zap group mishpati logo

זכויות חולי פרקינסון וטרשת נפוצה - מהן?

כיצד ניתן לקבל קצבת נכות בגין פרקינסון או טרשת נפוצה? האם יש פיצוי רטרואקטיבי? האם ומתי מוכר קשר בין התפרצות המחלה לבין עבודה עם חומרים מסוכנים? מדריך זכויות מקיף

21.07.14
תאריך עדכון: 09.04.24
3 דק'
זכויות חולי פרקינסון וטרשת נפוצה - מהן?

מחלות הפרקינסון והטרשת הנפוצה הן מחלות שמקורן במערכת העצבים המרכזית והן מתאפיינות בסימפטומים נוירולוגיים בדרגות חומרה שונות. ההשפעה הנוירולוגית של המחלות עשויה להגביל את החולה פיזית ונפשית ולהביא לפגיעה משמעותית בתפקודו, בפרנסתו ובאיכות חייו. ידיעת הזכויות של החולה עשויה להקל מאוד עליו ועל משפחתו – ובמדריך זה נפרט את הזכויות המרכזיות.

אני חולה בפרקינסון או טרשת נפוצה, האם אהיה זכאי לקצבת נכות מהביטוח הלאומי?

מחלות אלה מזכות את החולה בדרגת נכות, וזאת בהתאם לחומרת תסמיני המחלה אצל החולה ובכפוף להחלטת ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. קבלת קצבת הנכות וגובה הקצבה תלויים בדרגת הנכות הרפואית ובהחלטת המוסד לביטוח לאומי בדבר דרגת אי כושר העבודה של החולה.

אובחנתי כחולה פרקינסון או טרשת נפוצה לפני למעלה מ-5 שנים, ולאחרונה חלה החמרה במצבי. האם אני רשאי לתבוע נכות בגין מחלתי? ואם כן, האם אהיה זכאי לפיצוי רטרואקטיבי בגין הנכות שתיקבע לי?

למרות שהמחלה אובחנה לפני כ-5 שנים, כמובן שאין התיישנות על מחלה ממושכת - והנך זכאי לתבוע קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי. לעניין הפיצוי הרטרואקטיבי, המוסד לביטוח לאומי עשוי להכיר בדרגת נכות ולתת פיצוי בגינה עד 12 חודשים רטרואקטיבית מיום הגשת התביעה.

אני חולה בפרקינסון ובחוות דעת רפואית שניתנה לי לאחרונה התעורר חשד כי המחלה התפתחה כתוצאה ממגע עם חומרים כימיים בעבודתי במשך שנים רבות במפעל. האם באפשרותי לתבוע בגין התפתחות המחלה כתוצאה מהעבודה? ואם כן, את מי אהיה רשאי לתבוע?

המוסד לביטוח לאומי עשוי להכיר במחלת הפרקינסון כמחלת מקצוע, במקרים בהם לאדם שחלה בפרקינסון היסטוריה של מגע מתמשך עם חומרים כימיים שונים, מתכות שונות, חומרי הדברה ורעלים למיניהם במסגרת עבודתו. לפיכך, באפשרותך להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לדמי פגיעה בגין מחלת מקצוע, ובמידה ומחלתך תוכר כמחלת מקצוע על ידי ועדה רפואית, לפי חוות דעת רפואית, מטעם המוסד לביטוח לאומי, תיקבע דרגת נכות מעבודה, בגין מחלת המקצוע, ובהתאם לדרגת הנכות תהיה זכאי לפיצוי כספי.

בנוסף, עליך לבדוק האם הנך מבוטח בפוליסת אובדן כושר עבודה ו/או פנסיית נכות ו/או חבות מעבידים ומה הכיסוי הביטוחי בגין אותן פוליסות. אם הנך עומד בתנאי הכיסוי הביטוחי, תוכל לתבוע מחברת הביטוח פיצוי בגין מחלתך במסגרת אותן פוליסות.

* יש לציין כי מחלת טרשת נפוצה מוגדרת כמחלה אורגנית, וכיום עדיין לא קיים תיעוד להופעת המחלה כתוצאה מחשיפה לגורמים חיצוניים שונים.

אני חולה בפרקינסון או בטרשת נפוצה ומקבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי, לאיזה גמלאות נוספות אני עשוי להיות זכאי?

חולי פרקינסון או טרשת נפוצה עשויים להיות זכאים, במקרים מסוימים, לגמלת שירותים מיוחדים ולגמלת ניידות. עצם הזכאות לגמלאות הנוספות וגובהן, נקבעים בכפוף להחלטת ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי ו/או משרד הבריאות, ובהתאם למוגבלות החולה.
בנוסף, עשויים חולי פרקינסון או טרשת נפוצה לתבוע זכאות לפטור ממס הכנסה. אחוזי נכות לצורך הפטור נקבעים על ידי ועדה רפואית מיוחדת מטעם המוסד לביטוח לאומי.

כמו כן, חולי פרקינסון שנקבעה להם דרגת נכות מעבודה בגין מחלתם, עשויים להיות זכאים לקצבת שיקום מיוחדת מהמוסד לביטוח לאומי. ההחלטה בדבר הקצבה המיוחדת מתקבלת על ידי מחלקת השיקום של המוסד לביטוח לאומי.
הגמלאות והזכויות הנוספות עשויות להגיע לאלפי שקלים, המסייעים לחולים שתפקודם נפגע משמעותית כתוצאה מהמחלה.

עוד בנושא:

קצבת נכות – שאלות ותשובות מהפורום

על קצבת נכות ומבחן ההכנסה


* עו"ד אלי צ'ריסקי, משרד עו"ד רונן אבניאל

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רונן אבניאל (ביטוח לאומי)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה