zap group mishpati logo

אושר בטרומית: איסור קיום יחסי מין בין מטפל אלטרנטיבי למטופל

חוק העונשין יתוקן כך, שאיסור קיום יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל יחול גם על מטפל נפשי אלטרנטיבי ומטופליו

מאת: מערכת משפטי
19.12.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושר בטרומית: איסור קיום יחסי מין בין מטפל אלטרנטיבי למטופל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין (תיקון – איסור קיום יחסי מין בין מטפל אלטרנטיבי למטופל), התש"ע- 2010, של ח"כ נחמן שי (קדימה) וקבוצת ח"כים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

לפי ההצעה, תורחב עבירת איסור קיום יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל, הקבועה בסעיף 347א לחוק העונשין, כך שאיסור זה יחול גם על מטפל נפשי אלטרנטיבי ומטופליו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי: "חוק העונשין יתוקן כך, שאיסור קיום יחסי מין בין מטפל למטופל יחול גם על מטפלים שאינם פסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדים סוציאליים, אך מעניקים את שירותיהם למטופלים רבים הסובלים מבעיות גופניות או נפשיות על רקע מצוקה נפשית או רגשית.

בשנים האחרונות מתרחבת התופעה של אנשים המציגים את עצמם כבעלי מומחיות מיוחדת לטיפול נפשי ו/או רגשי ו/או של מטפלים המשתמשים בשיטות מיוחדות לטיפול כאמור, ומציעים את מומחיותם ו/או שיטותיהם כטיפול ו/או כסיוע לאנשים במצוקה.

לא מדובר בפסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדים סוציאליים המשתמשים בשיטות אלטרנטיביות, אלא באנשים שלרוב נוהגים להגדיר ולהציג את עצמם כ"מטפלים" או כ"מטפלים אלטרנטיביים" ואינם נושאים בתעודת מקצוע פורמאלית או ברישיון מטעם איגוד הפסיכולוגים, הפסיכיאטרים או העובדים הסוציאליים, ואינם שייכים לתחום מקצועי המחייב הסמכה פורמאלית.

ניצול יחסי מרות
בד בבד מסתבר, כי בשנים האחרונות הצטברו יותר ויותר תלונות במשטרה ופניות אל ארגוני הסיוע השונים.. כנגד מטפלים אלטרנטיביים בגין ניצול יחסי התלות שנוצרים באופן טבעי בין מטפל ומטופל, לשם ביצוע עבירות מין במטופלים או במטופלות, ולא מעט פסקי דין בעת האחרונה עוסקים במטפלים אלטרנטיביים שאנסו מטופלים ומטופלות או ביצעו בהם מעשים מגונים תוך ניצול יחסי הטיפול.

מבחינת רציונאל החוק, בוודאי שאין לאבחן בין מטפלים שעיסוקם מוסדר בחוק  לבין מטפלים אלטרנטיביים.

תחולת הסעיף גם על מטפלים אלטרנטיביים
בתיקון לחוק העונשין משנת 2004, הוסף סעיף 347א העוסק באיסור יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל. דא עקא, שבאותו סעיף מדובר במפורש רק במי שהוא פסיכולוג, פסיכיאטר או עובד סוציאלי, או במי שהתחזה לאחד מאלה. בנסיבות של מטפלים אלטרנטיביים (שאינם מתחזים לפסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדים סוציאלים), לא מתקיימים יסודות העבירה כאמור בסעיף זה, והנושא נותר פרוץ.  סעיף זה מתוקן בהצעת החוק הנוכחית כך שיחול גם על מטפלים אלטרנטיביים.

הצעת חוק זו הנה פרי עבודת מרכז נגה למען נפגעי עבירה, הקריה האקדמית אונו".
9 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנתה לקריאה ראשונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • רצח תאיר ראדה: תפנית חדשה?

    רצח תאיר ראדה: תפנית חדשה?

    בעקבות עדות נוספת וגילוי מסמכים חדשים, החליט צוות ההגנה של רומן זדורוב להגיש בקשה למשפט חוזר. מהי המשמעות המשפטית של משפט חוזר בפרשה הטרגית שלא מפסיקה להסעיר את המדינה?
    7 דק'
  • על הגנה עצמית ועל רישוי לנשיאת נשק

    על הגנה עצמית ועל רישוי לנשיאת נשק

    עמדת משרדי הממשלה השונים גורסת כי יש לצמצם את החזקת הנשק בידי הציבור, אולם מניעת רישוי נשיאת נשק צריכה להיות מבוססת - תוך מתן אפשרויות שימוע וערעור בפני הרשויות המחליטות
    3 דק'
  • מעילת הענק המיוחסת לעובדת חברת yes / פרשנות

    מעילת הענק המיוחסת לעובדת חברת yes / פרשנות

    היקף המעילה הנטענת הוא עצום. נשאלת השאלה מדוע לא התקיימו בחברה מנגנוני פיקוח ובקרה שימנעו את אשר ארע?
    4 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה