zap group mishpati logo

בית משפט לתעבורה - כל מה שרציתם לדעת

מהו ביהמ"ש לתעבורה? מהן הסמכויות שלו? באילו נושאים הוא דן ואיך מתנהלים הדיונים בו? לפניכם כל מה שרציתם לדעת על ביהמ"ש לתעבורה

מאת: מערכת משפטי
22.04.10
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
בית משפט לתעבורה - כל מה שרציתם לדעת

- עודכן ביוני 2018 -

בית-המשפט לתעבורה הוא חלק ממערכת בתי המשפט בישראל. לשופט שיושב בביהמ"ש לתעבורה יש סמכויות כמו לשופט בימ"ש שלום. ערעור על פסק-דין שניתן בביהמ"ש לתעבורה נדון בדרך כלל בפני שופט אחד בביהמ"ש המחוזי, אלא אם מדובר בתיק שבו הוגש כתב אישום על עבירה שגרמה ברשלנות למותו של אדם או עבירת הפקרה שגרמה לפגיעה חמורה, שאז יובא הערעור בפני הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי, מציין עו"ד שי גלעד.

ביהמ"ש לתעבורה דן בעבירות תנועה ובעבירות שנוגעות לכלי רכב, לרבות עבירות שנעברו עם אופניים מכאניים או חשמליים (אך לא בעבירות חנייה בתחומי הרשויות המקומיות השונות).

ביהמ"ש לתעבורה דן בכל הנושאים שמוסדרים בחוקי התעבורה השונים (פקודת התעבורה, תקנות התעבורה וכד'), ביניהם: קנסות, התנהגות נותני שירות ציבורי (אוטובוסים, מוניות), תמרורים, ביטוח רכב מנועי ועוד. בית המשפט לתעבורה דן גם בעבירות תנועה חמורות כגון: הפקרה, המתה, נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה וכיו"ב.

לאחרונה, המדינה הקפיאה את מתן הדו"חות מכל מצלמות המהירות עד לבדיקת מהימנותן

אכיפת דו"חות שמקורם במצלמות מהירות

התפתחות משמעותית שחלה לאחרונה (יוני 2018) בבית המשפט לתעבורה נגעה לאכיפת דו"חות שמקורם במצלמות המהירות של המשטרה. לדברי עו"ד חזי כהן, המדינה הקפיאה את מתן הדו"חות מכל מצלמות המהירות עד לבדיקת מהימנותן. זאת, בעקבות הליך שנוהל בעניין זה בבית המשפט לתעבורה בעכו. במקביל הודיעה המשטרה לכל מי שקיבל לאחרונה דו"ח על מהירות, כי מועד התשלום יידחה לספטמבר עד לבירור הסוגיה. לפי שעה, קיים חוסר בהירות בכל הנוגע להשלכות ההחלטה על מי שקיבלו בעבר דו"חות.

בתי המשפט לתעבורה פרושים ברחבי המדינה, ונמצאים בערים הבאות: אילת, אשדוד, אשקלון, באר-שבע, חדרה, חיפה, טבריה, ירושלים, נצרת, עכו, פתח-תקווה, צפת, קריית-שמונה, קרית-גת ותל אביב.

בבתי המשפט לתעבורה מתבצעים ימי הקראה מרוכזים: מאות אנשים, אשר עברו עבירות תנועה, מקבלים זימון לביהמ"ש ליום מסוים, וביהמ"ש מקדיש כ-5 בממוצע דקות לכל אחד מהם, כאשר השופט מקריא את האישום ומאפשר לנאשם להודות באשמה

לשלם את הדו"ח או להגיע לבית המשפט?

כל מי שקיבל דו"ח תנועה בחייו מכיר את הדילמה - האם לשלם את הסכום הנקוב בדו"ח ואז בעצם להודות באשמה ולקבל נקודות הנרשמות במשרד הרישוי בהתאם לסוג העבירה, או לבקש להישפט, ולהגיע לביהמ"ש לתעבורה לצורך בירור האשמה בתקווה כי השופט ישתכנע כי לא עברתם את העבירה, ויבטל את הדו"ח או לכל הפחות יפחית מהסכום שעליכם לשלם.

אם תבחרו באפשרות השנייה תגלו, כי אתם לא היחידים. בתי המשפט לתעבורה הם עמוסים מאוד, ודנים מדי יום בתיקים רבים.

בבתי המשפט לתעבורה מתבצעים ימי הקראה מרוכזים: מאות אנשים, אשר עברו עבירות תנועה, מקבלים זימון לביהמ"ש ליום מסוים, וביהמ"ש מקדיש כ-5 בממוצע דקות לכל אחד מהם, כאשר השופט מקריא את האישום ומאפשר לנאשם להודות באשמה, ובכך לקבל את אהדת השופט על כך שלא בזבז את זמנו של ביהמ"ש. 

כמובן, שאם הנאשם יבחר שלא להודות באשמה, יתנהל דיון בסיומו ייקבע האם הנאשם זכאי או לא ומה העונש המגיע לו.

עוד חשוב לציין, מדגיש עו"ד שי גלעד, כי אם תבחרו להביא את עניינכם בפני בית המשפט על אף שיכולתם לשלם את הקנס ו"לשכח מהעניין", הרי בית המשפט, אם ירשיע אתכם בעבירה זו, רשאי להטיל עליכם עונשים חמורים מגובה הקנס שבצד הדו"ח ועד לשלילת הרישיון לתקופת ארוכות בפועל. 

ביהמ"ש ינהל דיון במסגרתו יידרש הנאשם לחקור את השוטרים ויתר העדים שצוינו בכתב האישום, ואף להעיד את עדיו שלו אשר יהיו נתונים לחקירה שכנגד ע"י התביעה

כיצד מתנהל דיון הוכחות בבית המשפט לתעבורה?

במצב דברים זה הנאשם יקבל זימון לדיון הוכחות. גם עדי התביעה הרשומים בכתב האישום (לדוגמא: השוטר שראה את הנאשם מבצע את העבירה) יקבלו זימון למשפט. 

כאמור, ביהמ"ש ינהל דיון במסגרתו יידרש הנאשם לחקור את השוטרים ויתר העדים שצוינו בכתב האישום, ואף להעיד את עדיו שלו אשר יהיו נתונים לחקירה שכנגד ע"י התביעה. אם בסופו של ההליך יקבע בית המשפט, כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו, יוכל להטיל עליו אחד או יותר מהעונשים הקבועים בחוק. 

אם ביהמ"ש יטיל על הנאשם שהורשע עונש של פסילת רישיון הנהיגה שלו, הנאשם יצטרך להפקיד את הרישיון שלו במזכירות ביהמ"ש מיידית, אלא אם-כן בגזר הדין נקבע מועד אחר.

ייתכן שניתן להגיע ל"הסדר טיעון" עם התביעה. הפירוש למונח זה מכוון לכך שהתובע יציע לנו להודות בביצוע העבירה ובתמורה יציע עונש "מפתה"

הסדר טיעון או הוכחות?

עו"ד אוריאל גולדברג מציין, כי ההחלטה בשאלה האם לנהל הוכחות או לנסות לקבל הצעה להסדר טיעון היא קשה ביותר. מצד אחד כל אחד מאיתנו בטוח שלא ביצע את העבירה, ומוכן לצאת למלחמת חורמה כדי להוכיח זאת. הבעיה העיקרית היא שלרובנו אין השכלה משפטית מתאימה (ולא כל עורך דין יודע כיצד להתמודד עם תיק תעבורה רק מכוח היותו עורך דין) והסתייעות בעורך דין מתאים עולה כסף, וככל שהעבירה חמורה יותר כך יעלה גם גובה שכר הטרחה.

מנגד, ייתכן שניתן להגיע ל"הסדר טיעון" עם התביעה. הפירוש למונח זה מכוון לכך שהתובע יציע לנו להודות בביצוע העבירה ובתמורה יציע עונש "מפתה". לדוגמא: בעבירה של נהיגה בשכרות עונש המינימום עומד על שנתיים פסילה. במידה שישנם כשלים ראייתיים משמעותיים בתיק, התובע יוכל להציע לנו עונש מופחת שלעיתים מגיע למספר חודשי פסילה בודדים. 

היתרון בלקבל הסדר טיעון שכזה הוא החיסכון בזמן ו"קניית סיכונים". החיסרון הוא שהנאשם נמצא אשם ונושא בעונש גם אם הוא חושב שהוא זכאי בתיק. עו"ד מקצועי יוכל למזער את העונש עד לרמה של זיכוי מביצוע העבירה (הכל בהתאם לנסיבות המקרה) ובכך אמנם שילמנו כסף לעו"ד, אך חסכנו תקופה ארוכה של פסילה ונמנענו מעוגמת נפש.

עו"ד גולדברג מסביר, כי רוב שופטי בית המשפט לתעבורה לא ניחנו בסבלנות יתרה, שכן יומנם עמוס וזמנם קצר. אם אינכם בטוחים באיזה אופן תרצו לפעול, תמיד ניתן לתאם פגישת ייעוץ עם עו"ד בתחום כדי להבין טוב יותר מה מצבכם ומהם הסיכויים לטובתכם/רעתכם.

חשוב להיפגש עם עורך הדין ולהתרשם באופן אישי מאופיו, מקצועיותו ואף ממשרדו

כיצד בוחרים עו"ד טוב המתמחה בתעבורה?

עו"ד גולדברג: כמו כל בעל מקצוע אחר. חשוב להיפגש עם עורך הדין ולהתרשם באופן אישי מאופיו, מקצועיותו ואף ממשרדו. כמובן שפרמטר חשוב נוסף הוא גובה שכר הטרחה, אך כאן חשוב לציין, אל תתפתו למחיר נמוך במיוחד. זכרו שכאן אין מחירון וכל עו"ד גובה סכום אחר. גם תג המחיר יכול להתריע בפניכם על נסיונו של עורך הדין ו/או על ידיעתו בנושא בגינו פניתם.

עם זאת, לא כל עו"ד שדורש מחיר גבוה הוא בהכרח עורך הדין הטוב ביותר עבורכם אם הפרוטה אינה מצויה בכיסכם, לא מומלץ לעשות "שופינג" בטלפון. עורכי הדין אינם מקבלים באהדה טלפונים ממספרים חסויים ששואלים כמה יגבו עבור טיפול בתיק כזה או אחר. מה גם שהשמועה אומרת כי בקרב עורכי הדין ישנן לא מעט "קליקות" כאלה ואחרות המתריעות מפני "תיירים" שרק רוצים לדעת כמה עולה השירות בכדי "לסחוט" את עורך הדין שיוריד במחיר. הסכמתם להצעת המחיר? היו שלמים עם הסכמתכם ותנו לעורך הדין לעבוד.. 

דוגמאות לסיכום - הסדר טיעון וחשיבות ההיוועצות בעו"ד

עו"ד אוריאל גולדברג מספר: נאשם בנהיגה בשכרות שהחליט לקבל הסדר טיעון ולא התייעץ עם עו"ד, קיבל עונש של 10 חודשי פסילה בצירוף קנס כספי, שלילה על תנאי, קנס על תנאי ומאסר על תנאי. לדעתו ההסדר היה מצוין כי בתום עשרת החודשים לא יידרש לעבור שוב מבחני טסט ותאוריה. 

אותו נאשם לא לקח בחשבון את עונשי התנאי שניתנו לו, וכעבור שנתיים חזר וביצע את אותה העבירה. כתוצאה מכך, מצבו הורע, שכן מעבר לעונש שיקבל בפעם הזו, מדיניות התביעה היא להחמיר בעונש, הן בשל העובדה שמדובר בפעם שנייה והן בשל כך שעונש מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס על תנאי מרחפים מעל ראשו של הנאשם.

הסדר הטיעון שהוצע במקרה זה כלל שנתיים פסילת רשיון נהיגה, 3 חודשי מאסר שיבוצעו בדרך של עבודות שירות (אשר נרשמים במרשם הפלילי במשטרה ומכתימים את עתידו), קנס של 10,000 ₪, ועונשי תנאי נוספים שינתנו במעמד גזר הדין. במקרה זה בחר הנאשם שלא לקבל את ההסדר ובימים אלה מתברר התיק בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה.

מקרה אחר, אותו מציין עו"ד גולדברג, עוסק בנאשם שהיה מעורב בתאונת דרכים, כאשר לפי הנטען גלש לתוך צומת בו היה צריך לתת זכות קדימה. אופנוען שהגיע משמאל התנגש בו בעוצמה ונגרמו לו חבלות קשות. לאחר שנעזר בשירותי עו"ד הגיעו הצדדים להסדר טיעון שכלל 3 חודשי פסילה בלבד, בהם יוכל הנאשם להמשיך ולנהוג על אופנוע שברשותו, ובכך מנע את הצורך בהעסקת נהג שיסייע לו להמשיך בעבודתו כעצמאי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים