zap group mishpati logo

החלטת להתגרש? ספר לעוה"ד לפני שתספר לאשה

אם ייערך סקר בקרב גרושים/ות שיבחן מהי הטעות הגדולה שעשו במאבק הגירושין שלהם, סביר שרובם ישיבו שחבל שלא פנו לעורך דין מוקדם יותר.

מאת: עו"ד אריה לרנראריה לרנר-משרד עורכי דין
18.08.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
החלטת להתגרש? ספר לעוה"ד לפני שתספר לאשה

הליך משפטי אזרחי מתחיל לרוב בהגשת כתב תביעה וזהו שלב שיכול להתאים להכנסת עורך דין לתמונה, אך פני הדברים שונים כשמדובר במאבק גירושין: מאבק גירושין מתחיל ברגע בו החלטתם להתגרש ולא שנייה אחרי. כל צעד שתנקטו, כל מילה שתאמרו, כל הליך שתבצעו לבד, גם אם מדובר בשיחה, הודעת סמס, מכתב או מייל יכולים לפגוע בכם בהמשך הדרך ולחבל בסיכוייכם להגיע לתוצאות טובות יותר. ישנם גם לא מעט אנשים שעושים שימוש באמצעים משפטיים בעצמם, וכורים לעצמם בור ממנו יתקשו לטפס בעתיד. זה כולל בני זוג שמנסחים בעצמם הסכם גירושים או מצבים בהם אחד מבני הזוג פונה במכתב או אפילו בכתב תביעה לדיין או לשופט. 

כאשר בן הזוג שומע על הכוונה להתגרש, הוא יכול להתחיל לפעול נגד בן הזוג ולצבור יתרון בגזרתו. מצב בו בן הזוג "רדום" ולא יודע על כוונת בן הזוג להתגרש הוא מצב אידאלי שמאפשר מרחב פעולה ומבטיח הגנה מיטבית

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני שמודיעים לבן/ת הזוג על הכוונה להיפרד?

ראשית, משום שלעתים נחוצות פעולות שקל לעשותן לפני שבן הזוג נכנס ל"מצב מלחמה", כמו למשל, איסוף ראיות על אלימות, בגידה וכדומה; איסוף נתונים על מצב הנכסים והרכוש, תיעוד הוצאות ועוד.

שנית, כאשר בן הזוג שומע על הכוונה להתגרש, הוא יכול להתחיל לפעול נגד בן הזוג ולצבור יתרון בגזרתו. מצב בו בן הזוג "רדום" ולא יודע על כוונת בן הזוג להתגרש הוא מצב אידאלי שמאפשר מרחב פעולה ומבטיח הגנה מיטבית.

שלישית, לשאלת עיתוי הפעולות במסגרת מאבק גירושין יש חשיבות מכרעת בשל מרוץ הסמכויות של הערכאות. סכסוך הגירושין יכול להידון ולהיות מוכרע בבית דין רבני או בבית משפט לענייני משפחה, ולכל צד יש אינטרס שהדיון יתנהל ויוכרע במסגרת אחרת. הצד שפועל ראשון קונה סמכות, והגשת תביעה לאחד מבתי המשפט היא קריטית משום ששם יידון העניין, ועובדה זו משפיעה באופן מכריע ומקיף על תוצאות התיק. 

רביעית, חלק חשוב וקריטי ביותר המשפיע נחרצות על תוצאות הליך הגירושין הוא גיבוש אסטרטגיה: בכל מקרה יש נסיבות ומאפיינים ייחודיים ויש לתת את הדעת למגוון משתנים שמשפיעים על ההחלטות וההתנהלות. יש לבחון ולקבוע מראש באיזה כיוון הולכים, מה מתכוונים לטעון, מה רוצים להשיג, איפה מוכנים להתפשר ואיך רצוי להתקדם להגשמת המטרות. האסטרטגיה תקבע על ידי עורך דין מומחה ובעל ניסיון משום שלו יש את הכלים והמיומנויות הנדרשים לפעול נכון מול בן הזוג עוד בשלבים הכי מקדמיים של ההליך. האסטרטגיה שהוא יקבע תשפיע על האופן בו יקבל בן הזוג את ההודעה על ההחלטה להתגרש והאופן שבו זה יקרה; על השאלה האם לבחור בניהול משא ומתן; האם לפנות לגישור, ואם כן כיצד להתנהל במסגרתו – מה לתבוע, מה לחשוף, על מה להתפשר; מתי להגיש כתב תביעה ולאיזה בית משפט; והכי חשוב - מה לכלול בכתב התביעה. בכל שלב ושלב יש לפעול בזהירות ובמתינות, תוך הפעלת שיקול דעת, ניתוח של כל הדקויות והניואנסים ואיטום הרמטי של כל הפרצות. 

יש לשים לב לעובדה, ששלב הגישור וניהול המשא ומתן אינו בגדר מהלך אופציונלי אלא מהלך שהינו חובה. אם בעבר יכלו בני הזוג לבחון האם בכלל לפנות לגישור וניתנה להם יכולת לבחור האם לנהל משא ומתן לפני הגשת כתב תביעה, הרי שכיום, עקב חוק גישור חובה, השתנו פני הדברים. חוק הגישור החדש קובע, כי בן זוג שמעוניין ליזום גירושין צריך להגיש בקשה ליישוב סכסוך שלאחריה יוזמנו שני בני הזוג אל היחידה לסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה. זוהי יחידה הפועלת לצד בתי המשפט מטעם המדינה ויש בה אנשי מקצוע שמלווים את בני הזוג - עובדים סוציאליים ועורכי דין. על בני הזוג לקיים ארבע פגישות מהו"ת (מידע, הכרות ותיאום) במהלכן יקבלו מאנשי המקצוע מידע על אפשרויות הפעולה שלהם, סיוע, תמיכה, ייעוץ והכוונה בשאיפה שיבחרו להמשיך בדרכי שלום ולא יבחרו לנהל קרב משפטי. לאחר ארבע הפגישות הללו יוכלו הצדדים לפנות להליך גישור עצמאי או להגיש תביעה לגירושין. 

חמישית, ענייני גירושין הם עניינים משפטיים סבוכים ומורכבים וההתנהלות מול בן הזוג טרם הגשת כתב תביעה וודאי לאחריה איננה פשוטה ואיננה עניין של מה בכך, אלא עניין שבמומחיות. אנשים רבים מחפשים לחסוך בשכר טרחה וסומכים על עצמם שיצליחו לבד, ורק כשהם מגיעים למבוי סתום הם פונים לייעוץ משפטי אבל אז מסתבר לא אחת, שכבר נגרם נזק בלתי הפיך שקשה לתקנו וחבל. חשוב להבין שבענייני גירושין כל מילה חשובה, ולכל פעולה עשויות להיות השלכות קריטיות והרות גורל. פעולה עצמאית ללא ייעוץ משפטי במאבק גירושין עלולה לפגוע גם במי שעשה הרבה שיעורי בית. גם אם האדם הוא אדם זהיר, חכם ובעל ידע וגם אם יקרא היטב באינטרנט ויתייעץ עם מכרים, הוא לא יוכל לגבש אסטרטגיה ייחודית מיטבית עבורו. אסטרטגיה משפטית בתיק גירושין נתפרת בתפירה אישית למידות הלקוח, והיא מתבטאת בתקשורת מול בן הזוג לאורך כל הדרך כששיאה בהגשת כתב התביעה. 

החלטת להתגרש? ספר לעוה"ד לפני שתספר לאשה

למה לא להכין כתב תביעה לגירושין לבד?

זאת, משום שכתב תביעה הוא מסמך משפטי בעל ערך שראוי שייכתב רק על ידי עורך דין. ניסוח כתב תביעה אינו בבחינת "סתם" פנייה או מכתב לשופט. כמובן שהמחסור בכסף מקשה על תשלום שכר הטרחה, אבל חסכון שכזה עלול לעלות כסף רב בהמשך, כך שבסופו של תהליך לא יהיה חסכון אלא החלטה גרועה שתפער בור כלכלי וגם נפשי-רגשי. מי שחוסך עכשיו ואולי יפסיד בעתיד, עושה טעות קריטית. כתיבת כתב תביעה לגירושין היא בבחינת מלאכת מחשבת המושתת על אסטרטגיה וחשוב לדעת מה לכלול בו, איך להציג את הדברים, מה להדגיש ומה להשמיט, על מה להתעקש ומה לטשטש ולהקפיד על שימוש זהיר מאד במילים. אגב, הזהירות בכתיבה גם נדרשת בעת ניסוח הסכם גירושין.

הסכם הגירושין הוא מפת הדרכים של עתיד בני הזוג והילדים והא משפיע על נפשות רבות בתחומים שונים, ולכן הוא חייב להיות מקיף, מדויק, ממצה וצופה פני עתיד

מדוע לא לנסח הסכם גירושין לבד? אם בני הזוג מצליחים להגיע להסכמות מדוע הם צריכים עורך דין?

בני זוג שמסתדרים ביניהם זה דבר מבורך ביותר, אבל ניסוח הסכם גירושין הוא עניין משפטי שמצריך מומחיות וידע שאין לבני הזוג. הסכם הגירושין הוא מפת הדרכים של עתיד בני הזוג והילדים והא משפיע על נפשות רבות בתחומים שונים, ולכן הוא חייב להיות מקיף, מדויק, ממצה וצופה פני עתיד. אמנם ההסכם מגיע לעיון של שופט שמאשר אותו ונותן לו תוקף - אבל הסכם אליו הגיעו לבד בני הזוג ואשר נראה על פניו שקול, הגיוני והוגן יכול להיות קשה ליישום בהמשך. לעורך דין יש יכולת להסתכל באופן אובייקטיבי ומקצועי על הדברים ו'לתפור' הסכם שמתאים לבני הזוג ואשר יהיה קל לכבדו וליישמו בלי מאבקים עתידיים מיותרים. עורך הדין יציף שיקולים, פרצות, אתגרים ועניינים סבוכים שבני הזוג לא יזהו לבד. ניסיונו של עורך הדין יאפשר לו לזהות מה בני הזוג באמת צריכים, מה הם פספסו בדרך, איפה הם טועים, למה החישוב שלהם שגוי ואיפה עלולים להתעורר קשיים שאדם נעדר ניסיון לא יבחין בהם מראש. עורך הדין ידאג שכל אלה יקבלו יחס ומענה וכך ינוסח הסכם אופטימלי, מאוזן ונכון לבני הזוג שיוכלו לכבדו ולקיימו ביתר קלות בעתיד.

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה