zap group mishpati logo

זכויות קשישים - שאלות ותשובות מהפורום

האם ביטוח לאומי משתתף בהוצאות דיור מוגן? מהן הזכויות שמגיעות לקשיש שעבר ניתוח בגיל 80 ואינו מסוגל עוד לתפקד בכוחות עצמו? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום זכויות קשישים. מנהל הפורום, עו"ד ומגשר יהודה שוורץ, השיב

מאת: עו"ד ומגשר יהודה שוורץ
13.02.12
תאריך עדכון: 09.12.15
3 דק'
זכויות קשישים - שאלות ותשובות מהפורום

מינוי אפוטרופוס לקשיש

שאלה: אנו שלושה ילדים לאם אלמנה, מבוגרת וחוששים שבקרוב לא תוכל לנהל בכוחות עצמה את נכסיה והעניינים השוטפים שלה. איך עושים תהליך של מינוי אפוטרופוס ואיך מחלקים את האחריות בין שלושת הילדים?

תשובה: חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מאפשר,בנסיבות העניין שציינת ,למנות אפוטרופוס באחד משני המקרים הבאים:
א. אם חלה הידרדרות במצבה הנפשי של אמך, המגובה במסמך רפואי מתאים.

ב. אם אימך אינה מסוגלת לדאוג לענייניה כולם או מקצתם.

בכל אחד משני המקרים הנ"ל יש צורך בפניה בבקשה מתאימה לבית המשפט לבית המשפט.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות קשישים

למציאת עו"ד זכויות ופיצויים באינדקס משפטי

דיור מוגן עבור קשישים

שאלה: הורי ביקשו ממני לבדוק מעבר לדיור מוגן. רציתי לדעת האם ביטוח לאומי משתתף ספציפית בסוג דיור זה והאם במידה שאעזור במימון הדיור, אוכל לקבל הכרה במס על הוצאה זו?

תשובה: ביטוח לאומי אינו משתתף בתשלום לדיור מוגן.
בהתקיים תנאים מסוימים וכנגזרת מגובה הכנסה מסוים פק' מס הכנסה מאפשרת הכרה בחלק מתשלומייך במסגרת חישוב המס השנתי.

זכויות בעקבות ניתוח

שאלה: אבי,בן 64.5 עבר ניתוח מעקפים לפני שבוע. אבי עצמאי,נהג מונית.
כעת הוא לא יעבוד כחודשיים. האם הוא זכאי לקצבה מביטוח לאומי?(אבי גם חולה סכרת)

תשובה: בנסיבות המתוארות בשאלתך הרי שאביך אינו זכאי לקצבה מהמל"ל. תשובתי היתה משתנה אילו חלק ממצבו הבריאותי של אביך היה מוכר כתאונת עבודה.

ביטוח לאומי

שאלה: אימי בת 80 . הגשתי בקשה לשעות סיעוד, אשר נדחתה מספר פעמים.

לאחרונה שוב נדחתה למרות שהצגתי מסמך גיריאטרי המעיד על ירידה קוגנטיבית. האחות הגיעה לבדוק בלי לתאם איתי. רק הוריי היו בבית. הגשתי ערעור, וציינתי שלא נכחתי בבדיקה.
עכשיו התקשרה יועצת מהביטוח לאומי, ואמרה שאם אני רוצה ישלחו שוב מעריכה למרות שלדעתם לא מגיע לאימי עזרה. האם להסכים?

תשובה: אם הגשת כבר ערעור ראוי שתקבלי מהמוסד לביטוח לאומי מסמך המאשר שהם מוכנים להשעות את שמיעת הערעור עד לביצוע בדיקה חוזרת בנוכחותך. בכל מקרה של סירוב התמקדי בשמיעת הערעור.

קיפוח אלמנים

שאלה: אני אלמן בן 64, מקבל קצבת שארים. לפני כשנה קראתי בעיתון שתקרת ההכנסה לאלמן עלתה ל 6000 ש"ח הכנסה מותרת-תיקון שנעשה על ידי ח"כ חיים כץ.
בביטוח הלאומי בישרו לי שהדבר לא נכון ושהתקרה היא 4900 ₪, כך שאם אני מרוויח מעל סכום זה אני לא זכאי לקצבת שארים. האם ידוע לך היכן הנושא עומד?

תשובה: אכן לפני כשנה עברה בועדת העבודה והרווחה בהצבעה ראשונה הצעתו של ח"כ חיים כץ להעלות את קצבת השאירים לאלמן מ-57% מהשכר הממוצע במשק ל-73% דבר שאמור להעמיד את גובה הקצבה על הסכום שנקבת. אולם מאחר שההצעה טרם עברה קריאה שנייה ושלישית וטרם אושרה, הרי המידע שנמסר לך בביטוח הלאומי הוא המידע המעדכן לעת זו.

קצבת סיעוד

שאלה: אימי בת 80 לאחר אשפוז עקב נפילה בבית. רציתי לדעת האם יש כזה דבר ואיך מקבלים קצבת סיעוד, שכן היא לא יכולה לתפקד יותר בכוחות עצמה וכרגע אני סועדת אותה ולא גרה ביום יום לידה?

תשובה: בהתאם לחוק סיעוד אנשים הזקוקים לעזרה מיידית למועד קצר הקבוע בחוק, רשאים לבקש מהמוסד לביטוח לאומי "סיעוד קצר מועד". נהוג להגיד בקשה כזו לאחר אשפוז בבית חולים כמפורט בשאלתך. קשישים הזכאים לקבל גמלת סיעוד יקבלו את הגמלה על פי רוב בדרך של שירותים אשר מבוצעים עבורם כמו שירותי סיעוד, רווחה ומוצרים אשר יכולים לסייע לקשיש בתפקוד היום יומי. ישנם תנאים המנויים בחוק לקבלת הגמלה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה