zap group mishpati logo

התעמרות בעבודה - השינוי בידיים שלכם

הבוס צורח עליכם? נכנסים בפיק ברכיים לעבודה? כדאי שתדעו שמדובר בהתעמרות בעבודה, וכי החוק ניצב לימינכם. מה לעשות? שלושה טיפים מעשיים

13.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
התעמרות בעבודה - השינוי בידיים שלכם

הרצון להתקדם ולהצליח, החלום על קריירה משגשגת, הפחד מאובדן מקום העבודה, צורכי פרנסה וחשש מהשלכות המעשה: אין זה משנה מהי הסיבה בעטיה, את/ה מהסס/ת להעז ולפעול נגד בוס מתעמר. 

יש להניח כי את/ה בוחר/ת לפעול באופן לא נכון. ברוב מוחץ של המקרים, עדיף לפעול לבלימת המצב - ולהימנע מההשלכות הקשות. 

כיצד יש לפעול אם הבוס שלך פוגע בך? במאמר זה, נביא שלושה טיפים מעשיים - לעובד במצוקה.

אם הבוס שלך משפיל אותך, רודה בך, פוגע בך, גורם לך תחושת אי נוחות או חרדה; אם אתה חש מפוחד, מבוזה, מושפל ומאוים - כדאי שתסיק כי אתה קורבן - ותתחיל לפעול לשינוי המצב

טיפ ראשון: להפסיק לפחד, ולבחור בפעולה

הטיפ המעשי הראשון הוא לעשות "עבודה פנימית", לפני נקיטת צעדים מעשיים. רבים מהעובדים שנפלו קורבן להתעמרות בעבודה, תיארו בדיעבד תחושות בדידות וחוסר ערך, שהצרו את צעדיהם - והגדילו את מצוקתם. אם הבוס שלך משפיל אותך, רודה בך, פוגע בך, גורם לך תחושת אי נוחות או חרדה; אם אתה חש מפוחד, מבוזה, מושפל ומאוים - כדאי שתסיק כי אתה קורבן - ותתחיל לפעול לשינוי המצב. 

רגע לפני, מומלץ שגם תלמד מספר עובדות - לגבי התעמרות בעבודה; עובדות אלה, כשלעצמן, יעזרו לך להפחית את החששות - ולהבין שכדאי לך לפעול נגד המעסיק. 

התעמרות בעבודה היא לא רק התעללות בוטה. גם טרטור של העובד, השפלתו, הצבת דרישות בלתי הגיוניות בפניו ומניעת זמן חופשי - עשויים להיחשב התעמרות בעבודה

התעמרות בעבודה בישראל - תמונת מצב 

אם אתה קורבן להתעמרות בעבודה, אתה לא לבד. תופעת ההתעמרות בעבודה נרחבת ממה שאתה יכול לשער: למעלה ממחצית העובדים בישראל מדווחים על התעמרות בעבודה. למרבה הצער, רבים מהם סופגים בשקט את ההתעללות, מבלי להבין את השלכותיה. סביר שגם אתה לא מודע להשלכות אלה. 

המחיר של התעמרות בעבודה גבוה מכפי שתוכל לדמיין: ייתכן שאתה מרגיש שאתה חזק ו"זה בסדר". ובכל זאת: התעמרות בעבודה, כמו כל התעללות אחרת - פוצעת את הנפש ויוצרת צלקות קשות, שמחירן עשוי להיות גבוה. כ-10% מקורבנות ההתעמרות בעבודה סובלים מחוסר תפקוד, הפרעות נפשיות ואף נטיות אובדניות. 

נזקים כאלה יכולים להיגרם בכל מצב של התעמרות בעבודה. לכן, חשוב מאד שתדע: התעמרות בעבודה היא לא רק התעללות בוטה. גם טרטור של העובד, השפלתו, הצבת דרישות בלתי הגיוניות בפניו ומניעת זמן חופשי - עשויים להיחשב התעמרות בעבודה. 

המבחן הוא סובייקטיבי: שאל את עצמך האם אתה מפחד מהבוס שלך? האם אתה מרגיש מושפל לידו? האם הבוס מצר את צעדיך? האם אתה נפגע מממנו לעיתים תכופות? האם אתה סובל ממתח, מועקה, חרדה או מחשבות שליליות סביב העבודה והמפגש עם הבוס? תשובה חיובית לאחת השאלות או יותר - מחייבת פעולה מצדך. כדי למנוע את המחיר ואת הצלקת וכדי לשים סוף להתעללות - עליך לשים את החששות בצד; ולצאת למלחמה על זכויותיך. 

ככלל, עדיף לקבל ייעוץ משפטי "חיצוני" (כלומר: מעורך דין העוסק בדיני עבודה - שאיננו חלק מהארגון)

טיפ שני - קבל ייעוץ משפטי

אם עולה בך חשד שאתה קורבן להתעמרות בעבודה, פנה בהקדם לייעוץ משפטי: יש לפעול בחוכמה ובזהירות הנדרשת, כדי להתמודד באופן יעיל עם התעמרות בעבודה, תוך צמצום המחיר שאתה עשוי לשלם על "התמרדותך". כל זאת, כמובן, תוך שאיפה למקסם את זכויותיך. 

ככלל, עדיף לקבל ייעוץ משפטי "חיצוני" (כלומר: מעורך דין העוסק בדיני עבודה - שאיננו חלק מהארגון). ישנם לא מעט ארגונים ועמותות, כמו גם עורכי דין מהשוק הפרטי - שמעניקים ייעוץ משפטי ראשוני ללא תשלום לעובדים. גורמים אלה יוכלו לסייע לך להסיק האם וכיצד עליך לפעול, לאור הנסיבות; ולעצב אסטרטגיה משפטית אידאלית מתאימה. 

מטרת הפעולה היא להפסיק את ההתעמרות, ובמקביל לקבל פיצויים, בגין מה שעברת

טיפ שלישי - יוצאים לדרך

לאחר קבלת הייעוץ המשפטי ובהתאם לתוכן הייעוץ - תתחיל לפעול לשיפור מצבך, בהתאם לנסיבות המכתיבות את דרך ההתנהלות הנכונה עבורך, במקרה של התעמרות בעבודה. 

יש לך כעובד מגוון דרכים אפשריות לפעולה, על אף העובדה שבישראל אין עדיין חקיקה מסודרת (יש הצעת חוק, שטרם אושרה) - האוסרת על התעמרות בעבודה ומסדירה מנגנון פיצוי לעובדים, במקרה כזה. 

מטרת הפעולה היא להפסיק את ההתעמרות, ובמקביל לקבל פיצויים, בגין מה שעברת. במקרים מסוימים, יש גם אלמנט ענישה למעביד המתעמר. לשם כך, ניתן לפעול במספר אפיקים.

כיצד ניתן ומומלץ לפעול במקרה של התעמרות בעבודה? מה מגיע לעובד שנפגע?

על פי רוב, התמודדות עם התעמרות בעבודה - תכלול פעולה אחת או יותר מהפעולות הבאות:

אם אתה סובל מהתעמרות בעבודה - אתה רשאי להתפטר (לרוב, כך גם יומלץ לך). אל תפחד לאבד את הזכויות שלך

התפטרות

אם אתה סובל מהתעמרות בעבודה - אתה רשאי להתפטר (לרוב, כך גם יומלץ לך). אל תפחד לאבד את הזכויות שלך: עובד שמתפטר על רקע התעמרות בעבודה - ייחשב כעובד מפוטר. 

סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי התפטרות עקב נסיבות ביחסי העבודה - נחשבת עילה לראות בהתפטרות כפיטורים (התפטרות כדין פיטורים). במקרים בהם יש התעמרות בעבודה ונוצרים יחסים קשים בין העובד למעביד, העובד יכול להתפטר - והחוק יראה בו כמי שפוטר; כלומר: יגיעו לו פיצויי פיטורים והוא יוכל לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. 

במקרים בהם המעביד הוציא את דיבתך ודיבר סרה אודותיך בפני אחרים, תוכל לנסות לבסס נגדו תביעה לפיצויים בגין לשון הרע (תביעת דיבה)

תביעה לפיצויים

צעד נוסף ומקביל להתפטרות: הגשת תביעה לפיצויים - מהמעביד המתעמר. נכון, אמנם, כי אין עילת תביעה עצמאית במצב זה, כל עוד לא נחקק חוק ספציפי, האוסר התעמרות בעבודה (כאמור, יש הצעת חוק). עם זאת, יש עילות מגוונות לתביעת פיצויים, מכוח לא מעט חוקים אחרים.

תביעת מעסיק מתעמר - בנזיקין: במקרה בו ההתעמרות בעבודה גרמה לך נזקים - ותוכל להוכיח כי המעסיק פעל בחוסר תום לב, או תוך הפרת חובה חקוקה.

תביעת מעסיק מתעמר - במסגרת חוק איסור לשון הרע: במקרים בהם המעביד הוציא את דיבתך ודיבר סרה אודותיך בפני אחרים, תוכל לנסות לבסס נגדו תביעה לפיצויים בגין לשון הרע (תביעת דיבה).

תביעה בגין אפליה אסורה: תביעה נוספת נגד מעביד שהתעמר בך - יכולה להיות תוך יישום של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה (אם תוכל להוכיח כי המעביד הפלה אותך אפליה אסורה). 

תביעה במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית: אם ההתעמרות בעבודה מלווה בגוון מיני (גם אם מדובר ב"סתם" הערה מינית) - תוכל לתבוע את המעסיק, מכוח החוק למניעת הטרדה מינית, שמזכה את העובד גם בפיצויים. 

הגשת תלונה - "משטרה" זו לא מילה גסה: אמצעי נוסף שעומד לרשותך הינו הגשת תלונה במשטרה, כנגד המעסיק. זאת, במקרה שההתעמרות בעבודה כללה אלימות פיסית או מינית. 

העובד עצוב, הבוס נוזף בו

לסיכום: התעמרות בעבודה היא מצב בלתי רצוי, שעשוי להסב לך נזקים קשים. בכל מקרה, עדיף לך לפעול לשם בלימת ההתעמרות; ובמקביל, לזכות בפיצויים בגין הנזקים שההתעמרות הסבה לך. לשם כך, עליך לקבל ייעוץ משפטי, לא לחשוש להתפטר - ולהכריז מלחמה בדמות תביעה שתוגש לבית הדין לעבודה ו/או תביעה בנזיקין. בנוסף, ניתן לשקול הגשת תלונה למשטרה. 

 

*השימוש בלשון זכר בכתבה מופיע מטעמי נוחות בלבד. הכתבה מכוונת לשני המינים. 

עו"ד אורנה שמריהו

עו"ד אורנה שמריהו

עו"ד אורנה שמריהו עוסקת בדיני עבודה, ומייצגת עובדים ומעסיקים מכל ענפי המשק. יש לה ניסיון מקצועי של 23 שנה, כאשר היא צברה ידע רב בעת עבודתה כמזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות הפקידים במרחב תל אביב יפו. עו"ד אורנה שמריהו מייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות השיפוטיות.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אורנה שמריהו

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה