zap group mishpati logo

הליך פלילי בעקבות עבירות בנייה – איך יוצאים מזה?

צווי הריסה ועבירות בנייה עלולים לגרור עימם הרשעה בפלילים וכתם לכל החיים. עו"ד דוד דותן, המתמחה בפלילים ובדיני תכנון ובנייה, מסביר איך ניתן לצאת מהתסבוכת הזו בשלום

07.05.24
תאריך עדכון: 07.05.24
10 דק'
הליך פלילי בעקבות עבירות בנייה – איך יוצאים מזה?

עבירות תכנון ובנייה (המעוגנות בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965) נשמעות לרובנו כעבירות מנהליות, שבצידן קנס במקרה הטוב או צו הריסה במקרה הרע, אך למעשה מדובר בעבירות פליליות לכל דבר ועניין, כאלו הגוררות עימן חדשות לבקרים הגשת כתב אישום כנגד מבצען ואף פתיחת הליך פלילי נגד החשוד בביצוען, שסופו עלול אף להיות הרשעה בדין והטלת סנקציות עונשיות.

"על הגורם שנחשד בביצוען של עבירות תכנון ובנייה לפעול במהירות אך בזהירות רבה", כך מסביר עו"ד דוד דותן, המתמחה במשפט הפלילי על גווניו ובדיני תכנון ובנייה בפרט. "ייעוץ משפטי נכון יכול לחסוך לחשוד מפח נפש גדול בדמות הכתמת שמו במרשם הפלילי משך שנים רבות".

דוד דותן

עו"ד דוד דותן. "יש לפעול בהקדם ולא להמתין לניסים ונפלאות". צילום: משרד עוה"ד דותן ושות'

תופעת הבנייה הבלתי חוקית, בין כשמדובר בבנייה ללא היתר כדין או שמא כזו הנעשתה בסטייה מהיתר קיים ובין כשמדובר בשימוש אסור כהגדרתו בחוק התכנון והבנייה, אף אם נעשתה בבנייה קיימת, נפוצה בכלל חבלי המדינה כבר שנים רבות. כפי שהיטיב לכנות זאת בית המשפט העליון בפסיקותיו במרוצת השנים, מדובר בלא פחות מ"מכת מדינה".

אכיפה נוקשה וקנסות כספיים גבוהים

במרוצת הזמן, הולכים וגוברים נסיונות המדינה להתמודדות עם תופעות אלו, המהווים כשלעצמן הפרת הסדר התכנוני הקיים, ובאמצעות אכיפה נוקשה ההולכת וגוברת, גדלה משמעותית גם הסנקציה המוטלת, כזו העלולה להמיט חורבן כלכלי על מבצעי העבירה. זאת, באמצעות חקיקת משנה והתקנת תקנות המסמיכים את גורמי האכיפה במדינת ישראל בנקיטת סנקציות מנהליות, בהן מתן צו הריסה מנהלי ללא ניהול הליך שיפוטי, ובין באמצעות הטלת קנסות כספיים גבוהים העלולים להגיע לסכומים של עד 600,000 שקל לתאגיד, ו-300,000 שקל לאדם הנורמטיבי,

אף שמדובר במאבק ראוי מצד הרשויות, בניסיון להשליט חוק וסדר על נושא התכנון והבנייה, נדמה שהיה ראוי כי המאבק העיקרי של גורמים אלה יופנה ראשית להקלת נבכי הביורוקרטיה הרבה הטמונה בתחום זה, המושתת על האזרח הנורמטיבי, ובכך לחסוך משאבים ציבוריים רבים ולפשט ולייעל את שלביו הרבים של הליך קבלת היתר הבנייה המיוחל. נקיטת פעולה באפיק שכזה, באמצעות הרשות המקומית, מונעת לא פעם מאזרחים נורמטיביים שומרי חוק לקבל היתרים בזמן סביר וביעילות הראויה.

כיום, אזרחים רבים המבקשים לקבל היתרים כחוק נתקלים במערכת מתישה ומסועפת, ובסופו של דבר מתייאשים ומרימים ידיים, ומשכך גם מבצעים עבירות בנייה. "אני מכיר זאת מסביבת העבודה היומיומית בה אני מצוי ועוסק תדיר", אומר עו"ד דותן. "כמי שנולד וגדל כל חייו במגזר החקלאי, אני רואה במו עיניי עד כמה קשה לקבל היתר בנייה, ולו על הדבר הפעוט ביותר".

לא פעם, מוסיף עו"ד דותן, מגיעים למשרדי לקוחות מיואשים מההליכים הרבים והארוכים, בצירוף הקשיים עימם נאלצו להתמודד במעלה הדרך, שהביאו אותם בסופו של יום לבצע עבירת עבודה אסורה ללא שבידם היתר לכך, ותוך זמן קצר בסמוך לכך קיבלו צו הריסה לאותה עבירת הבנייה. האבסורד הוא שלא אחת, זמן מועט לאחר הריסת עבירת הבנייה התקבל בידם היתר הבנייה המיוחל.

לדברי עו"ד דותן, מי שלא יודע לפעול נכון ולקבל את הייעוץ המשפטי הראוי בתחום הספציפי באמצעות עו"ד המתמחה בעולם התכנון והבנייה מיד כשמגיע לידיו "התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים" או "התראה טרם ביצוע צו הריסה מנהלי", ימצא את עצמו ממש מהר מצוי בחקירה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה (למסירת גרסה המשולה הלכה למעשה לחקירה באזהרה בעולם הפלילי), ובסופו של תהליך גם עם אפשרות ממשית להרשעה פלילית שתלווה אותו בהמשך הדרך.

כמי שחי בתוך עמו ומכיר את התופעה מקרוב, עו"ד דותן מביא לידי ביטוי את הידע הרב אותו רכש "מהשטח" משך שנים רבות, על מנת לסייע ללקוחותיו לצאת מהתסבוכת. העובדה כי עו"ד דותן מתמחה במשפט הפלילי על סוגיו השונים מחד, ומאידך מומחה בדיני תכנון ובנייה, יצרה למשרד שבבעלותו ובניהולו (דוד דותן ושות' - משרד עורכי דין) תחום מקצועיות ייחודי וספציפי התואם לצורכי לקוחותיו, וכפי שהטיב לתאר זאת באוזנינו: "בתפירת חליפה משפטית אישית ומדויקת לכל לקוח ולקוחה במשרדנו המותאמת למידותיו", ועד לקבלת התוצאה המיטבית עבורם. מובן שכל מקרה נבחן לגופו ומטופל ע"י צוות המשרד בצורה ובאופן הבניית האסטרטגיה המשפטית הנכונה בו.

מה הם סוגי עבירות תכנון ובנייה?

עו"ד דותן: "חוק התכנון והבנייה מסדיר את סוגי העבירות המוגדרות בחוק ולצידן את הענישה למי שמבצע אותן. ישנן מספר סוגי עבירות כשלכל אחת מהן המחוקק התקין ענישה נפרדת. מרביתן מחולקות לקטגוריית עבודה אסורה או לקטגוריית שימוש אסור במקרקעין.

"בתוך אלה, מנויות גם עבירה של ביצוע עבודה או שימוש בסטייה מהיתר או מתכנית; עבירה של שימוש חורג, ועבירה של בנייה בקרקע חקלאית המוגדרת גם כמקרקעין מיוחדים (כמו לגבי עוד שימושים המוגדרים כך בחוק), לגביהם הענישה אף קשיחה ונוקשה יותר". על פי רוב, אומר עו"ד דותן, מרבית עבירות התכנון ובנייה הן עבירות מסוג אחריות קפידה, "כלומר עבירות בהן לא נדרשת הוכחת היסוד הנפשי לצורך הרשעה, אלא עצם הימצאות העבירה היא ההוכחה למודעות קיומה".

מה הם סוגי האכיפה הקיימים בעבירות אלו?

"ראשית, יש להבחין בין שני סוגי האכיפה המנהלית שקיימים - זו המצויה בסמכות הרשות המקומית, לבין זו המצויה בידי גורמים חיצוניים לרשות המקומית אותם הסמיך לכך במפורש המחוקק ונתן בידם סמכויות רבות. כך למשל, בעוד שבסמכות ראש הרשות המקומית ליתן צו הפסקת עבודה או צו איסור שימוש במקרקעין, בידי רשויות חיצוניות מצויה גם הסמכות למתן צו הריסה מנהלי וכך גם מתן דו"חות ברירת קנס בסכומים גבוהים מאוד.

"שנית, בעוד לרשות המקומית סמכות אכיפה באמצעות הגשת כתב אישום נגד מבצע העבירה, לגורמים החיצוניים הסמכות גם לנקיטת הליכים אזרחיים נוספים מלבד זה הפלילי. כמובן שהשלב הראשון ע"פ רוב הוא באמצעות מתן התראה לחשוד בביצוע העבירה ומתוך כך גם מתן האפשרות להשבת מצב לקדמותו, או באמצעות נסיונות הסדרת המקרקעין בוועדה המקומית. במצבים בהם גם אפשרויות אלו אינם עולים בתוהו – או אז מוגש כתב האישום בבית המשפט וההליך הפלילי מתחיל".

במידה שבניתי ללא היתר, אני צפוי להרשעה בפלילים?

"במדינת ישראל אחוז ההרשעה בפלילים הוא מהגבוהים בעולם, ועל כן תיקי תכנון ובנייה רבים מסתיימים בהרשעה פלילית". אם להיות מדויק, אומר עו"ד דותן, אזיי "הכלל הוא הרשעה והחריג הוא אי הרשעה".

לדברי עו"ד דותן, ניהול נכון של ההליך הפלילי בהחלט יכול להביא למצב דברים בו תיקבע אשמתו של אדם אך יכול שהוא לא יורשע בדין. "בשונה מההליך המנהלי בו אין רישום פלילי על ביצוע העבירות, בהליך הפלילי ישנו גם ישנו, וכבר כאן מתחיל תפקידו המשמעותי של עורך דין פלילי שחשוב מאוד להסתייע בו במקרים מעין אלה על מנת שניתן יהיה לחשוד למצות את זכויותיו המוענקות לו בדין, כדוגמת בקשה לביטול קנס או בקשה להישפט בקנסות מנהליים, ולחילופין, הגשת בקשות כדוגמת עיכוב ביצוע, התליית הליכים ועוד".

לדברי עו"ד דותן, במידה שאדם ביצע עבירת בנייה כלשהי, מזמינים את החשוד למסירת גרסתו למאורע בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ובכך למעשה מתנהלת נגד החשוד "חקירה באזהרה" שפותחת את ההליך הפלילי. "זו נקודת זמן קריטית ומאוד חשובה לניהול התיק", מסביר עו"ד דותן שסובר כי "אנשים מקלים בכך ראש אבל מדובר בחקירה באזהרה לכל דבר, ועל ממצאיה בנוי מארג הראיות העומדות לעיון ובחינה בפני התביעה המקומית".

כאשר מדובר בחקירה באזהרה, יכול אדם למצוא את עצמו בקלות בפתחו של ההליך הפלילי אם לא ייזהר בדבריו. כאן מגיעה הייחודיות של עורך דין פלילי המתמחה בנבכי המשפט הפלילי ובדגש על תחום עבירות התכנון ובנייה.

"חשוב ורצוי מאוד לקבל ייעוץ משפטי רק מגורם שזהו תחום מומחיותו", קובע באוזננו עו"ד דותן. "אני רואה מקרים רבים במהלך עבודתי בהם היוועצות נכונה בראשית הדרך חוסכת המון עוגמת נפש וייתור משאבים כלכליים ללקוחות בהמשך. כך נכון הוא הדבר גם לגבי עבירות מעולם התכנון ובנייה וגם בניהול הליכים פליליים שונים".

ואם בכל זאת הוגש כתב אישום?

"לפני הכל, חשוב לקחת נשימה עמוקה לפני שיוצאים למסע הארוך. זה בהחלט נדרש. במקרים בהם מוגש בסופו של יום כתב אישום פלילי נגד החשודים בביצוע העבירה, נודעת חשיבות רבה לפעילות מהירה ועניינית של עורך דין הבקיא ברזי תחומי המשפט הפלילי.

"חשיבות מומחיותו של עורך הדין נוגעת בפרט לשלב הראשוני בו נדרש להוכיח כי לגבי העבירה שבוצעה  קיים 'אופק תכנוני', או כפי שנהוג לקרוא לזה בשפת העם, 'היתר בהישג יד', כזה המאפשר לכל הפחות את דבר קיומה של העבודה האסורה שבוצעה במקרקעין המדוברים, באופן בו בסופו של יום ניתן יהיה להוציא לגביה היתר בנייה כדין בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. על כן, יש לפעול בהקדם ולא להמתין לניסים ונפלאות".

עו"ד דותן מציין כי "בפסיקת בית המשפט העליון נקבעה הלכה המוכרת כ'הלכת כתב', הגורסת כי ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן לקבוע אשמתו של נאשם אך ללא שנדרשת הרשעתו בדין. לאורה של הלכה זו, מתאפשר לעורך דין מיומן להגדיל את סיכויי הנאשם בתיק הפלילי באי הרשעתו, תוך העלאת הטיעונים הנכונים והרלבנטיים לכך". כמובן, מדגיש עו"ד דותן, "זאת ככל ועומד הנאשם בקריטריונים שנקבעו לכך בפסיקה".

לדבריו, "יש לזכור כי גם במידה שהנאשם לא עומד בקריטריונים אלה, עדיין יכול עורך דין הבקיא בתחום התכנון והבנייה בפרט והמשפט הפלילי בכלל, להפחית משמעותית את הסנקציות העונשיות שייקבעו בסופו של ההליך הפלילי בגזר הדין".

מעטים עורכי הדין המשתמשים בהלכה זו, ועד כה נעשה בה שימוש במקרים מצומצמים. ניתן לומר, ממשיך עו"ד דותן, כי כיום מצויים בארגז הכלים של עורכי הדין המתמחים בתחום זה אמצעי הגנה רבים אותם העניק בדין המחוקק לנאשמים כחלק מזכויותיהם, לצורך ניהול משפטם והגנתם. זאת, על מנת לאפשר לאזרחים נורמטיביים לסיים את התסבוכת המשפטית בעניינם באמצעים שמידתם פחותה ובחלקם אף ללא ההרשעה כלל.

מהו תפקידו של עורך הדין בתחום עבירות תכנון ובנייה?

"עלינו, כעורכי הדין העוסקים בהגנת הנאשמים, מוטלת החובה להוכיח בבית המשפט או בפני גורמי האכיפה השונים כי ישנו אופק תכנוני לקבלת היתר הבנייה המיוחל, ומשכך גם לפעול בהקדם, בין היתר, להגשת בקשה לעיכוב ביצוע צו ההריסה המנהלי או להגשת בקשה לביטול צו ההריסה המנהלי, או שמא בכלל לפעול להסכמות הדדיות מול גורמי התביעה, לעתים בדמות הסדר מותנה ולעתים בדמות הסדר טיעון אחר, כך שבעוד בית המשפט ידון בבקשה גופא ועוד טרם תינתן החלטתו, לא תבוצע כל פעולה בקרקע שיכול ותהיה בלתי הפיכה, ככל ויחליט בית המשפט בסוף ההליך על ביטול צו ההריסה או על זיכוי הנאשמים בדין".

אין ספק, מציין עו"ד דותן, שעדיפה היא דרך המלך בכל שלב ושלב, ובטח לא זו העלולה לגרום לאזרח הנורמטיבי שומר החוק להגיע למצב בו נדרש להימצא בהליך הפלילי. "עם זאת", הוא מוסיף, "ככל ולמרבה הצער נדרשתם לכך, זיכרו כי ייעוץ נכון באמצעות עו"ד פלילי המתמחה בתחום התכנון והבנייה חוסך המון כבר מתחילת הדרך".

המרואיין הינו עו"ד פלילי, ובעליו של משרד עורכי הדין דוד דותן ושות', העוסק במשפט פלילי ובמשפט המנהלי על גווניו, ומתמחה בעבירות פליליות, תכנון ובנייה, רישוי עסקים, וצווארון לבן. זקוקים לסיוע? רוצים לשאול שאלה? צוות משרדנו זמין לרשותכם 24/7. משרד: 02-6507333 (במקרים דחופים: 053-5603430).

EMAIL: office@dotanslaw.comאתר: https://dotanslaw.com

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה יעוץ משפטי מכל סוג שהוא ואין לראות באמור כעובדה מוגמרת. כל המסתמך על המידע שלעיל עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת בהתאם לחקיקה ולפסיקת בתי המשפט

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

דוד דותן ושות' - משרד עורכי דין

דוד דותן ושות' - משרד עורכי דין

משרד עורכי הדין דוד דותן ושות' הינו משרד בוטיק מקצועי ואיכותי המתמחה במתן שירות משפטי יסודי ומסור בתחומי המשפט הפלילי והמנהלי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
דוד דותן ושות' - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה