zap group mishpati logo

הקמת אתר אינטרנט - הזווית המשפטית

אתם מקימים אתר אינטרנט, ונרגשים לקראת העלאתו לאוויר. האם בדקתם את כל הסוגיות המשפטיות? מה חשוב לדעת וממה יש להיזהר?

מאת: עו"ד יורם ליכטנשטייןעו"ד ליכטנשטיין יורם
21.03.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
הקמת אתר אינטרנט - הזווית המשפטית

כאשר אתם מעלים אתר למרשתת (לאינטרנט), אתם דואגים לעיצוב ולגרפיקה, לתוכן ולקישורים  ולתגובתיות האתר, אך לא תמיד מקדישים מחשבה לאחריות המשפטית הנלווית להפעלת אתר ולסוגיות הרבות אותן יש להסדיר, הן מול נותני השירותים והן מול הגולשים והמשתמשים באתר.
לפניכם מדריך משפטי למקים אתר, ומספר פעולות אותן מומלץ לנקוט.

הסכמים מול נותני השירותים 

זכויות יוצרים

הדין קובע שזכויות היוצרים ביצירה מוזמנת אינן שלנו אלא של היוצר, אלא אם הוסכם אחרת. גם ביצירות שהזמנו ושלמנו תמורתן בכסף מלא. אנו מקבלים זכויות שימוש כמובן, כי שלמנו, אבל אין בעצם התשלום כדי להעביר לידינו את זכויות היוצרים. לכן, חשוב שכל הסכם עם כל יוצר (בונה אתרים, גרפיקאי, מעצב, כותב תוכן וכד'), יתייחס מפורשות להעברת זכויות היוצרים אליכם.

מניעת הפרה

מומלץ לקבוע התחייבות מפורשת של כל יוצר למקוריות היצירות שימסור בידינו, שלא יעתיק מאחרים ולא יפר זכויות יוצרים של אחרים, וכן לבסס מנגנון שיפוי וחבות, במקרה של תביעת הפרת זכויות.

התחייבות ואחריות

הפעלת אתר כרוכה בהתקשרות עם בונה אתר, מעצב, חברת קידום אתרים, שירותי אחסון, שירותי תוכן ועוד. על ההסכם להסדיר במפורש את התחייבויות הצדדים, האחריות, לוחות הזמנים ואת התשלומים, אותם מומלץ להתאים להתקדמות העבודה. לדוגמה, חברת קידום אתרים מציעה גם שירותי אחסון ובניית אתר. יש להסדיר בהסכם את נתוני ומאפייני האתר שיבנה, תקופת שירות הקידום, יעדי הקידום, טיב האחסון והתשלום במקרה של ביטול אחד השירותים. 

תקלות ותיקונים

על ההסכם להתייחס גם לתקופת הרצת האתר לאחר העלאתו לאויר - טיפול בתקלות וביצוע תיקונים. מומלץ לא לשלם את התשלום האחרון לפני תקופת הרצה על שרת צד שלישי וביצוע ההתאמות הנדרשות.

נקודות נוספות

בהסכם הקמת אתר כדאי להתייחס גם לנושאים הבאים: מה מצופה מבונה האתר לגבי מאפייני האתר וסבבי תיקונים - האם יש הגבלה? למי הבעלות על שם המתחם (הדומיין), היקף האחריות של בונה האתר לנזקים ועוד.

תמונות

טיפ: אל תשתמשו בתמונות שמצאתם בגוגל! גוגל הוא מנוע חיפוש שמפנה לאתרים אחרים. לפי הפסיקה - בכל תמונה יש זכויות יוצרים (אלא אם אתם יודעים במפורש אחרת), ואין להשתמש בה ללא אישור הבעלים. לכן וודאו שאתם עושים שימוש רק בתמונות שאתם מחזיקים בזכויות בהם, שצלמתם בעצמכם, או שקבלתם זכויות או רשיון שימוש מהבעלים. שימו לב שמתן קרדיט הוא הכרחי, אך לא מספיק למנוע הפרה. ככלל, בכל מקרה של פניה בטענת הפרת זכויות יוצרים מומלץ ראשית להסיר את התוכן המפר, עד לאחר בירור הזכויות ולהתייעץ עם עורך דין מומחה טרם נקיטת עמדה. 

קישורים

לינקים - קישורים  מהאתר - מותר לתת? כיצד?
ראשית, בוודאי שמותר, ולרוב שני הצדדים נהנים מכך, אך על הקישורים לעמוד בתנאים. כך לדוגמה, אין להשתמש בקישור לאתר מפר, או להעתיק תוכן מאתר ללא הפניה לאתר עצמו (ומפרסמים בו), או להשתמש בקישור היוצר הקשר פסול אצל המשתמש וכיוב'. זהו בפני עצמו נושא המצריך יעוץ משפטי קונקרטי.

הנגשת אתרי אינטרנט

שימו לב, כי המחוקק הישראלי הטיל על אתרים (קיימים וחדשים) מגבלות נוספות וחשובות שעוסקות בחובה להנגיש את אותם אתרים לאוכלוסיות בעלות מוגבלויות. אין ספק שמדובר במטרה בעלת חשיבות חברתית עליונה.
אכן, כנגד החקיקה הספציפית הועלו ביקורות רבות, אולם עם כל הביקורות, הרי שכיום החוק עומד בתוקפו. ניסוחו הרחב של החוק מקים סיכון שהוא יחול על מרבית האתרים המסחריים בישראל, ולכן מומלץ בחום להסדיר את שאלת ההנגשה של האתר אותו אתם בונים, למצוא יועץ מתאים ולשכור בונה אתרים שמסוגל לבצע את אותה הנגשה בצורה יעילה ולא יקרה מדי.

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות - הגנה מול המשתמשים

התאמת התנאים 

הכי קל לגלוש לאתר דומה לשלנו ולהעתיק את תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות. אלא שבכך יש שתי תקלות עיקריות. האחת - די בכך כדי להוות הפרת זכויות יוצרים ולחשוף אותנו לתביעה, שכן מדובר במסמכים מוגנים. השנייה - לא בטוח שתנאי שימוש של אתר שונה משלנו יגנו עלינו בכל מצב. יש לוודא שהתנאים תואמים את מהות האתר שלנו והסיכונים שבהפעלתו.

הצגה ברורה 

יש לוודא, כי תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות מוצגים בצורה ברורה וחד משמעית, ומאפשרים מתן הסכמה מפורשת לתכנם. חשוב לתעד את הסכמת הגולש לתנאים, בהתאם לרוחות הפסיקה המטילות חובות מוגברות על המפעילים, ולאחר קבלת ייעוץ משפטי. בגדול - נדרש ביצוע פעולה פעילה וחד-משמעית (כמו לחיצת עכבר אקטיבית על "אני מסכים לתנאי השימוש" (עם קישור ישיר לתנאי השימוש) כשברירת המחדל היא "איני מסכים"). בתי-המשפט מקבלים את ההגנה שפורשים תנאי השימוש על מפעילי האתרים על אף שרק מעטים באמת קוראים אותם, במקרים בהם בעל האתר הצליח ליצור מצב בו ברור כי המשתמש אכן אישר את תנאי השימוש, גם אם לא קרא אותם.

פירוט התנאים

בתנאי השימוש עליכם להתייחס לנושאים רבים, וביניהם: מי הם הצדדים (מי "האתר" ומי הוא ה"המשתמש"), האם התנאים חלים על כל פעילות באתר, כיצד ישתמשו הגולשים באתר ויותר חשוב - מה אסור להם לעשות, האחריות לתכני הגולשים, הבהרת נושא הקניין הרוחני באתר למול תכני הגולשים, ועוד נושאים משפטיים מהותיים, כמו: היקף אחריות האתר לנזקים, סמכות השיפוט, סמכות בינלאומית והדין החל, מנגנון ישוב סכסוכים וכיוב'. פסקה זו לבדה מבהירה את חשיבותו של ליווי משפטי מקצועי לאורך ההליך.

מדיניות הפרטיות

יש להבהיר את אופי, היקף ודרך איסוף המידע על הגולשים (באמצעות 'קוקיז' (cookies), באישור הגולש או בכל דרך אחרת), אבחנה בין מידע מזהה אישית לכזה שאינו מזהה אישית, היכן הוא נשמר, השימוש במידע, חשיפת המידע בפני אחרים (שותפים עסקיים, משטרה ובתי-משפט, במצב הנדרש להגנת הגולשים, סכסוך בין האתר לגולש וכד'), מתן אפשרות לוודא איזה מידע נשמר וכיצד ניתן למחקו או לשנותו, וכמובן התייחסות למשלוח פרסומים מסחריים.

משלוח פרסומים

גם זו סוגיה שחשוב להתייחס אליה במפורש. יש לכלול מקום מוגדר ומפורש לאישור הגולש לקבל מסרים פרסומיים, ניסוח נכון של הסכמתו ומתן אפשרות לבטל את ההסכמה, בהתאם ל'חוק הספאם' (סעיף 30א' לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982).

ניהול האתר ואחריות לפרסומים

בתי-המשפט מטילים כיום על אתרים המהווים פלטפורמה אחריות גם לתוכן הגולשים, במקרים מסויימים. על האתר להגיב במהירות לדרישות הודעה והסרה של תכנים (מנגנון 'הודעה והסרה' שהתקבל בפסיקה, כאשר אי עמידה במנגנון זה, יחד עם מבחנים נוספים, תטיל אחריות על מפעילי האתר לתוכן הגולשים). למרות זאת, לעיתים גם יתכן שתדרש בדיקה מתמדת ואולי אף סוג של מנגנון בקרה וסינון תכנים פעיל. 

המחלוקות הרבות המתעוררות בשדה הפרא של דיני האינטרנט ממלאות כיום את בתי-המשפט, המתקשים לעמוד בקצב התקדמות הטכנולוגיה. מדי יום יוצאות פסיקות חדשות ההופכות הלכות קיימות, ומטילות חובות נוספות ואחריות מוגברת על מפעילי אתרים כלפי צדדים שלישיים. חשוב להבין את המצב המשפטי ולפעול בהתאם, כדי ליהנות מנפלאות האינטרנט ולהיות מוגנים מפני תביעות. 

*עו"ד יורם ליכטנשטיין, בעל משרד עורכי-דין העוסק בקנין רוחני, דיני אינטרנט וטכנולוגיה, זכויות יוצרים וסימני מסחר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים