zap group mishpati logo

פורום גירושין - שאלות ותשובות

מתגרשים? התגרשתם? מה עם הרכוש? ומזונות הילדים? לפניכם שאלות נפוצות ותשובות מפורום גירושין בניהולו של עו"ד יעקב בלס

15.09.11
תאריך עדכון: 09.04.24
8 דק'
פורום גירושין - שאלות ותשובות

אם הגעתם להחלטה להתגרש, והגעתם להסכמה עם בן הזוג לגבי הליך הגירושין, אתם יכולים לנסח הסכם גירושין בעצמכם או בסיוע עורך דין, טוען רבני או מגשר. הסכם גירושין ניתן לאשר בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.

אם אתם מעוניינים להתגרש, אך בן הזוג / בת הזוג לא מסכימים להליך, אתם יכולים להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני האזורי. סמכות השיפוט של בית הדין הרבני שידון בתביעה, היא במקום המגורים המשותף של בני הזוג בחצי השנה לפני הפרידה.

הליך פתיחת תיק תביעת גירושין כולל מילוי טופס התביעה, בו יש לכתוב את פרטי התובע, פרטי בן הזוג הנתבע, פרטי עורכי הדין והטוענים הרבניים המעורבים (אם ישנם כאלו), פרטי התביעה, העילה המצדיקה את תביעת הגירושין וכן הסעד המבוקש מבית הדין.

לפניכם פרטים ומידע בנושא באתר של בתי הדין הרבניים

תביעה לשלום בית

שאלה: במסגרת הליך גירושין, הגשתי תביעה לפירוק שותפות בבית המשפט לענייני משפחה. האם בן הזוג יכול במקביל להגיש תביעה לשלום בית בבית הדין הרבני? אם כן מה המשמעות? האם שתי התביעות מתנהלות במקביל? 
תשובה: בן זוגך יכול להגיש תביעה לשלום בית. אין מניעה לכך גם אם הגשת תביעה לפירוק שיתוף. יחד עם זאת, התביעה לשלום בית לא תעכב את הליך פירוק השיתוף המתנהל בבית המשפט.

רכוש ומזונות במשמורת משותפת

שאלה: האם במשמורת משותפת, כשהגבר יוצא מהבית ושוכר לו דירה ריקה ללא ריהוט, גרושתו מחויבת להשתתף במחצית קניית מיטות לילדים, מחשב, מצעים וכד', או שמא הגבר נושא בכל ההוצאות?
בנוסף: במקרה הנ"ל בנוגע למזונות , כאשר יש 2 ילדים - האם כופלים את מינימום המזונות לילד  פי שניים?

תשובה: בדרך כלל כל אחד מהצדדים נושא במלוא עלות המוצרים והמטלטלין שהוא רוכש עבור הילדים, וזאת גם כשמדובר במשמורת משותפת. לגבי שאלתך הנוספת ועל פי ההלכה הפסוקה בעניין זה, לא עושים מכפלה של סכום המזונות בשניים ואגב לא תמיד פוסקים מזונות מינימום אלא גם מעבר לכך שכן כל מקרה ונסיבותיו.

תוקף משפטי להסכם גירושין

שאלה: בעלי ואני התגרשנו בחו"ל (גט שקיבל תוקף מהרבנות הראשית בישראל). כמו כן ערכנו הסכם גירושין שנחתם בקונסונליה המקומית.
הייתי רוצה לדעת מה הפרוצדורה כדי להגיע לבית משפט לתת להסכם תוקף משפטי בישראל? 
האם אני צריכה לעדכן את משרד הפנים על גירושי? 

תשובה: אם התחתנתם באמצעות הרבנות עליכם להתגרש באמצעות בית הדין הרבני בחו״ל.

הסכם גירושין - שינוי ללא הסכמה

שאלה: הגרוש שלי שינה ללא הסכמתי את סדר השבתות הנהוג מזה שנים- פשוט כי הוא מעדיף כך. האם עומדים לרשותי כלים משפטיים/ הוצל"פ כדי להתנגד לקביעתו או לכדי גרום לו להבין שאינו יכול לעשות מהלך חד צדדי שכזה? וכן, עקרונית הוא חייב לי כסף (ע"פ ההסכם) בגין פיגורים בתשלומי המזונות. האם כדי לפתוח תיק בהוצל"פ אהיה חייבת להציג אסמכתאות מדויקות על ההפקדות המאוחרות בכל השנים? 

תשובה: בנוגע לאי תשלום המזונות, את אמורה לפתוח תיק הוצאה לפועל וכמובן תצטרכי להציג קבלות. אם בעלך משנה את הסדרי הראיה על דעת עצמו בניגוד להסכם את יכולה להגיש תלונה למשטרה כנגדו על הפרת צו שיפוטי וכן את יכולה לפנות בבקשה מתאימה לבית המשפט.

פתיחת תיק גירושין

שאלה: איפה אני יכול לברר אם נפתח נגדי תיק גירושין (divorce) בבית המשפט?

תשובה: הינך יכול לברר בבית הדין האזורי הקרוב לבית מגוריך לפי שם ומספר תעודת זהות.

איך מתגרשים הכי מהר שאפשר?

שאלה: אני ובעלי החלטנו להתגרש. מאוד אוהבים אך לא מסתדרים.(בעיה כלכלית קשה)
אם אנחנו הולכים ביחד לבית הדין הרבני ומבקשים להתגרש ולא רוצים שלום בית, האם אנחנו יכולים לסיים את עניין הגירושים באותו יום?

תשובה: התשובה באופן כללי היא - כן. ניתן להתגרש בהסכמה, הן בפני בית הדין הרבני והן בפני בית המשפט לענייני משפחה. יש לערוך הסכם המסדיר את כל ענייני הממון שביניכם (נצא מנקודת הנחה שאין לכם ילדים מנישואין אלו), ולבקש גירושין. בבית הדין הרבני עשויים לדרוש מכם להגיע פעם נוספת לצורך סידור הגט אך בהחלט, אם "לוחצים" שם, יש סיכוי שיסדירו את הגט גם באותו היום.

פרידת בני זוג וחלוקת חובות

שאלה: רציתי לדעת איך מחלקים חובות של זוג, למשל: הלוואות לבנקים, ויזות ואוברדרפט?

תשובה: אם הזוג עורך הסכם גירושין, קובעים בהסכם שכל החובות ישולמו על ידי שני הצדדים בחלקים שווים, ואז בודקים את היקף החובות. מסכמים יעד לתשלום ומשלמים את החובות בחלקים שווים. אפשר גם להסכים שצד אחד לוקח את החוב בבנק וצד שני משלם את החוב לחברת ויזה. רק צריך לבדוק את היקף החובות. בהעדר הסכמה יש צורך לפנות בתביעה מתאימה לבית המשפט.

חלוקת רכוש לאחר גירושין

שאלה: איך מחלקים רכוש בין בני זוג, והאם במידה שאשתי מתחתנת שוב הבעל החדש שלה יהיה זכאי לחלק שלה על חשבוני וחשבון הילדים?

תשובה: הרכוש מתחלק על פי חוק יחסי ממון, זאת אומרת שכל זכויות או רכוש שנצבר מיום הנישואים שלכם ועד למועד הפרידה מתחלק ביניכם בחלקים שווים. אם גרושתך תתחתן שוב עליה להסדיר את יחסיה עם בעלה החדש בהסכם ממון, שאם לא כן עלולה להיווצר בעיה משפטית.

גירושין ומזונות

שאלה: אשתי פתחה תיק גירושין בבית המשפט. אני פתחתי עסק חדש ב- 7/2010 וכרגע אין ממנו הכנסות. העסק הכניס עד היום רק כ- 10 אלף ש"ח.מעבודות נוספות הכנסתי עוד כ 10 אלף ש"ח.
שאלותי הן:

1. כמה מזונות אצטרך לשלם?

2. האם בית המשפט יכול לא לחייב אותי לשלם מזונות ?

3. נאמר שבית המשפט חייב אותי לשלם סכום מזונות אשר אין ביכולתי כרגע לשלם, האם אני יכול לבקש לא לממש את הגירושין עד אשר אתייצב כלכלית  או שבית המשפט יכריח אותי להתגרש ולעמוד בתשלומי המזונות ויהי מה?

תשובה: בית המשפט בכל מקרה יחייב אותך במזונות עבור הילדים ללא קשר לשאלה אם אתה מתגרש או לאו. בית המשפט לא יכריח אותך להתגרש, אבל הוא יחייב אותך בדמי מזונות שכן אם אתה מתגרש או לאו הילדים ממשיכים לאכול וזקוקים למזונות. בכל מקרה בגלל שאתה משתכר מעט אתה צריך לשכנע את בית המשפט שיפסוק לך מזונות מינימום.

דרכון לילד

שאלה: אני גרושה 5 שנים ,האב של הילדה לא בקשר איתנו אין לא הסדרי ראיה עם הילד
אני צריך דרכון לילד ,אבל הגרוש שלי לא רוצה להגיע למשרד הפנים ולחתום על טופס בקשה
אך ילד יכול לקבל דרכון ללא חתימה של האב?

תשובה: על פי החוק יש חובה לקבל גם את הסכמת האב לצורך הוצאת דרכון לילד, ואם האב לא משתף פעולה את יכולה להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט.

 

התייחסות למעבר דירה בהסכם גירושין

שאלה: אני בהליכי גירושין עם ילד בן 3. גרים בכפר סבא. בעלי עזב את הבית ועבר לתל אביב (שם גם עובד). כעת אני מחפשת דירות באזור המרכז והשרון. אני יודעת שבאופן עקרוני בית משפט מתערב ומונע מעבר דירה במרחקים גדולים וכשטובת הילדים מול עיניו, אך אני עדיין לא שקטה וחוששת שבעלי יטרפד את המעבר שלי לעיר מסוימת אם לא ייראה בעיניו המרחק מעיר מגוריו. מה כדאי לי לבקש שעו"ד-מגשר שלנו יכתוב בהסכם הגירושין כדי למנוע זאת? אציין כי אין בכוונתי לעבור לצפון/דרום, אלא להשאר באזור השרון או לעבור למרכז.

תשובה: עליך לפנות לבית המשפט בבקשה מתאימה שיתיר לך את המעבר עם הקטין.

הסכם גירושין - הסכם מדף

שאלה: האם יש דבר כזה הסכם גירושין - הסכם מדף חתום על ידי שני הצדדים, שאפשר להפעיל אותו כשרוצים?

תשובה: הסכם גירושין חייב להיות מאושר על ידי ערכאה שיפוטית, שאם לא כן הוא שווה כקליפת השום.
בכל מקרה אם בהסכם כתוב שהנכם אמורים להתגרש ואתם ללא תתגרשו, הרי שצד כזה או אחר יכול להגיש תביעה לביטול ההסכם.

 

חיוב בכתובה

שאלה: התחתנתי בשנת 2010. חתמתי על כתובה בסכום אותו אני לא יכול לשלם (טעות חיי). במהלך חד צדדי החלטתי לעזוב את אשתי ולחזור למגורי הורי אחרי כשנה (מסיבות אישיות/התנהגותיות שלה וכדומה). מאז(אוטוטו 4.5 שנים) אני תקוע בין הפטיש לסדן. נאמר לי על ידי עו"ד כי היא יכולה לבקש אץ דמי הכתובה מאחר שאני עזבתי ומאחר שלא נתתי לה דירה וכל המתבקש מהכתובה, ולכן גם לקיחת עורך דין לא מבטיחה לי דבר ואני לא רוצה לבזבז עשרות אלפי שקלים לשווא. אין לנו רכוש משותף ולא ילדים. האם יעזור שאני אפתח תיק ברבנות? או פשוט להשאיר את המצב ככה?

תשובה: אם תפתח עתה תביעה לגירושין, הסיכוי שתחויב בכתובה יהיה גבוה יותר לעניות דעתי. עדיף להשאיר כך את המצב ולהמתין שאשתך תפתח תיק.

מניות לפני ובמהלך נישואין


שאלה:
רווק חתם על חוזה עם מקום עבודה המעניק לו מספר מניות מוסכם מראש בפריסה לאורך כמה שנים. לאחר שנתיים הרווק התחתן (ללא הסכם ממון), וכעבור שנתיים נוספות התגרש. במהלך חלוקת הרכוש, מה דינן של המניות: 1. אלו שהתקבלו לפני הנישואין (ונשארו בחשבון פרטי) 2. אלו שהתקבלו במהלך הנישואין (ונשארו בחשבון פרטי) 3. אלו שהתקבלו במהלך הנישואין (והועברו לחשבון משותף).

תשובה: המניות שהתקבלו לפני נישואין ולאחר נישואין ואשר הוכנסו לחשבון על שם הבעל, לא יחולקו. מניות שהועברו לחשבון משותף, סביר להניח שיחולקו.

 

עו"ד בלס בגוגל פלוס

 

*המאמר פורסם במקור בתאריך: 15/09/2011 ועודכן ב 16/05/2016

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים