לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
יהושע

רכישת תוכנה באינטרנט

אם אדם רוכש תוכנה בשווי משמעותי של אלפי דולרים למשל והרכישה מתבצעת באמצעות קבלת קוד רישיון באינטנרט. קוד הרישיון מאפשר את התקנת התוכנה על גבי המחשב האישי שלו או של חברה בבעלותו. למעשה אין פה הכנסה פיזית של טובין לישראל. האם הוא יהיה חב במס כלשהו?

item.Author מנהל הפורום עו"ד יואב הריס

יהושע שלום, הגדרת "טובין" בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף היא הגדרה רחבה הכוללת גם "זכות...ונכסים בלתי מוחשיים אחרים ובין השאר- ידע", כך שלכאורה תוכנת מחשב מהוה "טובין" שרכישתה ביבוא מחויבת בתשלום מסך ערך מוסף- כאמור בסעיף 2 לחוק המע"מ ("על עסקה בישראל ועל יבוא טובין יוטל מס ערך מוסף...). יחד עם זאת על פי סעיף 9א. לתקנות מס ערך מוסף, טובין הפטורים מתשלומי מכס, פטורים מתשלום המע"מ ביבוא. משמעות הדברים היא כדלקמן: אחד- על פניו, נראה כי רכישת תוכנה בדרך המתוארת על ידך מהווה פעולה החייבת במע"מ. שתיים- יחד עם זאת, ככל שיש פטור ממכס על יבוא תוכנות, קיים פטור מתשלום המע"מ. ככלל שאין פטור לגבי התוכנות, הרי לפי תקנה 6 (ג) לתקנות מס ערך מוסף, הרי והתוכנה נרכשת על ידי עוסק יש להוציא "חשבונית עצמית", לדווח על העסקה ולשלם את המע"מ (המותר בקיזוז כמובן), וככל שהתוכנה נרכשה על ידי אדם פרטי שאינו עוסק, לכאורה על פי תקנות 15 א (א)- (ב) יש צורך לדווח על "עסקת אקראי" ולשלם כביכול את המע"מ החל. שוב, מוצע לבדוק האם רכישת תוכנות מחשב פטורה מתשלום מכס. בברכה, יואב הריס, עו"ד

עדי יניב

הי. התגובה לא ממש ברורה לי. לפי סעיף 16 לחוק מס ערך מוסף: החייב בתשלום המס 16. אלה חייבים בתשלום המס: (1) במכר – המוכר; (2) בשירות – נותן השירות; (תיקון מס' 3) תשל"ט-1979 (3) ביבוא לרבות יבוא טובין בלתי מוחשיים – בעל הטובין כמשמעותו בפקודת המכס; (4) בפעילות מלכ"ר או מוסד כספי – המלכ"ר או המוסד. בנוסף. ראה התייחסות לסעיף 26 ביבוא (תיקון מס' 3) תשל"ט-1979 (תיקון מס' 21) תשנ"ט-1998 26. (א) ביבוא טובין, למעט טובין כאמור בסעיף קטן (ב), חל החיוב במס עם פדייתם מפיקוח רשות המכס. (ב) ביבוא טובין בלתי מוחשיים וביבוא עתונים, כתבי עת ודברי דפוס אחרים המיובאים בדואר, חל החיוב במס עם רכישת מטבע החוץ אצל מוסד כספי לשם תשלום בעד רכישתם, או עם העברתו של מטבע החוץ למוכר, לפי המוקדם, ואם לא נרכש או הועבר מטבע חוץ כאמור - עם מתן התמורה.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום משפט ימי, שילוח, סחר בינלאומי ומשאבי אנרגיה