zap group mishpati logo

פריצת דרך: הורים מאותו מגדר נרשמו כהורים הביולוגים של ילדם

לראשונה- הורים מאותו מגדר הורשו להירשם כהורים הביולוגיים של ילדם. צעד קדימה במימוש הזכות לשוויון

מאת: עו"ד רונית לירן
01.10.13
תאריך עדכון: 01.10.13
3 דק'

לאחרונה, בחודש ספטמבר 2013, אפשר משרד הפנים לרשום שני הורים בני אותו מגדר כהורים של ילדם המשותף. הייחוד הוא, כי אחד ההורים הוא גבר טרנסג'נדר, כלומר נולד בגוף נקבה.
אותו גבר בחר לממש את זכותו היסודית הקיימת לכל אדם להיות הורה, ונעזר בביולוגיה של גופו כדי להכנס להריון ולהוליד בשנת 2011 את ילדו מבן זוגו.

הליך הרישום של הילד במרשם האוכלוסין, אשר אמור להיות סטנדרטי ומהיר, הפך ע"י פקידי משרד הפנים למסלול ייסורים להורים, אשר נמשך קרוב לשנתיים, ובו משרד הפנים סרב בתוקף לרשום את ההורים כהוריו הביולוגיים של הילד, וכל זאת כי הוריו משתייכים לאותו מגדר. משרד הפנים נשאר נאמן לתפיסות עולם מיושנות הסותרות זכויות אדם, תפיסות אשר אינן מסוגלות להתמודד עם מציאות שאינה תואמת את דפוסי החשיבה המוכרים לפקידי משרד הפנים, כלומר: כי רק הורים ממגדרים שונים יכולים להיות הורים, ורק אשה יכולה ללדת. לסברתם, לא ניתן לרשום גבר כמי שילד את ילדו, ולכן חייב להירשם במרשם האוכלוסין כי לילד 'אמא ואבא' ולא שני אבות.
מטבע הדברים אנשים שתפיסת עולמם היא, כי מגדר מחייב איברי מין התואמים אחד לאחד למגדר, מתקשים להפנים כי הזהות המגדרית נקבעת ע"י האדם עצמו, ולא הם קובעים אותה ע"י התבוננות באיברי מינו. לכן, כאשר הגיע אדם טרנסג'נדר לפתחו של משרד הפנים, וביקש לממש זכויות כמו הזכות להיות הורה או הזכות להיות מוכר על פי זהותו המגדרית התערער בבת אחת כל עולמם של הפקידים, והם ניסו להתאים את המציאות לתפיסות עולמם ולרבע את המעגל.

בסופו של יום נאלץ משרד הפנים להכיר בעובדה, כי גם לאדם המגדיר את מגדרו בלי קשר לאיבר המין שעמו נולד יש את הזכות המלאה לשיוויון, והזכות לקבל יחס שווה כמו לכל אדם אחר.

הזכות לשוויון
לכל אדם ואדם בחברה ישנה הזכות להיות שווה לאחרים, זו הזכות לשיוויון – זכות היסוד של כל אדם, זכות זו מחייבת את החברה להעניק לכל פרטיה את אותן זכויות ולא לשלול אותן על רקע מגדר, נטייה מינית, צבע עור או מכל סיבה אחרת.
זכות יסוד זו לשיוויון זכתה למקום של כבוד במגילת העצמאות של המדינה : "מדינת ישראל ... תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין", וזאת גם כחלק מעקרון היסוד של החברה הדמוקרטית שכולם שווים בפני החוק.

עתה בשנת 2013, מחלחלת ההכרה, כי גם לאנשים טרנסג'נדרים ישנן זכויות יסוד, וכי אלה אינן זכויות שמדינת ישראל יכולה לשלול, כפי שאינה רשאית לשלול מאף אדם.
לאורך דורות נאלצו קבוצות חברתיות שונות להיאבק על הזכות לשיוויון – נשים על מגוון רחב של זכויות, אנשים בעלי צבע עור שחור או צבעוני על הזכות להיות שווים בדיוק כמו האדם הלבן, ואנשים בעלי נטייה מינית הומוסקסואלית (הומואים ולסביות) על הזכות לממש את החופש לחיות על פי רגשותיהם.

מימוש הזכות להורות
עתה הגיע תורם של אלו שעברו שינוי מגדרי, להיות שווי זכויות כמו כל אדם אחר, לממש את הורותם, לממש את הגדרתם העצמית, ולא להיות נתונים לחסדיהם של פקידים, אשר ירצו יעניקו את הזכויות, ירצו- ישללו אותן כלאחר יד.


• עו"ד רונית לירן מתמחה בתיקון עוולות אזרחיות וציבוריות. עשתה פריצת דרך בחברה הישראלית כעורכת הדין הטרנסג'נדרית המוצהרת הראשונה במדינה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה