zap group mishpati logo

בשם השם הטוב

האם ניתן להעריך את שמו הטוב של אדם, ובכמה?

מאת: עו"ד גלעד יעקב
18.10.11
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
בשם השם הטוב

אין סוף קלישאות מתארות עוד מקדמת דנא את חשיבות שמו הטוב של האדם, כשהידועה בהן היא "טוב שם משמן טוב", המדגישה כי המוניטין של אדם ושמו הטוב לא יסולאו בפז ולא ירכשו בכסף.
האמנם? האם באמת לא ניתן להעריך בכסף את שמו הטוב של האדם? או לחילופין, האם ניתן לכמת מבחינה
כספית פגיעה בשמו הטוב של אדם, וע"י כך גם במוניטין שלו בחברה?

תשובה לשאלה זו מקבלת את ביטוייה, אם כי בצורה חלקית, בחוק איסור לשון הרע, תשכ"ה- 1965 , הקובע כי פגיעה באדם והכפשתו בפומבי ראויה לפיצוי כספי ואף יותר מכך, רואה בפגיעה כאמור עבירה פלילית הטומנת בחובה עונש.
יצוין כי חוק לשון הרע אינו מגביל את סכום התביעה בגין פגיעה בשם הטוב. עוד קובע החוק, כי פגיעה כאמור, לא תהיה חובה להוכיחה (למעט עצם היותה),והיא ראויה לפיצוי ללא הוכחת נזק - עד לסכום של 50,000 שקל, ולכפל הסכום, אם היתה כוונה לפגוע באדם אליו הופנתה.
חשוב להדגיש, כי את סכום הפיצוי יקבע בסופו של יום ביהמ"ש תוך בחינת כל השיקולים הרלוונטיים, הראיות, וחומרת הפגיעה בשמו הטוב של האדם מבחינה אובייקטיבית.
זה המקום לציין כי לא כל אמירה פוגעת יכולה להיחשב ללשון הרע, ולא כל אמירה הינה בת פיצוי, על כן יש חשיבות מכרעת להתייעצות עם עורך-דין טרם נקיטת צעדים כלשהם.
עוד חשוב להבהיר, כי החוק קובע כי לשון הרע היא לאו דווקא פרסום שפגע בפועל באדם, אלא די בהוכחה כי אותו פרסום עלול היה לפגוע בו.
למען הסדר הטוב, ראוי לציין כי ביהמ"ש מכיר גם בהגנות העומדות לנתבע בלשון הרע, דוגמת הגנת תום הלב.
לסיכום, ניתן לקבוע כי שמו הטוב של האדם אינו ניתן באמת לשומה כספית, ולכן ניתן לראות בתחום זה תביעות בסכומים קטנים, ועד לסכומי עתק של כמה מיליונים, ולא בכדי.

* משרד עורכי-דין גלעד יעקב ושות', מתמחה בין היתר בתחום המשפט העסקי-מסחרי, המקרקעין, ההוצאה לפועל, תמ"א 38 ולשון הרע. תחומי נישה הייחודים למשרד הם מיסוי מקרקעין ורישום בתים משותפים.
טלפון: 03-9503838 דוא"ל: lawfair@gmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה