיאים בתנאי השימוש, לוקחים סיכון לכך שחשבון פרטי או עסקי ייחסם כאמור, וזה עלול לגרום לנזקים דרמטיים לבעל החשבון או לעסק. לעתים לוקח שבועות או אף חודשים להחזיר פעילות של חשבון ובמקרים מסוימים החשבון יושבת לצמיתות".

שימוש בדמות אדם, בתמונה או בסרטון, כולל חיקוי הקול שלו ויצירת deep fake עלולים לגרום למספר הפרות של החוק

לאחרונה פורסם כי הזמרת מרינה מקסימיליאן בלומין היתה קורבן לקמפיין AI ללא הסכמתה. האם זה חוקי ואיך ניתן לאכוף מקרים מן הסוג הזה?

"טכנולוגיות הבינה מלאכותית מאפשרות כיום ליצור תמונות או סרטוני וידיאו באיכות גבוהה ואף ליצור deep fake – תמונה או סרטון שמשתמשים בדמות של אדם, כולל חיקוי של הקול שלו. שימוש כזה בדמות של אדם עלול לגרום למספר הפרות של החוק:

פגיעה בפרטיות – סעיף 2(4) לחוק הגנת הפרטיות קובע כי שימוש בשם, כינוי, תמונה או קולו של אדם למטרת רווח הוא פגיעה בפרטיות.

הפרה של חוק הגנת הפרטיות - עוולה שניתן לתבוע לגביה פיצוי של עד 100,000 שקל, ללא הוכחת נזק. בנסיבות מסוימות זו תהיה אף עבירה פלילית.

הפרה של הזכות לפרסום – הזכות לפרסום היא הזכות של ידוען (סלבריטי) להרוויח כסף מעצם הפרסום שלו. לכן, אם אדם עושה שימוש ללא רשות בדמות של אדם הוא חשוף לתביעה נזיקית. כך למשל, בעבר הדוגמנית בר רפאלי זכתה בתביעה לאחר שעשו שימוש בדמותה במסגרת פרסומת ללא אישור כנדרש.

גרימת לשון הרע – בנסיבות מסוימות שימוש בדמותו ובקולו של אדם יגרמו ללשון הרע.

הפרת חוק זכויות יוצרים – אם עושים שימוש גם ביצירות מוגנות בזכויות יוצרים (למשל משמיעים יצירות מוזיקליות), הרי שחשופים לתביעה בגין הפרת חוק זכויות יוצרים.

שורה תחתונה: שימוש במוזיקה אשר מוגנת בזכויות יוצרים, שלא כלולה בספריה המיועדת לעסקים בטיקטוק, היא עבירה על החוק. עסק שיבחר לקחת את הסיכון ובכל זאת להשתמש במוזיקה מוגנת חשוף לתביעות, או לחלופין הוא מסתכן בסגירת העמוד שלו על ידי טיקטוק. כך או כך, מדובר בסיכון שלא שווה לקחת.   

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה