לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
יורם

תביעת לשון הרע

אני עובד בשירות לקוחות בחברת ביטוח, כתבתי מספר פוסטים(בעמוד האישי שלי, שחלק מהם נשארו תחת הקיטלוג "ציבורי" במקום "חברים בלבד") בפייסבוק שכוונתם הכללית הייתה סאטירה על עבודת שירות הלקוחות, אבל מבלי לשים לב או מבלי לחשוב על עומק המעשים עד לאותו רגע, חלק מהתיאורים התקשרו למקום העבודה שלי(מבחינת סכומי כיסוי תביעות, מבחינת אירועים שהתרחשו בעבודה לאחרונה וכו') הבוס שלי נפגע מטבע הדברים ואמר לי שאמנם הוא לא מתכוון לפעול כנגדי אך שמדובר מבחינתו בהוצאת לשון הרע\דיבה וכו'. למיטב הבנתי הוצאת דיבה\לשון הרע נקראת כך רק אם הוזכרו שמות ספציפיים של אנשים\שם החברה וכו', אם יש אזכורים פנימיים שאף אדם שלא עובד בחברה לא יכול לדעת- אין לו דרך לנחש באיזו חברה מדובר, לכן כשהבוס שלי טען שכל אדם בר דעת ידע באיזו חברה מדובר אני חושש שהוא לא אמר לי דבר אמת. יחד עם זאת, אני מבין שכל מי שעובד איתי בחברה וראה את הפוסטים כנראה ניחש שמדובר בחברה בה אנחנו עובדים ולפיכך יצאה לשון הרע עליו כמעסיק בפניהם, ואולי הוא מתכוון לזה ולא לנזק ברמת התדמית הציבורית שלו או של החברה. ראשית אני רוצה לדעת האם אני צודק בהבנותיי והאם שני הדברים שווי ערך מבחינת גובה הנזק באם תוגש תביעה כלשהי. ודבר שני בהנחה שהקפאתי את הפוסטים והם אינם שמורים אצלו כהוכחה - האם עדיין תתאפשר תביעה על סמך עדות לשון?

עו"ד מיכל סגל ארנולד

יורם שלום, פייסבוק הוא מקום ציבורי במהותו, שכן אנשים נחשפים לאנשים אחרים וצוברים עליהם מידע. רוב הסיכויים שחבריך לפייסבוק, גם אלה שאינם עובדים איתך, יודעים היכן אתה עובד ולכן גם אם התכוונת לכתוב באופן אנונימי, הרי בפועל האנשים שקראו יודעים למעשה על מי ועל מה אתה כותב. לפי הפרטים שציינת אתה אכן חשוף לתביעת לשון הרע. מעבר לכך, החשיפה בפני עובדי החברה גם היא מהווה עילה לתביעת לשון הרע. שים לב שתביעות לשון הרע אינן תביעות נזיקיות אלא מספיק להוכיח כי הדבר התפרסם לפחות בפני אדם נוסף אחד, ללא הוכחת נזק.

יורם

תיקון, התכוונתי לכתוב- מותר לכתוב רק על תחום שאין לו קשר אליך בשום צורה.

יורם

תודה לתשובתך המפורטת. לפי תגובתך אני מבין שכל עוד אתה עובד בתחום מסוים אסור בתכלית האיסור לכתוב פוסט סאטירי על התחום באופן כללי. גם אם אין אזכור לשמות(החברה או אנשים) וגם אם אין אזכורים לאירועים פנימיים(כי כאמור גם אנשים שאינם עובדים אותך עלולים לחשוד על מי אתה כותב) ולכן זה לא משנה אם תכתוב תאריכים\סכומים אחרים שלא יקשרו את הפוסט בשום צורה למקום ספציפי עדיין תהיה חשוף לתביעה. אני מניח שניתן אם כך לכתוב רק על מקום שאין לו קשר אליך בשום צורה:)

עו"ד מיכל סגל ארנולד

יורם, אם המקרה יגיע לתביעה, על בית המשפט יהיה לקבוע האם מדובר בסאטירה או בלשון הרע. אמת, לא תמיד אפשר לקבוע באופן חד וחלק.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום לשון הרע והגנת הפרטיות