לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מיכאל

אישור על חלון בקיר משותף עם שכן

שלום רב, קניתי בית קרקע דו-משפחתי, לפני זה השכן בנה יחידה צמודה חיצונית וקיר החזית הוא קיר שנבנה במקום גדר הפרדה בין המגרשים שלנו וכך המשיך קיר הפרדה של הבית. ובקיר זה נמצא חלון. השכן קיבל אישור על המבנה והחלון מאיריה ומבעל הקודם של הבית שלי בדיעבד. מהנדס באיריה סיפר לי שאם החלון נעשה באישור, אין לי זכות לבנות בקירבה פחות ממטר מהחלון וכמובן לכסות\לטייח אותו. השאלה שלי האם הוא צודק והאם החלון זה בקיר המשותף הוא חוקי ואם לא, איך אני יכול לדרוש לביטולו? בתודה מראש מיכאל

item.Author מנהל הפורום עו"ד ונוטריון דניאל רותם

שלום מיכאל, קשה לתת לך תשובה מוסמכת בלי לעיין בתשריט הבית המשותף או בסקיצה של היתר הבנייה. תקנה 2.23 של התוספת השנייה של תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל - 1970קובעת:- " לא ייבנה חלון בקיר על קו גבול צדדי או אחורי של נכס". לפיכך, אם החלון נבנה בקיר גבול צדדי של הבית הגובל בביתך, הרי שהוא נבנה בניגוד לדין אפילו אם הוועדה המקומית נתנה לו היתר בנייה. כלומר, אתה זכאי לעתור לבית המשפט בתביעה למתן צו הריסה או כל סעד אחר ובלבד שתוכל לשכנע את בית המשפט כי עקב החלון שבנה השכן נגרמת לך אי- נוחות. בפסק דין ישן משנות ה-80 של המאה הקודמת קבע בית המשפט העליון ( מפי כב' השופטת דאז שושנה נתניהו ) כי " מי שנפגע עקב הקמת מבנה ללא היתר או עפ"י היתר שאינו חוקי זכאי לסעד, ובכלל זה סעד של צו הריסה או צו מניעה, אף אם הפגיעה אינה מגיעה כדי מטרד. די לו שיראה שנגרמה לו "אי נוחות" ( ר"ע 62/83 בעל טכסא נ' גונן ואח' פ"ד ל"ח (1) 281, 283 ). אני חושש כי תיתקל בקושי לשכנע את בית המשפט לתת לך את הצו המבוקש להריסת הבנייה שבנה שכנך או אטימת החלון אם אכן הבעלים שקדם לך בביתך הסכים לבנייה ובשעה שאתה רכשת את הבית ידעת על קיומו של החלון של שכנך.

מיכאל

שלום עו"ד דניאל רותם, מודה לך מאוד על התשובה המפורשת. ובכל זאת נשאר לא ברור דבר אחד- אם קיים החוק ואף תקדים של פסק דין, מה יכול להיות הקושי לשכנע את בית המשפט, הרי עשינו שינוים בתיכנון החצר האחורי שהיה מוזנח (זאת כנירא הסיבה שבעל הקודם נתן את האישור) ואז נתקלנו בחלון "פנים אל פנים". אני מבין שאין דבר בטוח בחיים, וצריך לשכנע, האם אומנם בקושי? תודה וכל טוב מיכאל

item.Author מנהל הפורום עו"ד ונוטריון דניאל רותם

שלום מיכאל, אני מבין כי אינך מרוצה מהערתי בעניין הקושי שאתה עלול להיתקל בו בעת שתתבע משכנך לאטום את החלון. כאשר בית המשפט ישקול אם להיעתר לתביעתך למתן הסעד הוא יקח בחשבון גם את העובדה כי החלון היה קיים בעת שרכשת את הבית מקודמך וידעת או יכולת לדעת על קיומו של החלון. בתביעה מסוג זה רשאי בית המשפט להתחשב בשיהוי שחל מעת התקנת החלון ועד להגשת התביעה לאטימתו. שיהוי פועל לרעת התובע שכן השיהוי מעיד על הסכמה מכללא של התובע לקיומו של המטרד. בהצלחה!

איוון

שלום יש לנו בעיה עם השכנה שגרה מתחתינו ויש לה חלונות של חדר שינה וסלון לתוך החצר שלנו והיא כל הזמן מתלוננת וצועקת שאנחנו מטרידים אותה , מה לעשות ?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום בתים משותפים