zap group mishpati logo

עובד ומעסיק, דעו את זכויותיכם וחובותיכם

דיני העבודה שלובים בחיי היומיום של כל עובד ועובדת, אבל עד כמה אנחנו יודעים מה מגיע לנו ומה הן החובות שלנו? עו"ד ליאור אלנקווה, מומחה לדיני העבודה, במדריך שכל עובד ומעסיק חייבים לקרוא

02.04.24
תאריך עדכון: 04.04.24
5 דק'
עובד ומעסיק, דעו את זכויותיכם וחובותיכם

דיני העבודה שלובים בחיי היומיום של כל אזרח עובד. מעמדו של העובד, שכרו, זכויות והטבות - כולם מעוגנים במערכת חוקים שנועדה להגן על כוח העבודה מניצול ולאזן בין צורכי העובדים למעסיקים. אבל למרות חשיבותם של דיני העבודה בחיי כולנו, ועל אף שאלה מהווים עבורנו מגן משפטי לזכויות שלנו כעובדים, רבים מאיתנו לא מודעים להם כלל.

עו"ד ליאור אלנקווה, מומחה לדיני עבודה, מייצג במשרד אלנקווה ושות' הן עובדים והן מעסיקים. לדבריו, יש חשיבות רבה לכך שעובדים, כמו גם מעסיקים, יכירו היטב את החוק, כך שיידעו לעמוד על הזכויות המגיעות להם, לצד החובות שחלות עליהם.

"לדיני העבודה ולבתי הדין לעבודה מערכת כללים מעט שונה ומיוחדת לעומת יתר מערכת המשפט", אומר עו"ד אלנקווה. "העובדה היא שהמציאות, בפרט בשוק העבודה, משתנה ומאתגרת בכל פעם מחדש, ולכן ללא הידע וההבנה הבסיסיים אנו עלולים למצוא את עצמנו מוותרים על זכויות רבות שמגיעות לנו".

אלנקווה

עו"ד ליאור אלנקווה, מומחה לדיני עבודה. צילום: גלעד הר-שלג

עו"ד אלנקווה, שצבר למעלה מ- 15 שנות ניסיון בתחום דיני העבודה בייצוג עובדים ומעסיקים, הוא בעל תואר נוסף בפסיכולוגיה מאוניברסיטת חיפה. הוא החל את דרכו בהתמחות במחלקה לענייני עבודה בפרקליטות המדינה, ולאחר התמחותו עבד כעוזר משפטי בבית הדין האזורי לעבודה וכעו"ד שכיר במשרד מוביל בדיני עבודה. בשנת 2012 פתח את משרדו העצמאי וייחד אותו לדיני עבודה, וכיום, לצד עבודתו במשרד, הוא גם חבר בוועדת בית הדין לעבודה - מחוז חיפה, מטעם לשכת עורכי הדין.

מערכת משפטית נפרדת לדיני עבודה

לגישתו של עו"ד ליאור אלנקווה, הבנת נושא החובות והזכויות של עובדים ומעסיקים הינו נדבך על נדבך ונבנה משך שנים רבות. הסמכות הבלעדית לדון בזכויות עובדים ומעסיקים נתונה לבית הדין לעבודה, וכך "מערכת הזכויות והחוקים של דיני העבודה", הוא אומר, "מתנהלת במערכת משפט עצמאית ונפרדת, כלומר בבתי הדין לעבודה.

מערכת משפט זו הוקמה במטרה לרכז תחת סמכות של ערכאה אחת את סכסוכי העבודה על סוגיהם, הן במשפט העבודה הפרטי בסכסוך שבין עובד למעסיק, הן במשפט העבודה הקיבוצי בסכסוך שבין ארגון עובדים למעסיק והן בתביעות מתחום הביטחון הסוציאלי, מתוך מטרה להיות כתובת מקצועית וייחודית לפתרון סכסוכים והכרעות בדיני העבודה.

"לבתי הדין לעבודה יש את הסמכות לדון להכריע בסוגיות הנוגעות ליחסי עבודה בתוך מקומות עבודה, שביתות, הקמת ועדים וייצוגם, הסכמים קיבוציים, הפרתם והחלתם לפי צווי הרחבה", מוסיף עו"ד אלנקווה.

מהי המשמעות של בתי הדין האזוריים לעבודה כרשות משפטית עצמאית?

"חוקי העבודה ומערכת הכללים המאפיינת אותם יוצאים מתוך הנחה שישנם יחסים מורכבים בין העובד למעסיק, המתאפיינת בפערי כוחות מובנים ביחסים אלה. ההנחה הזו משפיעה רבות על משפט העבודה".

עוד מוסיף עו"ד אלנקווה כי אחד המאפיינים הייחודיים לבתי הדין לעבודה הוא בכך שהם אינם כפופים לדיני הראיות, בין היתר מתוך מטרה להקנות גמישות בניהול סכסוכי עבודה ועל מנת להגיע לחקר האמת, לפעמים על חשבון הפורמליות של דיני הראיות.

"בנוסף, אחת ההנחות הבסיסיות ביותר בדיני עבודה", מוסיף עו"ד אלנקווה, "היא שיש חשיבות מוגבלת להסכמה של עובד בתוך יחסי העבודה. בתוך מערכת הכללים של דיני העבודה יש 'מערכת חוקי מגן' – חוקים קוגנטיים, שלא ניתן להתנות עליהם ומטרתם להגן על זכויותיהם של העובדים מפני פערי הכוחות עם מעסיקים"

תוכל לתת דוגמה לכך?

"לדוגמה, אם עובד מסוים מעוניין לקבל שכר מופחת משכר מינימום או פחות ימי חופשה מהקבוע בחוק, אף אם הוא מסכים לכך, הדבר נוגד את החוק. ככל שמדובר בדיני עבודה, נקודת המוצא היא כאמור שיש פערי כוחות בין העובד למעסיק ולכן להסכמת העובד במקרים מסוימים יש פחות משמעות.

"בסופו של דבר, אם המעסיק לא משלם את שכר המינימום ואינו מאפשר לעובד את הזכויות הקבועות בחוק, זו עבירה פלילית. יתרה מכך, חוקי המגן קובעים זכויות קוגנטיות שהעובד אינו יכול לוותר עליהן גם אם הוא מעוניין בכך באופן מפורש במסגרת חוזה עבודה אישי ו/או הסכמים קיבוציים. עם זאת, יובהר כי הסכמים אלה יכולים לשפר את זכויות העובד מעבר למינימום שנקבע במסגרת חוקי המגן המסדירים, בין היתר, את זכויות העובד לחופשה, לשכר מינימום ולדמי מחלה".

"כל המיטיב גובר"

בנוסף, מסביר עו"ד אלנקווה, יש כלל נוסף בתוך מערכת דיני העבודה לפיו "כל המיטיב גובר". "המשמעות של כלל זה היא ש ככל ויש מספר מקורות נורמטיביים לזכויותיו של העובד - הסכם אישי, צו הרחבה ונוהג - תמיד יחול הכלל הטוב ביותר על העובד וזכויותיו. כך לדוגגמה, אם נקבע בחוק 14 ימי חופשה שנתיים, בחוזה האישי סוכם על 18 ימי חופשה שנתיים ואילו צו ההרחבה באותו ענף קובע 22 ימי חופשה, העובד יהיה זכאי לזכות המיטיבה ביותר, כלומר ל-22 ימי חופשה בשנה".

כפי שניתן להבין, המורכבות של דיני העבודה, מזמנת לצידה צורך במיומנות מיוחדת, התמחות של התחום והכרה של יחסי העבודה, ולכן יש חשיבות גבוהה לייצוג ולייעוץ המשפטי הניתן. ככל שעורך הדין מיומן ומנוסה יותר בתחום דיני העבודה, כך הדרך למיצוי הזכויות סלולה יותר.

"תחום דיני העבודה", אומר עו"ד אלנקווה, "טומן בחובו מערכת זכויות וכללים שונות מתחומים אחרים. ישנה מערכת נורמטיבית של כללים, בראשם ישנם חוקים, הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה, הסכמים אישיים, נוהג ועוד. כדי לשלוט במערכת המורכבת הזאת, על עורך הדין לנווט בהיגיון ותוך שימוש בידע רב במטרה להביא לתוצאה הטובה ביותר".

לסיכום, אומר עו"ד אלנקווה: "לא פעם מגיעים אלי עובדים או מעסיקים שאינם מודעים לזכויות, לחובות ולחוקי העבודה ככלל. חשוב לדעת, כי אף שיש מערכת חוקים, כל מקרה נבחן לגופו, ועל כן גם אני, כמי שמלווה אותם, מגבש את האסטרטגיה המתאימה ביותר בהתאם לנסיבות. הכלי המרכזי בניהול תיק דיני עבודה, ובפרט בניהול משא ומתן, הוא ידע והיגיון, שבעזרתם גוזרים הצלחות". 

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

אלנקווה ושות' משרד עו"ד

אלנקווה ושות' משרד עו"ד

עו"ד ליאור אלנקוה עוסק בתחום דיני העבודה בלבד מעל ל-15 שנים, חבר בוועדת בית הדין לעבודה - מחוז חיפה מטעם לשכת עורכי הדין, בעל תואר בפסיכולוגיה מאוניברסיטת חיפה, התמחה במחלקה לענייני עבודה בפרקליטות המדינה, עבד כעוזר משפטי בבית הדין לעבודה, עבד כעו"ד במשרד מוביל לדיני עבודה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • איסור אפליה בפרסום מודעת דרושים וריאיון עבודה

    איסור אפליה בפרסום מודעת דרושים וריאיון עבודה

    מעסיק שמפרסם מודעת דרושים, חייב לנסח אותה בהתאם לתנאים שמציב החוק. גם כשמעסיק מנהל ראיון עבודה עם מועמד לתפקיד, עליו להימנע מלשאול שאלות שהחוק אוסר על שאילתן בראיון. שאלו אתכם בראיון העבודה על מצבכם המשפחתי ומספר הילדים שלכם? ייתכן שמדובר באפליה
    7 דק'
  • ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

    ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

    הילד חולה. מישהו צריך להישאר איתו בבית. האם תוכלו להעדר מהעבודה בשל מחלתו? ימי מחלה- לא רק כשיש קצת חום. טיפולי פוריות, אבל, מחלת הורה- ישנם לא מעט מצבים שבהם עובד לא יכול להגיע לעבודתו, וצריך לנצל את ימי המחלה שמגיעים לו ע"פ החוק. האם המעביד רשאי לנכות ממשכורתו בשל הימים שבהם העובד לא מגיע לעבודה? ואם כן-כמה? קראו על זכויותיכם בנושא.
    3 דק'
  • פיטורי עובד עקב מחלה ממושכת - כל הזכויות

    פיטורי עובד עקב מחלה ממושכת - כל הזכויות

    החוק מספק שורה של הגנות מפני פיטורים לעובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה ממושכת. אלו הן הזכויות שחשוב להכיר גם בימים של שגרה ובייחוד עכשיו, בצל מגיפת הקורונה
    4 דק'
אלנקווה ושות' משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה