zap group mishpati logo

הליך פונדקאות בחו"ל והכרה בהורות בישראל: המקרה של חד-מיניים

מה צריכים לעשות זוגות חד-מיניים שרוצים להביא לעולם ילד בהליך פונדקאות בחו"ל ואיזה תקדים נקבע לאחרונה בנוגע לבקשה לקבלת צו הורות?

מאת: עו"ד ענבל הראל גרשון
26.07.21
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
הליך פונדקאות בחו"ל והכרה בהורות בישראל: המקרה של חד-מיניים

בני זוג המביאים ילד לעולם בהסכם הורות משותפת או בהליך פונדקאות צריכים להגיש בישראל בקשה להכיר בהורותם בבית המשפט לענייני משפחה.

ההליך המקובל חייב לכלול הסבר מפורט לבית המשפט על הקשר בין בני הזוג, גם אם הם מקיימים ביניהם קשר זוגי וגם אם מטרתם היחידה היא להיות הורים. בני הזוג צריכים לכלול בבקשה הסבר מפורט על הרצון שלהם להכיר בילד כמשותף מבחינה חוקית בישראל.

במסגרת תהליך פונדקאות של זוגות בחו"ל עלול להתעורר קושי בכל הנוגע להכרה בהורות של האם שאיננה ההורה ביולוגי. כדי להתמודד עם קושי זה, יש לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו הורות

הצורך באישורים על הליכים שבוצעו בחו"ל

במסגרת התהליך, הצדדים יציגו אישורים רפואיים ומשפטיים על ההליכים שבוצעו בחו"ל ובכלל זה על הליך הפונדקאות, שלרוב בני הזוג או ההורים המיועדים עוברים בחו"ל. לאחר מכן, הם יבקשו מבית המשפט להורות למשרד הפנים לרשום אותם כהורים לקטין.

קיראו עוד מאמר של עו"ד ענבל הראל גרשון >>> האם דרישה למשמורת משותפת באמת יכולה להקטין את המזונות?

בכל הנוגע לזוגות חד-מיניים, כאשר לדוגמה אחת האמהות נושאת את הילוד ברחמה מהביצית של בת הזוג האחרת לאחר תרומת זרע שהפרתה את הביצית, יש לבחון מיהי האם הראשית ומיהי המשנית לצורך קבלת הטבות המגיעות לאם הראשית בישראל. ההליך מסתיים ברישום הקטין במשרד הפנים בתעודות הזהות של שתי האמהות לאחר הוראות מפורשות מבית המשפט לענייני משפחה, כאמור.

פונדקאות, זוגות חד מיניים

חשוב להדגיש כי במסגרת תהליך פונדקאות של זוגות בחו"ל עלול להתעורר קושי בכל הנוגע להכרה בהורות של האם שאיננה ההורה ביולוגי. כדי להתמודד עם קושי זה, יש לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו הורות שמסדיר את הנושא. לצורך כך יש לעמוד במספר קריטריונים, ובכלל זה להוכיח כי הילד נוצר מתרומת זרע אנונימית, להוכיח כי הילד נולד לתוך מערכת יחסים קיימת, להראות כי שתי האמהות הן תושבות ישראל בנות יותר מ-21 וכי הן מנהלות קשר זוגי יותר משנה וחצי.

אם אתם בני זוג חד-מיניים, שוקלים הליך פונדקאות בחו"ל ומתעניינים בכל הנוגע להליך הכרה בהורות – היוועצו קודם לכן בעורך דין מיומן ובעל ניסיון הבקיא בתחום דיני המשפחה, כדי לחסוך מעצמכם טעויות מיותרות

העליון התיר להתחיל בהליכים עוד לפני הלידה

בעבר, הגשת הבקשה לצו הורות של אמהות בזוגיות חד-מינית נעשתה תוך שלושה חודשים מיום הלידה. ואולם, לפני שנה קבע בית המשפט העליון באופן תקדימי כי זוג אמהות יוכלו להגיש בקשה לקבלת צו הורות אף לפני מועד הלידה המיועד. על פי ההחלטה, אם המסמכים המוגשים מספקים לצורך קבלת צו הורות, זוג האמהות יכול לקבל את צו ההורות מיד לאחר הלידה ולהירשם כבר בבית החולים. מדובר בבשורה מרגשת עבור זוגות חד-מיניים, שמהווה צעד נוסף לצמצום הפער הקיים בינם לבין זוגות הטרוסקסואליים.

לסיכום, אם אתם בני זוג חד-מיניים, שוקלים הליך פונדקאות בחו"ל ומתעניינים בכל הנוגע להליך הכרה בהורות – היוועצו קודם לכן בעורך דין מיומן ובעל ניסיון הבקיא בתחום דיני המשפחה, כדי לחסוך מעצמכם טעויות מיותרות.

הכותבת מתמחה בדיני משפחה וירושה, ומלווה זוגות חד-מיניים רבים בהליכי פונדקאות והכרה בהורות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה