zap group mishpati logo

נתפסת נוהג במהירות מופרזת? אל תתייאש!

אם נתפסתם נוהגים במהירות מופרזת, יש מה לעשות. ניתן לקבל ייעוץ משפטי, אפשר לפנות לביהמ"ש ולהילחם על חפותכם ועוד. כל מה שרציתם לדעת על עבירות מהירות במדריך שלפניכם

מאת: עו"ד חזי כהן
18.06.15
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
נתפסת נוהג במהירות מופרזת? אל תתייאש!

יותר ממאה חמישים אלף דו"חות בגין מהירות מופרזת מוגשים לנהגי ישראל בממוצע בכל שנה. למספר אסטרונומי זה תורמת בוודאי העובדה, כי ברחבי כבישי ישראל ממוקמות מצלמות מהירות חדישות, וזאת בנוסף לשוטרים המבצעים אכיפה באמצעות מכשור מתקדם. למרות היותו כה נפוץ, דו"ח מהירות מופרזת אינו דבר של מה בכך .

לא מעט נהגים מקבלים דו"חות מהירות מופרזת בכל שנה ומתקשים לחייך למצלמה. מעבר לפגיעה בכיס, בשל דרישת תשלום קנס , לעבירה מתווספות נקודות חובה שעתידות ליצור בעיה אל מול משרד הרישוי ובמהירויות מסויימות ישנה דרישה לפסילה בפועל של רישיון הנהיגה. למרבה המזל ישנן דרכים למזער פסילות, לבטל דו"חות וכן לצמצם את הפסילה, את גובה הקנס וכמות הנקודות. איך עושים את זה? קראו על הדרכים להילחם בעבירת מהירות מופרזת.

מתי נהג נוהג במהירות מופרזת?

כל נהיגה מעל המהירות המותרת מהווה נהיגה במהירות מופרזת, שהיא עבירת תנועה שהעונש עליה תלוי בגובה המהירות ונסיבות המקרה:

  • מהירות נהיגה בדרך עירונית לא תעלה על 50 קמ”ש אלא אם כן יש שילוט המורה אחרת.
  • מהירות נהיגה בדרך בין עירונית לא תעלה על 80 קמ”ש אם אין גדר הפרדה ו90 קמ”ש אם יש גדר הפרדה, אלא אם כן יש שילוט המורה אחרת.
  • מהירות נהיגה בדרך מהירה (למשל, כביש תל אביב – ירושלים; כביש 471, קטעים בכביש 6, מקטעים בכביש 4 ועוד), לא תעלה על 110 קמ”ש אלא אם כן יש שילוט המורה אחרת. 

באילו דרכים ניתן לקבל דו"ח בגין מהירות מופרזת?

1. מצלמת מהירות שמצלמת את הרכב נוהג במהירות מופרזת. במקרים אלה לרוב ישלח הביתה דו"ח בגין מהירות מופרזת בדואר. מצלמות אלה מוצבות על עמוד בצידי הדרך.

2. לאיתור פעולת אכיפה משטרתית, במקרים אלה אכיפת עבירות מהירות התבצעת ע"י שוטרי תנועה שמשתמשים  באמצעי אכיפה מתקדמים כדוגמת דבורה, ממל"ז (מד מהירות לייזר) ומולטי נובה – מדובר במכשירים המודדים מהירות נסיעה ברכב ובמצב בו השוטר תופס נהג שחורג מהמהירות המותרת הוא מנפיק לו קנס כספי או לחלופין הזמנה לדין, הכל בהתאם למהירות הנסיעה שתועדה.

מהו העונש בגין נהיגה במהירות מופרזת?

העונש תלוי במידת המהירות החורגת. בגדול, ישנן שלוש רמות ענישה לשלוש רמות של חריגה מהמהירות המותרת:
הרמה הנמוכה ביותר של עבירת מהירות וענישה היא כאשר נהג נתפס נוהג בתוך העיר במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר, ומחוץ לעיר במהירות של עד 25 קמ"ש מעל המותר. במקרים אלה הענישה כוללת קנס בסך 250 ₪, ואין כל נקודות חובה לצד העבירה במרשם הנקודות של משרד הרישוי.

הרמה "הבינונית" של עבירות המהירות והענישה היא כאשר הנהג נתפס נוהג במהירות מעל המותר בשיעור של 21-30 קמ"ש בדרך עירונית, או 26-40 קמ"ש בדרך בין עירונית. במקרים אלו, העונש שיקבל הנהג יהיה קנס בגובה 750 ש"ח פלוס רישום שמונה נקודות חובה במרשם הנקודות של משרד הרישוי. 

הרמה "הגבוהה" של עבירות המהירות והענישה היא כאשר הנהג נתפס נוהג במהירות מעל המותר בשיעור של 31-40 קמ"ש בדרך עירונית, או 41-50 קמ"ש בדרך בין עירונית. במקרים אלו, העונש שיקבל הנהג יהיה קנס בגובה 1500 ש"ח פלוס רישום עשר נקודות חובה במרשם הנקודות של משרד הרישוי. 

חשוב לדעת, כי צבירה של 12 נקודות ומעלה במרשם הנקודות של משרד הרישוי יכולה לסבך לכם את החיים ולגרור אתכם לקורסי נהיגה מונעת תוך שאתם כפופים לסנקציות מגוונות. צבירה של 36 נקודות תגרום לכך שתקבלו פסילת רישיון נהיגה באופן אוטומטי, לתקופה של שלושה חודשים. מדובר בפסילת רישיון מנהלית ואוטומטית שתוחל ללא שתינתן לכם אפשרות לשנות את רוע הגזירה, ולרוב אין שום מקום להפעיל שיקול דעת בפסילות מהסוג הזה. 

הרמה הגבוהה ביותר של עבירות מהירות היא עבירות מהירות חמורות, שהענישה בגינן כוללת לדין הזמנה לדין וכן רישום של 10 נקודות למרשם הנקודות של משרד הרישוי - בבית משפט לתעבורה התביעה עותרת לענישה שכוללת לרוב פסילה בפועל, פסילה על תנאי, התחייבות וקנס ובמקרים חריגים ישנן עתירות למאסרים בפועל ומאסרים על תנאי. לעבירות מהסוג של הזמנה לדין שניתנת לנהג ע"י שוטר, מתלווה לרוב הליך של פסילה מנהלית במסגרתה הנהג מוזמן לקצין משטרה שדן בשאלה אם לפסול לנהג את רישיון הנהיגה באופן מיידי לתקופה של 30 ימים.

כיצד יש לפעול כאשר מתקבל דו"ח בגין מהירות מופרזת?

ישנן כמה אפשרויות פעולה:

1. לשלם את הקנס, ולמעשה להודות בביצוע העבירה, או לחלופין לבקש להישפט ואז לנסות להפחית את הקנס וכן למזער את כמות צבירת הנקודות שעתידות להיצבר במשרד הרישוי. 

2. אם הקנס הוא מסוג הזמנה לדין, מתקבל זימון לבית המשפט ושם ניתן להילחם על החפות או לחלופין להגיע להסדר שבמסגרתו יצומצמו הנזקים שעתידים להיגרם לנהג מבחינת הענישה.

3. במידה שמדובר בעבירת מהירות חמורה ניתן לפנות לבית המשפט לבקש ביטול של הפסילה המנהלית שניתנה ע"י קצין המשטרה.

איך טוענים לחפות? כיצד מבטלים דו"ח מהירות מופרזת או לפחות מפחיתים את העונש?

בסופו של דבר הכל תלוי בנסיבות, במידת החריגה מהמהירות המותרת וכן באופן מדידת המהירות - ישנו הבדל משמעותי מבחינת מהימנות מדידת המהירות בין דו"ח/הזמנה לדין שהונפקו ע"י מצלמה סטטית(א3) לבין מדידה שנמדדה באמצעות שוטר שהפעיל דבורה או ממל"ז. 

כיצד ניתן לתקוף דו"ח בגין מהירות מופרזת כשהעבירה תועדה על ידי מצלמה?

ראשית, כשמדובר בחריגה לא גבוהה ולנהג יש עבר תעבורתי נקי, ניתן לפנות בבקשה למוקד פניות נהגים להמיר את הקנס לאזהרה.

שנית, במידה שהקנס/ ההזמנה לדין נרשמו על שם מי שלא נהג בפועל ברכב, ניתן להסב את הקנס/ההזמנה לדין על שם מי שנהג בפועל ברכב.

שלישית, ניתן לפעול להפחתת העונש. 

כיצד פועלים לביטול הקנס?

מציגים סיבה מוצדקת שתצדיק ביטול הקנס. לרוב מצלמת מהירות מצלמת תמונת תקריב של לוחית הרישוי של הרכב הממהר וכן תמונה של הרכב בכביש. היו מקרים בהם רכב תועד נוסע סמוך מאד לרכב אחר, וניתן היה לטעון כי אין לדעת בוודאות כי המהירות שנמדדה היא של הרכב שלוחית הרישוי שלו צולמה או של הרכב שנסע כה סמוך אליו. במקרים כאלה ואחרים ניתן לנסות להילחם לביטול הקנס. 

פעולה לביטול הקנס קשה יותר כאשר מדובר במצלמה חדשה. לעומת זאת, כאשר מדובר במצלמה ישנה, מצלמת פילם, היא מכמונת מהירות, קל יותר לפעול לביטול הקנס.

כיצד ניתן לתקוף דו"ח בגין מהירות מופרזת כשהעבירה תועדה על ידי מכמונת מהירות עם מצלמה ישנה (מצלמת פילם)?

ישנן מכמונות עם מצלמות ישנות שהן הרדארים הידועים לשמצה, שאת אמינותם קל הרבה יותר לערער בבית משפט. דרך אפשרית היא נוכחות של כבלי מתח גבוה או אנטנת סלולר באזור העבירה, שלגביהם ניתן לטעון כי פגעו בפעילות הרדאר, ולפיכך אין לסמוך על תוצאות התיעוד. 

כיצד ניתן לתקוף דו"ח בגין מהירות מופרזת שמסתמך על צילום ברובה לייזר על ידי שוטר?

דו"חות מהירות מופרזת הנסמכים על צילום ברובה לייזר על ידי שוטר, או גם במכשירי מדידה אחרים כמו דבורה ומולטינובה קלים יחסית לתקיפה וביטול בהליך משפטי. כך, למשל, ניתן למצוא פגמים שנפלו בעבודת השוטר, ניתן לתקוף את מהימנות המכשיר, להשוות בין גרסאות השוטרים (אם שוטרים היה במקום יותר משוטר אחד) להעלות סתירות ולתקוף את אופן עריכת הטפסים והמזכרים. 

מה קורה אם הדו"ח מגיע ללא תמונה? האם זו עילה לביטול הקנס?

במידה שדו"ח בגין מהירות מופרזת מגיע לידיכם ללא צילום, על אף שהוא נסמך על אחד כזה, עליכם לפעול באופן הבא: יש לפנות אל המשטרה במכתב בדואר רשום בו תדרשו לקבל את התמונה שמתעדת את העבירה הנטענת. אם המשטרה לא תשלח לכם את התמונה המבוקשת בדואר חוזר, הסיכוי שלכם לבטל את הדו"ח וליהנות מזיכוי מלא גבוה ביותר. התמונה היא ראיה חשובה ובהיעדרה, הרשעה בעבירה פחות מתקבלת על הדעת. 

איך פועלים להפחתת העונש?

ניתן לטעון טענות שיגרמו לבית משפט לתעבורה להקל בעונשו של הנאשם. טענות אלה יעמדו גם בעת השימוע בפני קצין המשטרה שישקול אם להטיל על הנהג שלילה מנהלית בת 30 ימים.

בין הטענות שיצדיקו הקלה בעונשו של הנאשם ישנן נסיבות שונות ושיקולים מגוונים שבית המשפט לוקח בחשבון, ביניהם:
עברו התעבורתי של הנאשם: האם הוא נהג מהיר "מתמיד", האם בעברו עבירות תנועה נוספות והאם הן חמורות. האם הנאשם הוא עבריין תנועה מועד, וותק הרישיון של הנהג, העובדה שהרשיון משמש את הנהג לפרנסתו, מידת החריגה מהמהירות המופרזת: כמה קמ"ש נהג הנהג מעל המותר, וכן נסיבות ביצוע העבירה: היכן בוצעה הנסיעה המהירה, האם היה בה כדי לסכן באופן חריג את המשתמשים בכביש ועוד.

לסיכום, נהגים מהירים רבים טועים לחשוב שעדיף להם לשלם את הקנס ובכך לסיים את העניין. מעבר לפגיעה הכלכלית – תשלום הקנס הוא הודאה באשמה ויותר מדי קנסות יפגעו לכם ברשיון הנהיגה. חשוב שהמשתייכים לציבור הנהגים יידעו, כי ניתן ורצוי לצאת נגד דו"חות מהירות מופרזת.

איך עושים זאת? בדרכים מגוונות, על הדרך העדיפה במקרה הספציפי שלכם ימליץ עורך דין תעבורה בעל ותק, ניסיון ומיומנויות מתאימים בעבירות מהירות. אל תטעו לחשוב שבית משפט לתעבורה זה לא מקום מאיים וכי תוכלו לטעון שם בעצמכם. כדי לבטל קנס או להמירו באזהרה או כדי לפעול להפחתת העונש או למנוע פסילה מנהלית של הרשיון, צריך ידע משפטי, כלים ומיומנויות שיש רק לעורך דין תעבורה, והוא ללא ספק יכול לעזור לכם אם רישיון הנהיגה יקר ללבכם. 


* עו"ד חזי כהן, מתמחה בדיני תעבורה
** לעמוד הפייסבוק של עו"ד חזי כהן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה