zap group mishpati logo

עיקול משכורת בשל חוב בהוצאה לפועל - מה מותר ומה אסור?

מהן ההגבלות על עיקול משכורת בהליכי הוצאה לפועל? לפניכם עיקרי חוק הגנת השכר

מאת: מערכת משפטי
06.09.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
עיקול משכורת בשל חוב בהוצאה לפועל - מה מותר ומה אסור?

לעיתים, במסגרת הליכי הוצאה לפועל, יש צורך להפעיל לחץ על חייבים שמתחמקים מתשלום חובותיהם באמצעות עיקול. זוהי אפשרות שמקנה החוק, באמצעותה ניתן לתפוס את נכסי החייב כדי לעשות בהם שימוש לשם השבת הכספים שמגיעים לנושים. בית המשפט מוציא צו עיקול לבקשת זוכה, במקרים המתאימים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

לסיוע בנושא עיקול משכורת פנו אל עורך דין הוצאה לפועל

ישנם מספר סוגי עיקול בהליך הוצאה לפועל:

1) עיקול מטלטלין - מבוצע ע"י פקידי ההוצאה לפועל. הם מגיעים למקום שבו נמצאים המטלטלין. תופסים אותם ומעבירים אותם למשמרת במחסנים שמיועדים לכך.

2) עיקול נכסים - עיקול זה מבוצע ע"י הודעה לגורם שמחזיק בנכסים (לרוב הבנק).

3) עיקול כספים שמגיעים לידי החייב מצד ג' - בדרך כלל מדובר במשכורת של החייב שמשולמת לו ע"י המעסיק שלו. העיקול מבוצע באמצעות מסירת הודעה לצד ג' (המעסיק), לפיה עליו למסור את הכספים ללשכת ההוצאה לפועל.

הגבלות מכח חוק הגנת השכר

ואולם, ישנן הגבלות על עיקול משכורת בהליכי הוצאה לפועל.
סעיף 8 בחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 עוסק בעיקול משכורת. החוק אוסר על עיקול שכר עבודה חודשי. שכר עבודה חודשי מוגדר בחוק כשכר עבודה חודשי שנשאר לאחר ניכוי תשלום שהמעביד חייב לנכותו משכר העבודה של העובד ע"פ חוק.

ע"פ חוק הגנת השכר, שכר העבודה החודשי לא יהיה ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד סכום השווה לגמלה שהייתה משתלמת בחודש שקדם לתשלום השכר לאותו עובד לפי הרכב משפחתו אילו היה זכאי לגמלה. עם זאת, החוק קובע, כי ההגנה לא חלה על עיקול, העברה או שעבוד לצורך תשלום מזונות.

אם הסכום הפטור מעיקול מהווה יותר מ-80% משכר העבודה, הסכום שאינו ניתן לעיקול, להעברה או לשעבוד יקטן כדי 80% מאותו שכר.
סעיף 8 של חוק הגנת השכר קובע, כי הגנות על שכר שמשולם שלא על בסיס יומי או חודשי יקבעו בתקנות על ידי שר העבודה.

בנוסף, החוק קובע תשלומי הכנסה ממקורות אחרים שיחשבו כמשכורת לצורך ההגנות שמספק סעיף 8 של חוק הגנת השכר מפני עיקול (קצבאות, שכר מלשכת העבודה, שירות בתי הסוהר ועוד).
מטרתה של ההגנה שמקנה סעיף 8 לחוק הגנת השכר היא להשאיר אחוז מינימלי מהמשכורת המעוקלת בידי העובד. כדי להסיר ספק, נקבע בחוק כי אין בהוראות החוק כדי לפגוע בהגנות אחרות שקיימות ביחס לקצבה שמשתלמת לזכאי.

בתת הסעיף האחרון של סעיף 8 לחוק, מצויין כי אם יש הוראות חוק אחרות שנוגדות את הוראות חוק הגנת השכר, הוראות חוק הגנת השכר יגברו עליהן.

יש לציין, כי מעסיק שלא ממהר למלא אחר הוראת עיקול, חושף עצמו לתביעה מצד הנושה שהעיקול בוצע לבקשתו, והוא עלול לשלם על כך מכיסו.
עם זאת, ישנם מעסיקים שנותנים לעובד מקדמה מראש, ומקזזים ממשכורתו תשלום חודשי בשל אותה מקדמה. במצב כזה, השכר שנשאר לעובד פטור מעיקול.

לקריאה מורחבת בנושא זכויות עובדים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה