zap group mishpati logo

ההסכם עם הנכים: הכיוון נכון, התוצאה לא מספקת

לאחר 16 שנים, שבהן לא השתנתה קצבת הנכות הכללית, האוצר יכול היה לעשות יותר כדי להשוות את הקצבה שמקבלים הנכים לשכר המינימום

16.10.17
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
ההסכם עם הנכים: הכיוון נכון, התוצאה לא מספקת

נתחיל מהסוף: בהסכם להגדלת קצבאות הנכים, שסוכם לאחרונה בין ארגוני הנכים לאוצר, אין מפסידים גדולים, אבל גם אין ממש מנצחים. כולם ירוויחו מההסכם, שמגדיל את קצבאות הנכים בכמה פעימות באופן משמעותי. ובכל זאת, הוא מותיר טעם מר.

למה בעצם? כי אחרי 16 שנים, שבהן לא השתנתה כהוא זה קצבת הנכות הכללית, האוצר היה יכול לעשות יותר. הוא יכול היה להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום, ויכול היה  לוותר גם על מנגנון הפעימות, או לצמצם אותו משמעותית.

מזמן לא זכור מאבק שמצד אחד שיבש כל כך את הסדר הציבורי במדינה, ומצד שני זכה גם לכזו אהדה ולתמיכה גורפת מצד הציבור. בסופו של דבר, עולה הרושם, כי פוספסה הזדמנות לעשות צדק היסטורי עם אוכלוסייה חלשה זו.

על פי המתווה, יועלו קצבאות הנכים בארבע פעימות, החל מינואר 2018 ועד ינואר 2021, וזאת בסכומים שמוערכים ב-1,800-700 שקל

מתווה ההסכם: העלאה דיפרנציאלית של הקצבה

על פי המתווה, שנחתם בין ארגוני הנכים לבין נציגי הממשלה (וטרם עוגן בחקיקה ממשית), יועלו קצבאות הנכים בארבע פעימות, החל מינואר 2018 ועד ינואר 2021, וזאת בסכומים שמוערכים ב-1,800-700 שקל.

המתווה הינו דיפרנציאלי, ובמסגרתו נכים קשים יקבלו תוספת גבוהה יותר מנכים קלים. על פי ההסכם, הנכים הקשים ביותר יקבלו (לאחר ארבע שנים) כ-4,500 שקל בחודש. 

היבט חשוב נוסף בהסכם נוגע לעידוד של נכים לצאת לעבודה. על פי המתווה המוסכם, הסכום שעד אליו ניתן יהיה להשתכר בעבודה ולשמור על מלוא סכום קצבת הנכות יוגדל בשתי פעימות מ-2,800 שקל בחודש ל-4,300 שקל בחודש החל מינואר 2018. 

עוד הוסכם, כי תיבחן ההשפעה של העלאת הסכום, ואם תימצא בתום התהליך השפעה חיובית, הממשלה תשקול להעלות את הסכום עד 5,300 שקל בחודש. בנוסף, נקבעה בהסכם תוספת של 150 מיליון שקל להגדלת קצבאות הנכות המשולמות לילדים.

ראוי היה להשוות את קצבת הנכות הכללית לשכר המינימום (העומד על 5,000 שקל), ולכל הפחות להשוות את הקצבאות של הנכים הקשים ביותר לרמה זו

למה נכים קשים יצטרכו להמתין 4 שנים?

ההסכם צועד כמה צעדים חשובים קדימה, אבל מפספס גם כמה נקודות קריטיות. עצם נכונות האוצר להעלות באופן משמעותי את קצבת הנכות הוא צעד חשוב, ומתן תוספת דיפרנציאלית לנכים, לפי רמת המוגבלות שלהם, גם הוא ראוי ונכון.

עם זאת, ראוי היה להשוות את קצבת הנכות הכללית לשכר המינימום (העומד על 5,000 שקל), ולכל הפחות להשוות את הקצבאות של הנכים הקשים ביותר לרמה זו. מעבר לכך, ראוי היה לצמצם בצורה משמעותית את מספר הפעימות של מתווה ההסכם.

למה נכים קשים יצטרכו להמתין 4 שנים להעלאת קצבת הנכות לרמתה המקסימלית? האם לא מגיע להם לחיות בכבוד כבר עכשיו? אם קברניטי המתווה חשבו שראוי לתגמל אותם בשיעור הגבוה ביותר, הם יכלו לשלם להם יותר כבר עכשיו.

עלות תוספת הקצבאות לנכים נשמעת גבוהה מאוד, ומסתכמת ב-4.2 מיליארד שקל. ואולם, צריך לזכור שהמדינה היא זו הנושאת באחריות המוסרית ל"בור" תקציבי זה. אילו הייתה מעדכנת בזמן את הקצבאות, כראוי , הנטל  המוטל עליה כעת היה קטן.

הנכים אמנם מקבלים תוספת משמעותית ביותר לקצבה החודשית שלהם (העומדת כיום על 2,342 שקל בלבד), אבל נאלצו לוותר על דרישתם המרכזית - השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום - ולהסכים לפריסה של התוספת על פני שנים

אין מנצחים, אבל גם אין מפסידים

על פניו, אין מנצחים ואין מפסידים מהמתווה שהושג. מצד אחד, האוצר עומד בהתחייבויות האזרחיות שלו כלפי אוכלוסייה נצרכת, ומכאן בוודאי שהעלאת קצבאות הנכים אינה גורמת לו להפסיד (אם כבר, הוא יוצא מכך מחוזק). 

מנגד, הנכים אמנם מקבלים תוספת משמעותית ביותר לקצבה החודשית שלהם (העומדת כיום על 2,342 שקל בלבד), אבל נאלצו לוותר על דרישתם המרכזית - השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום - ולהסכים לפריסה של התוספת על פני שנים.

כבר כעת ברור, כי כדי לעמוד בהסכם יצטרכו באוצר לגייס מקורות תקציביים נוספים כדי לא לחרוג ממסגרת התקציב, מה שיקשה עוד יותר על יישומו

קושי משמעותי להעביר את המתווה בכנסת

לא מעט יכול להשתבש עד שהמתווה יהפוך להסכם של ממש. המתווה צריך עדיין לעבור חקיקה בכנסת, והמרחק בין סיכום עקרוני לבין העברת חוק בשלוש קריאות הוא רב, חרף הקושי של נציגי הממשלה לא לעמוד בהתחייבויות רשמיות שלהם.

די ברור שככל שיחלוף הזמן, תתקשה הממשלה להעביר את ההסכם ככתבו וכלשונו (איך יאושרר ההסכם עם הנכים אם אחד מסעיפיו ישתנה במהלך הליכי החקיקה?), וגם אם הוא יעבור בכנסת בסופו של דבר עולה חשש, כי תאריכי היעד הרחוקים שנקבעו במסגרתו (ינואר 2021) יגרמו לו 'להתמסמס'.

כבר כעת ברור, כי כדי לעמוד בהסכם יצטרכו באוצר לגייס מקורות תקציביים נוספים כדי לא לחרוג ממסגרת התקציב, מה שיקשה עוד יותר על יישומו. 
בנוסף, גם ארגוני הנכים עשויים להערים קשיים על ההסכם, בטח אם הממשלה תתמהמה בהעברתו בכנסת. לפי שעה, נראה כי חלק מארגוני הנכים אינם מקבלים את המתווה שהושג, ומאיימים בהמשך השיבושים, אם לא ייענו דרישותיהם. 

אמנם בשנים האחרונות נעשתה כברת דרך מבחינת החקיקה הקיימת להגדלת הנגישות של נכים והמודעות לנושא זה, אולם עדיין לא נעשה מספיק במישור זה

הקרב הבא של הנכים יהיה על נגישות 

מה צפויה להיות זירת המאבק הבאה של הנכים לאחר ההסכם? ייתכן שזו תעסוק בהגברת הנגישות של אוכלוסייה זו למשק הישראלי. אמנם בשנים האחרונות נעשתה כברת דרך מבחינת החקיקה הקיימת להגדלת הנגישות של נכים והמודעות לנושא זה, אולם עדיין לא נעשה מספיק במישור זה.

חניית נכים - יש לפעול למימוש שאר הזכויות

חרף השיפור במצב הנגישות של נכים, עדיין קיימת בעיה משמעותית בנגישות לשירותים הניתנים לבעלי מוגבלויות. נכון להיום, לא מעט תביעות מוגשות נגד בעלי עסקים שלא מאפשרים שירות נאות לנכים. בנוסף, אין נגישות מספקת לנכים במקומות עבודה, למרות החוק הקיים בנושא.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רונן אבניאל (ביטוח לאומי)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה