zap group mishpati logo

מיהו נוטריון ומהם תפקידיו?

הפעילות הנפוצה ביותר של הנוטריון הינה אימות חתימה על יפויי כח לבנקים. סמכויות נוספות של נוטריון הן, בין היתר: אישורי תרגום, אישור עריכת צוואה ואישור הסכמי ממון

12.02.12
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
מיהו נוטריון ומהם תפקידיו?

נוטריון הינו תפקיד מעין ציבורי  המספק שירותים שונים כפי שיפורטו.

בעבר הרחוק היה קיים מושג של נוטריון ציבורי, בדרך כלל בסמוך לכל מחוז או לכל בית משפט שלום. עם השנים, בפועל, בוטל הנוטריון הציבורי ולמעשה ניתנו הסמכויות למי שהוסמך על ידי משרד המשפטים  לשמש כנוטריון.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נוטריון

למציאת נוטריון באינדקס משפטי

הנוטריון כפוף לחוק הנוטריונים ולתקנות שהותקנו, לתעריפים שנקבעו בתקנות ולפיקוח של משרד המשפטים, וכפוף אף לחוק לשכת עורכי הדין ולכל כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין.
למתעניינים, מקור השם הוא נוטרי – מצרפתית, שמשמעו פקיד ציבור, ובעבר אף שופט.

רישיון לשמש כנוטריון מוענק כאמור על ידי משרד המשפטים. על התעודה יחתום ככלל מנכ"ל המשרד.  כל עורך דין המשמש מעל 10 שנים כעו"ד  (הקלות מסוימות למי ששימש עו"ד בחו"ל)  ללא בעיות משמעת של ממש ועבירות, יוכל לקבל רישיון לשמש כנוטריון. הכל אחרי בחינת  בקשתו, פרסום וכד' .

מה בין נוטריון לעו"ד מן השורה?

הנוטריון מוסמך לאשר חתימות ומסמכים שעו"ד מן השורה אינו מוסמך לאשר.

הפעילות הנפוצה ביותר של  הנוטריון הינה אימות חתימה על יפויי כח לבנקים השונים  בהקשר לקבלת הלוואה לרכישת נכס  או דירה,  או יפויי כח  אחרים מכל סוג שהוא כמו ייפוי כח כללי או מיוחד.
פעולות נפוצות אחרות הן בעיקר אישורי תרגום של מסמכים שונים  כמו תעודות לידה, פטירה, נישואין, תעודת בגרות  ועוד. בין אם אלו מסמכים מחו"ל הדורשים תרגום ובין אם הפוך, למשל רישום נישואין בדרכונים זרים לאלו שנישאו בארץ, הוספת בן זוג  או הוספת ילד שנולד.

סמכויות נוספות של נוטריון

לנוטריון ישנן סמכויות נוספות, ביניהן:

אישור חיים -  כלומר: הנוטריון מאשר, כי פלוני בחיים.

לשם כך על אותו פלוני להתייצב בפני הנוטריון, זה יזהה אותו, יחתים אותו על המסמך המתאים ויאשרו. עם השנים אישורי החיים פוחתים והולכים, שכן אלו יועדו בעיקר למקבלי קצבאות ופיצויי מגרמניה או פנסיות שנות מחו"ל. ככל שעברות השנים מקבלי הפנסיות /רנטות פוחתים.

אישור העתק - הנוטריון מוסמך לאשר העתק צילומי של מסמך מסוים אם ישנה דרישה כזו. הדבר מקובל לגבי תעודות בגרות לאוניברסיטאות,  תעודות השכלה לגורמים שונים, וכן אישור כל מסמך הן ציבורי והן פרטי לצרכים שונים.

אישור הסכמי ממון בין בני זוג - נוטריון מוסמך לאשר הסכמי ממון בין בני זוג כאשר אלו נערכים לפני הנישואין.  הסכמי הממון מיועדים לקבוע את היחסים הרכושיים בין הצדדים וכן לקבוע כללים  בעניין הפרדת רכוש מסוים בין בני הזוג כאשר אלו ייפרדו.  כמובן ניתן לכלול תנאים נוספים וחשובים. יודגש, כי לאחר הנישואין הסכם ממון  או תיקונו יאושרו רק על ידי בית משפט.  החוק החל במקרה כזה הוא חוק יחסי ממון בין בני זוג.
אישור עריכת צוואה-  חוק הירושה מסמיך נוטריונים לאשר עריכת צוואה. אישורו הינו כצוואה בפני רשות,  היינו כמו צוואה שנערכה  בפני בית משפט.  במקרה שכזה מספיקה חתימת הנוטריון ואין צורך בעדים נוספים.

לנוטריון יש גם  תפקידים אחרים, ועליו לפעול במהימנות ואחריות גדולה מאוד.

כך למשל:

אישור מלאי עסקי - נוטריון מוסמך לאשר מלאי מסוים בתנאי שנכח במקום.

התראה נוטריונית או העדה על מסמך סחיר - אלו פעולות לא נפוצות  ועיקרן התראה על חוב על פי שטר.

פעולות מחוץ למשרד

נוטריון מוסמך ורשאי להחתים אדם על מסמכים מחוץ למשרדו ואף מחוץ לשעות העבודה הרגילות, אולם כאן ישנם כללים מיוחדים ואף תעריף מיוחד. נוטריון המתבקש לערוך מסמך ו/או להחתים אדם מחוץ למשרדו, יעשה זאת על פי בקשה מיוחדת של המבקש.  אם האדם מאושפז  או רתוק לביתו  מן הראוי לבקש תעודה רפואית  עדכנית כי האדם מתמצא במקום ובזמן, וכלשון העם: " מבין עניין" . 

יש להקפיד הקפדה יתרה בעיקר ביפויי כח מיוחדים או כלליים וכמובן בצוואות.  כפי שנכתב לעיל, נוטריון גובה שכר נפרד לכל שעה מחוץ למשרדו וכן הוצאות הנסיעה. זאת,  בנוסף למחיר עבור האישור כפי שנקבע בתקנות מפעם לפעם.

אישור הצהרה

מפעם לפעם נדרש האזרח לחתום על הצהרה נוטריונית. בדרך כלל מספיק אישור הצהרה בפני עו"ד, בפני ראש רשות מקומית, דיין, שופט ועוד פקידי ציבור שהוסמכו.  עם זאת, מסמכים והצהרות מחו"ל לפעמים דורשים אישור הצהרה בפני נוטריון.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים