zap group mishpati logo

לשלוט בחלוקת הרכוש - מדריך בנושאי ירושה וצוואה

המחוקק העניק לנו אפשרות לשלוט במה שייעשה ברכוש שלנו לאחר שנלך מן העולם. אם גם אתם מעוניינים לשלוט בנעשה ברכושכם, להבטיח את רווחתם של יקיריכם ולמנוע סכסוכים ומאבקי ירושה ביניהם, האמצעי הזמין לשימושכם הוא צוואה. מהי צוואה, באילו מקרים חשוב במיוחד לעורכה ומדוע נחוץ ייעוץ משפטי להשלמת התהליך

מאת: עו"ד שולמית מזרחישולמית מזרחי משרד עו"ד
28.07.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
לשלוט בחלוקת הרכוש  - מדריך בנושאי ירושה וצוואה

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך שאדם עורך טרם מותו והוא כולל בו הוראות שמפרטות מה ייעשה ומה לא ייעשה ברכושו עם פטירתו. הצוואה היא מסמך המשקף את נשמתו של האדם שכתב אותו, את רצונו האחרון, את משאלת ליבו האחרונה לגבי מה יהיה לאחר לכתו לעולם אחר. הצוואה קובעת חלוקת רכוש באופן שונה מסדר החלוקה שקבע המחוקק בירושה על פי הדין. במידה שאין צוואה, יחולק הרכוש לפי מה שקבוע בחוק.

מהי ירושה על פי דין?

הביטוי "ירושה על פי דין" מתייחס למצב בו הנפטר לא הותיר צוואה טרם מותו, ואז רכושו יחולק לפי הסדר הקבוע בחוק הירושה. על פי החוק היורשים הם בן/ת הזוג של הנפטר/ת, ילדיו וצאצאיהם ולאחר מכן הורי המוריש וצאצאיהם ולבסוף, הורי ההורים וצאצאיהם.

למי מומלץ לערוך צוואה?

לכל אדם מגיל 18 שצבר רכוש מומלץ לערוך צוואה. חשוב לערוך צוואה בעוד המוריש צלול ומודע לכל הרכוש שצבר. אנשים נוטים לדחות פעולה חשובה זו מהחשש שילכו לעולמם בטרם עת. אולם, התעלמות מהצורך בעריכת צוואה הינה בבחינת טעות, בוודאי במקרים בהם צוואה היא חיונית במיוחד. הצוואה לא מקרבת את המוות, הרי כולנו נמות בסופו של יום, אבל היא מאפשרת שליטה בנעשה ומיטיבה עם יקירינו, וחבל לדחות את עריכתה, שכן אין לדעת מה יקרה מתי.

ככל שתקדימו לערוך צוואה כך תיטיבו עם יקיריכם, תוכלו לקבוע במדויק ובאופן בהיר את אופן חלוקת הרכוש, יהיה קשה יותר "לתקוף" את הצוואה ולחלוק על אמינותה או על יכולתכם לעורכה (לגבי אנשים מבוגרים וחולים ניתן לטעון כי דעתם לא היתה צלולה בעת עריכת הצוואה למשל), ותוכלו לדאוג שהיא תהיה ברורה ומפורשת. צוואה היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין וכאשר הוראות המוריש אינן ברורות, שופט צריך לפרש אותן ולאתר את כוונותיו. מעבר לכך, חשוב שאדם יביע את רצונותיו באופן ספציפי ומפורש בצוואה מטעמו, בהתאם למרקם המשפחתי הספציפי שלו ולמנוע חלוקת ירושה על-פי החוק באופן שאינו תואם את רצונו.  

צוואה בשלב מאוחר או היעדר צוואה יכולים לעורר מאבקים מרים בקרב היורשים ולגרור מצב בו את רכושכם יקבל דווקא מי שלטעמכם לא זכאי לו. יכול להיות גם מצב בו אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג שנותר בחיים יורש את הדירה בה חי עם הנפטר. אם אין צוואה, ילדיהם של בני הזוג הם גם יורשים, וייתכן מצב בו הם ירצו להוציא את בן הזוג שנותר בחיים מהבית כדי לממש את הרכוש, והאלמן ימצא עצמו מחוסר בית ופגוע כלכלית. יש לחשוב על כך מראש ולמנוע מצב זה. בכלל, לא חסר מצבים מסוימים בהם הצורך בעריכת צוואה מקבל משנה תוקף.

לשלוט בחלוקת הרכוש  - מדריך בנושאי ירושה וצוואה

מהם המקרים בהם צוואה היא "חיונית במיוחד" ואין להתמהמה עם עריכתה?

במצב של בני זוג פרודים או גרושים שיורשיהם הקטינים חיים עם בן הזוג לשעבר - במקרה זה הילדים הקטינים ירשו את ההורה הנפטר, אולם להורה השני יש הסמכות לנהל את נכסיהם שיתקבלו מהעיזבון. כדי להתגבר על מצב זה יש לערוך צוואה ולכלול בה סעיף הקובע כי ימונה נאמן שיהיה אחראי לנהל עבור הקטין את חלקו בעיזבון עד הגיעו לגיל בגרות, אז יועברו הנכסים ישירות לידיו. 

במצב של פרק ב' - נישואים שניים או שלישיים: הסיכון למחלוקות ומאבקים גדול, ולכן חשובה הצוואה שיכולה לקבוע חלוקת הרכוש כך - מחצית לבת זוגו של הנפטר ומחצית לילדיו מנישואי הקודמים.
גם מקרים בהם המוריש מחליט לנשל מישהו מהצוואה מחייבים צוואה ולא סתם צוואה כללית אלא רצוי גם לכלול פירוט של הסיבות לנישול כדי למנוע מחלוקות בעניין זה או טענות לטעות בצוואה.
גם מצב של ילד עם צרכים מיוחדים יש לעתים צורך בחלוקה ספציפית, או כאשר ישנם חפצים בעלי ערך רגשי- אלה ועוד הם מצבים המצריכים צוואה.

במקרה שרוצים לעדכן את הצוואה, חשוב לא לשנות פרטים בה אלא לערוך צוואה חדשה: אם החלטת לשנות, לתקן או להוסיף תוספות לצוואה, מומלץ לעשות זאת באמצעות צוואה חדשה ולא להוסיף טלאים לצוואה קיימת, על מנת שלא ייווצר פתח לפרשנויות שונות לצוואה שיגררו להתדיינויות משפטיות מיותרות

כיצד ניתן להבטיח כי הצוואה תכובד ולא יטענו נגד תוקפה בעתיד?

צוואה נועדה להסדיר את חלוקת העיזבון לאחר הפטירה - אולם אין בעריכתה לבדה כדי למנוע סכסוכים משפטיים בין היורשים השונים. האמצעי המרכזי לעשות זאת הוא קבלת ייעוץ משפטי ועריכת צוואה בעזרתו של עורך דין שינסח צוואה מדויקת ומפורטת שמנוסחת בקפידה וכיאות - ניסוחים שאינם בהירים מספיק או משתמעים לשתי פנים פותחים פתח להליכים משפטיים ביחס לצוואה ופרשנותה. על כן, מומלץ שהצוואה תנוסח בידי עורך דין מומחה בתחום. בדרך כלל עורך הדין גם משמש כאחד העדים.

כמו כן עורך הדין יכול לעשות שימוש במנגנונים ואמצעים שונים שיבטיחו את יציבותה ועמידותה של הצוואה "בפני טענות ומתקפות". כך למשל, כשעורך הצוואה הינו אדם מבוגר או חולה, חשוב לתמוך את הצוואה בחוות דעת רפואית מתאימה, אשר תתייחס למצבו של המצווה במועד עריכתה ולכושרו המנטלי והקוגניטיבי, כדי למנוע טענות בעניין כשירותו של המנוח לערוך צוואה.

במקביל חשוב לבחון את הצורך לערוך הסכמים תומכים אחרים, דוגמת הסכם חיים משותפים בין בני זוג ידועים בציבור, הסכמי שותפות בעסקים כשמדובר בעסק משפחתי המערבים כמה מהיורשים ועוד.

כמו כן, יש להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה - ההפקדה מבטיחה את גילוי הצוואה לאחר הפטירה, במיוחד כאשר המצווה אינו רוצה למסור עותק ממנה בידי מי מקרובי המשפחה. 

ולבסוף, במקרה שרוצים לעדכן את הצוואה, חשוב לא לשנות פרטים בה אלא לערוך צוואה חדשה: אם החלטת לשנות, לתקן או להוסיף תוספות לצוואה, מומלץ לעשות זאת באמצעות צוואה חדשה ולא להוסיף טלאים לצוואה קיימת, על מנת שלא ייווצר פתח לפרשנויות שונות לצוואה שיגררו להתדיינויות משפטיות מיותרות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים