zap group mishpati logo

הסוכנות היהודית ברוסיה לקראת סגירה – כיצד זה ישפיע על העלייה ארצה?

הרשויות הרוסיות מאיימות על המשך פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה ומבקשות להפסיק את פעילותה. מה הן הסיבות לכך ומה תהיינה ההשלכות על העלייה הרוסית לישראל?

מאת: רני זהר
24.07.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הסוכנות היהודית ברוסיה לקראת סגירה – כיצד זה ישפיע על העלייה ארצה?

עיקרי הכתבה:

  • משרד המשפטים הרוסי טוען כי הסוכנות היהודית עברה על החוק הרוסי כי אספה ושמרה נתונים אודות אזרחי רוסיה שמועמדים לעלייה.
  • עקב הטענות להפרות חוק מצד הסוכנות, משרד המשפטים ברוסיה פנה לבית המשפט במוסקבה בבקשה לפרק את הסוכנות היהודית, מה שעלול לסכן את מפעל העלייה של יהודי רוסיה ארצה, שממילא נמצא בסכנה עקב מלחמת רוסיה-אוקראינה.
  • ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע על ההחלטה להוציא משלחת משפטית מטעם הדרג המדיני שתייצג את הסוכנות בדיון המקדמי שנקבע ל-28 ביולי.
    _________________________________________________

ביום חמישי האחרון, 21.7, פנה משרד המשפטים של רוסיה לבית משפט במוסקבה בבקשה לפרק את הסוכנות היהודית, שפועלת כארגון רוסי עצמאי. השבוע ייערך דיון מקדמי (28.7) שיקבע למעשה את המשך פעילותה של הסוכנות היהודית ברוסיה. 

כבר בתחילת יולי התקבל במשרדי הסוכנות מכתב ממשרד המשפטים הרוסי שהבהיר את העילה לעתירה: הטענה כי הסוכנות היהודית עברה על החוק של הפדרציה הרוסית כי אספה, שמרה והעבירה נתונים על אודות אזרחי רוסיה מועמדים לעלייה. המכתב התייחס לפעילות הסוכנות למען עלייה שגורמת לבריחת מוחות מרוסיה מאחר שזו מעניקה העדפה לאזרחי רוסיה שעובדים בתחומי מדע ועסקים, וכי יציאתם למגורי קבע מחוץ לרוסיה מפחיתה את הפוטנציאל הכלכלי והמדעי של רוסיה. לאחר שהתקבל המכתב, נשלחו עורכי דין מטעם הסוכנות על מנת לקיים משא ומתן עם הממשל הרוסי, להבהיר את הנושא ולהגיע לפשרה. אולם, משרד המשפטים לא הגיב לניסיון זה ופנה לבית המשפט בבקשה לפרק את הארגון.

על פי עיתון ״הארץ״, במכתב פורטו גם בדיקות שערך שירות הביטחון הפדרלי בשלוחות הסוכנות במחוזות שונים ברוסיה בשנים האחרונות, שבעקבותיהן הטילו הרשויות ברוסיה קנסות בגין הפרת החוק להגנת המידע והחוק שמירת הנתונים. משרד המשפטים הרוסי טוען כי הסוכנות שילמה את הקנסות ולכן הכירה בעבירות שיוחסו לה, אך המשיכה בהפרה בוטה וחוזרת של החוק.

רוה"מ יאיר לפיד: "נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטיים כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תיעצר"

משלחת מיוחדת מטעם הדרג המדיני תישלח לרוסיה

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים הערכת מצב בנושא פעילות הסוכנות בסוף השבוע (21.7) ובה הוחלט להוציא עוד השבוע משלחת משפטית משותפת למשרדי ראש הממשלה, החוץ, המשפטים ומשרד הקליטה על מנת להבטיח את המשך פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. ראש הממשלה לפיד מסר: "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטיים כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תיעצר".

למרות דברים אלו, נכון לתאריך 25.7, עדיין לא הונפקו אשרות הכניסה המיוחלות לחברי המשלחת האמורים לטפל במשבר. גורמים מעריכים, כי העיכוב אינו מקרי, וכי הוא מתוזמן ומונחה על ידי מוסקבה. משום כך, הביעו גורמים דאגה כי ההחלטה בסוגיה לא תוכרע במסגרת המשפטית המקובלת, וכי למעשה, התקבלה מראש ההחלטה על סגירת פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה.

שר התפוצות נחמן שי: "יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה"

ההשפעה של עמדת ישראל במלחמת רוסיה-אוקראינה

אחד הגורמים האפשריים לאיום הממשל הרוסי על הסוכנות היהודית במדינה הוא המצב הפוליטי והדיפלומטי בין שתי המדינות עקב מלחמת רוסיה-אוקראינה והתייצבות ישראל לצד ארה״ב בסוגיית המלחמה. רבים מן התומכים בתפיסה זו, מאמינים כי השימוש בפעילות הסוכנות היהודית מהווה תירוץ בלבד, וכי כבר בעתיד הלא רחוק מתכוונת רוסיה להמשיך ולהגביל את פעילותם של גופים וארגונים אחרים הפעילים בתחומי המדינה, זאת לאחר תמיכת ישראל בגישת אוקראינה. עם זאת, קיימות הערכות סותרות לגבי המניע לפעולה נגד הסוכנות וגורמים מדיניים שונים דוחים את אפשרות ה״נקמה״ ומצביעים על העובדה כי הסוכנות היהודית לא עדכנה במשך תקופה את הדרג המדיני על ההסתבכות עם הרשויות ברוסיה.

בחודש אפריל האחרון, עוד לפני שנכנס לתפקידו כראש ממשלה ובעודו מכהן כשר החוץ, הביע לפיד את עמדתו בנוגע למלחמת רוסיה-אוקראינה והצהיר כי ישראל מגנה את ההתקפה הרוסית על אוקראינה ועל הטבח בבוצ׳ה צייץ בטוויטר: ״אי אפשר להישאר אדיש אל מול התמונות המחרידות שהתגלו בעיר בוצ'ה אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום. פגיעה מכוונת באוכלוסיה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות".

שר התפוצות נחמן שי התראיין לגל״צ וטען שמדובר ב״נקמה רוסית״ על עמדתו של רוה"מ לפיד ואף התבטא בטוויטר בנושא וטען כי ״יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה. הנסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פאתטי ומעליב. את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל". בראיון ל״כאן ב׳״ אמר עוד השר שי: אנחנו רשאים לקיים קשר עם 600 אלף יהודים ברוסיה. אי אפשר לכרוך את זה עם צידוד באוקראינה. העמדה הישראלית היא שרוסיה תקפה את אוקראינה. אנחנו צריכים לסייע לאוקראינה יותר אבל לא בהצהרות".

עוד יצוין, כי קיימת סברה ולפיה הסיבה למשבר היא כביכול המידע שמסרה ישראל לאוקראינה על אודות אנשי ריגול מטעם השלטון הרוסי, אשר התמקמו בעמדות המפתח תחת שלטונו של הנשיא זלנסקי, אך לסברה זו לא נמצא עד עתה כל ביסוס. רוסיה ממשיכה לטעון, כי פעילות הסוכנות באיסוף וברישום מידע על אזרחי המדינה - מהווה את הסיבה היחידה למשבר.

על ארגון הסוכנות היהודית לארץ ישראל

הסוכנות היהודית היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל, בעל שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל. הפעילות של הסוכנות כיום מתמקדת בעידוד עלייה לישראל, סיוע למי שמעוניינים לעלות לישראל, חיבור יהודי העולם זה לזה ולישראל, חיזוק החברה הישראלית, זהות יהודית וייצוג קולות העם היהודי. הסוכנות הוקמה ב-1929 כזרוע המבצעת של ההסתדרות הציונית העולמית, מעמדה מעוגן בחוק המעמד מ-1950 והיא פועלת באמצעות כספי תרומות. המדינה מכירה בסמכות הסוכנות לפעול לקליטת עולים חדשים מהתפוצות. הסוכנות ברוסיה מעסיקה כ-100 עובדים מקומיים ומספר קטן של עובדים ישראלים.

כ-30,000 אזרחים רוסים הגישו בקשה לעלייה מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר ורק כ-5,000 מהם קיבלו אישור

משמעות הפסקת פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה

ביטול פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה תסכן את המשך עליית יהודי רוסיה. החשש לפעילות הסוכנות נעשה ממשי ברגע שפנה משרד המשפטים לבית המשפט במוסקבה, מאחר שפניות דומות הנעשות על ידי רשויות ברוסיה לבית המשפט מסתיימות בדרך כלל עם תוצאה ידועה מראש, אלא אם כן ישנה התערבות של גורמים מגבוה.

ה"ג׳רוזלם פוסט" חשף ודיווח אתמול (שבת) כי עקב האיום על המשך פעילותה בתחומי רוסיה, הסוכנות היהודית אף מתכננת לעבור לישראל ולנהל את תהליך העלייה של יהודי רוסיה מרחוק. התסבוכת המשפטית אליה נקלעה הסוכנות מאלצת אותה למצוא פתרון שבטווח הארוך אכן יאפשר את המשך עליית יהודי רוסיה.

על פי הדיווח, המהלך של הרשויות הרוסיות מעלה את החשש מירידת מסך הברזל מחדש על יהדות רוסיה. אנשי הקהילה אף העידו כי הם חוששים כי לא יוכלו להימלט מהמדינה. כ-1,000 איש מגיעים מדי יום למשרדי הסוכנות ברחבי רוסיה ומבקשים לבצע עלייה, אך לא כולם נמצאים מתאימים. כ-30,000 אזרחים רוסים הגישו בקשה לעלייה מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר ורק כ-5,000 מהם קיבלו אישור. השפעה נוספת על ירידה במספר העולים היתה גם לצמצום מספר הטיסות בין שתי המדינות עקב הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעולם המערבי בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה.

בתמונה למעלה, עולים חדשים בנתב"ג. בתמונה משמאל, ראש הממשלה יאיר לפיד. צילומים: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה