zap group mishpati logo

זכויות הצרכן – מחאה נגד עליית מחירי הקוטג'

הצרכנים צריכים להעביר ליצרנים מסר ברור: הורידו מחירים או שאנחנו לא קונים!

מאת: עו"ד עידית פוליבודה
04.07.11
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'

הצרכנים ניצחו?  עקב המחאה הצרכנית כנגד עליית מחירי גבינת הקוטג' שלוש ענקיות החלב הורידו את המחיר  הסיטונאי של הקוטג' ובכך נחל הצרכן הישראלי ניצחון והוכחת כוחו.  התוצאה מעידה שהכוח בידי הצרכן וככל שהצרכנים מאורגנים וממושמעים יש בידיהם הכוח לשנות ולכופף את חוקי ההיצע והביקוש לטובתם.

לאור יוקר המחייה הנוסק במדינת ישראל של המוצרים הבסיסיים ניכר שחרף ההצלחה הנוכחית ימשיך הצרכן הישראלי להתלבט מדי יום האם למנוע מילדיו מזון מסיסי לבין פגיעה וצמצום התקציב המשפחתי שכן הצרכנים ימשיכו לסבול ולשלם את המחיר היקר.

הצרכן עשוי למצוא אפשרות זולה יותר של מוצר או שירות בבדיקת שווקים ועל-ידי השוואת מחירים.  על הצרכנים להבין שהכוח מצוי בידיהם ועל-ידי צמצום הצריכה של מוצר או שירות ניתן לגרום גם לחברות הגדולות להתאמץ יותר כדי לשכנע את הצרכן לרכוש את שירותיהן. הלכה למעשה ריסון ואיפוק בטווח הקצר ישתלמו מאד בטווח הארוך בהוזלת המוצר או השירות. 

רשתות השיווק אשר נהנו מהמחירים המופרזים של יצרניות החלב זאת על חשבון הצרכנים מצאו עצמם מופתעים, יחד עם יצרניות החלב מהמחאה הספונטנית והמקומית שסחפה אלפים כמענה להגזמה ולפגיעה בצרכנים.  הרשתות היו הראשונות אשר הודיעו על הפחתה במחיר הקוטג' כתגובה למחאה הציבורית האדירה.

פריצת גבולות המאבק ושינוי חקיקתי
המלחמה על זכות הצרכנים להגינות צריכה לפרוץ את גבול המאבק המעשי של הצרכנים ולהביא לשינוי גם במישור החקיקתי – רגולטורי. בתגובה למאבק על מחיר הקוטג', המועצה הישראלית לצרכנות קראה בוועדת הכלכלה בכנסת להחזיר לאלתר את הפיקוח על מוצרי החלב הבסיסיים ולבטל או להפחית את רכיב המע"מ בתקווה שקריאתה זו לא תיפול על אזנים ערלות.

בעקבות המחאה הצרכנית, פנה שר הפנים אלי ישי אל היועץ המשפטי לממשלה כדי שיורה על פתיחה בחקירה פלילית לבדיקה האם התבצע תאום מחירים במוצרי החלב בכלל ובגבינת הקוטג' בפרט.  בנוסף, ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה פנה לממונה על ההגבלים העסקיים,  בבקשה לערוך בדיקה מקיפה האם קיים קרטל במוצרי החלב.

תגובה זו ראויה כחלק מהרצון להגן בפיקוח על מחירי מוצרי החלב בכלל ועל גבינת הקוטג' בפרט זאת כדי להבטיח את המשך זמינותם כמוצרים בסיסים לכל משפחה בישראל.

על הצרכנים להעביר ליצרנים מסר אחד וברור : הורידו מחירים או חפשו לכם קונים אחרים!
יש לזכור שזהו מאבק אחד מיני רבים ובתחומים רבים במשק נפגעות מדי יום זכויות הצרכנים לאור התנהלות דרכו של המגזר העסקי כלפיהם.  על האזרחים הצרכנים לחרוג משגרת חייהם ולא לעבור לסדר יום על אירוע או תופעה הבאה שיתקלו.  הכוח בידי הצרכן וביכולתו להביא לשינוי של ממש.

הישג גדול לכלל הצרכנים חבוי במאמץ קטן של כל צרכן בודד. 
על המחאה וההחרמה הציבורית להימשך עד להפחתה משמעותית במחירי מוצרי החלב ובמוצרים ושירותים נוספים.

*עידית פוליבודה, עו"ד ומגשרת העוסקת בתחום דיני העבודה, דיני משפחה ודיני הצרכנות.

** יובהר כי המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית.  המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה