zap group mishpati logo

גירושין ללא תביעות - שאלות ותשובות

כאשר אין רכוש וילדים משותפים - האם ניתן להתגרש בקלות ובמהירות ללא הגשת תביעות? שאלות ותשובות מהפורום

מאת: עו"ד משה פרדסעו"ד ונוטריון פרדס משה
21.11.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
גירושין ללא תביעות - שאלות ותשובות

החובה לפנות לגישור בעקבות החוק החדש

שאלה: האם כעת כשחל החוק החדש של הגישור, תהיה חובה על זוג שרוצה להתגרש בהסכמה הדדית בכל זאת ללכת לגישור?

תשובה: החוק החדש מחריג בקשה לאישור הסכם שאינה דורשת פנייה להליך של יישוב סכסוך וניתן להגיש בקשה לאישור הסכם.

מכירת חפצים ללא הסכמה

שאלה: אילו צעדים ניתן לנקוט כאשר הבן זוג מוכר חפצים ללא הסכמה?

תשובה: השאלה כללית מידי, אבל כעיקרון יש לפנות לערכאה המשפטית המתאימה ולבקש להוציא צו עיקול האוסר על פעולות כלשהן בתכולת הדירה ובכללן הוצאת מיטלטלין.
ללא צו שכזה יכול כל צד לטעון, כי הוא מפנה את חפציו שלו ומכיון שהסכסוך הוא אזרחי אזי המשטרה לא תתערב בכך.
בכל מקרה גם אם צד אחד כבר פינה את המיטלטלין ניתן לתבוע השבה או שיפוי כספי בגין חפציו של הבעל.

ביציות מופרות ורצון להתגרש

שאלה: אני ואשתי נפרדנו לפני 6 חודשים. סה"כ שנה וחצי נשואים.  התחתנו בקפריסין ונרשמנו כנשואים במשרד הפנים כחוק. בתחילת הנישואים עברנו טיפולי פוריות שבסיומם נוצרו כמה ביציות מופרות. ניסיתי להגיע עם אשתי להסכמה שבמסגרתה נלך יחד לרבנות כדי להתגרש בהסכמה ואח"כ נעסוק בסוגיית הביציות, כיוון שזהו עניין מסובך שדורש זמן. היא מסרבת לכך כל עוד לא הגענו לסיכום בעניין הביציות. שאלתי היא האם אכן היא יכולה לקשר בין 2 הסוגיות?  לדעתי אין כל קשר. בשאר הדברים אין בעיות. אין לנו ילדים והרכוש חולק ע"פ הסכם ממון.  שאלתי -  אם אלך לרבנות להגיש תביעת גירושים, האם קיים סיכוי שהרבנים יחזירו אותנו קודם לסדר את סוגיית הביציות ורק אח"כ לבוא להתגרש?  

תשובה: הנושא שהעלית הינו מורכב משפטית, אך ביחס לשאלה הספציפית שלך האם ביה"ד יקשור בין סוגיית הגירושין לסוגיית הביציות, הרי שעל פניו לכאורה אין קשר ישיר בין שתי הסוגיות ובפרט שאתם נשואים אזרחית בקפריסין וככל הנראה הגירושין שלכם הינם לחומרא בלבד, אך גם זו סוגיה כבדת משקל שיש לדון בה לאחר קבלת כל הפרטים הרלבנטיים, ואינני קובע מסמרות בקשר לזה. למרות האמור יש מגמה אצל דיינים בבית הדין הרבני לנסות ולפתור את כל הסוגיות הרכושיות והאחרות לפני הגט, אם כי אין קשר ישיר בין השניים כאמור לעיל.

הסכם גישור וכתובה

שאלה: האם לאחר חתימה על הסכם גישור, ניתן לתבוע את התביעה?

תשובה: גישור הינו הליך וולונטרי שמטרתו לנסות ולהסדיר את המחלוקות שבין הצדדים בהסכמה. להבדיל מהליך בוררות, הרי שאין למגשר כל סמכות לכפות פס"ד על הצדדים והוא רק מנסה להביא את הצדדים להסכמה. לאור האמור, הרי שאין בהליך הגישור כל מניעה להליכים משפטיים מקבילים ובכלל זה בעניין הכתובה. גם אם הצדדים התחייבו שלא לנקוט הליכים משפטיים במהלך הגישור, הרי שאין בכך הענקת סמכות למגשר או ויתור על סמכות קיימת של ערכאה משפטית כלשהי.
לידיעתך, הסמכות הבלעדית לדון בכתובה מסורה לפי חוק לבית הדין הרבני.

אין בהליך הגישור כל מניעה להליכים משפטיים מקבילים ובכלל זה בעניין הכתובה. גם אם הצדדים התחייבו שלא לנקוט הליכים משפטיים במהלך הגישור, הרי שאין בכך הענקת סמכות למגשר או ויתור על סמכות קיימת של ערכאה משפטית כלשהי

גירושין בהסכמה - אתאיסט אמריקאי לא יהודי וישראלית יהודייה

שאלה: התחתנו בארה"ב (נישואים אזרחיים), ועדכנו את הסטטוס במשרד הפנים. מההתחלה הוא חזר לארה"ב ואני נשארתי בארץ. אין ילדים ואין חשבון משותף או רכוש. אנחנו מעוניינים בהסכם פשוט המוותר מראש על הכל ללא סייגים. יש לי כמה שאלות: 1. האם אנחנו צריכים להתגרש קודם כל בארה"ב ואז בארץ ואם כן איזה מהטפסים שלו אני אצטרך לצורך הגירושים פה? 2. האם הוא יהיה חייב להיות נוכח בגירושין בארץ? 3.איזה טפסים אני אצטרך לצורך הגירושים ולמי אני משלמת את האגרה? 4. האם אני אוכל לעשות את זה בעצמי ללא צורך בעורך דין?

תשובה: אין צורך לנקוט הליך של התרת נישואין גם בישראל וגם בארה"ב ובישראל לבד מספיק והתרת נישואין בישראל תחייב גם בארה"ב אם יש סמכות לכך לבימ"ש ישראלי. 
למעשה, אם בעלך לא יהודי, אזי בהתרת נישואין עסקינן ולא בגירושין, והסמכות היא לביהמ"ש לענייני משפחה. עדיף לעשות זאת בהסכמה, אך ניתן להגיש בקשה להתרת נישואין גם ללא הסכמת הצד שכנגד אם כי ההליך ארוך יותר. אין הכרח בנוכחות הצד השני בהליך אך זה מזרז העניין. מי שפותח את התיק משלם את האגרה הקבועה בחוק. כעיקרון אין בחוק הוראה המחייבת ייצוג של עו"ד בהליכים משפטיים מעין אלו, אך עדיף לקחת ייצוג משפטי כדי להגיש את הבקשה נכון הן פרוצדוראלית והן משפטית מהותית.

אם בעלך לא יהודי, אזי בהתרת נישואין עסקינן ולא בגירושין, והסמכות היא לביהמ"ש לענייני משפחה. עדיף לעשות זאת בהסכמה, אך ניתן להגיש בקשה להתרת נישואין גם ללא הסכמת הצד שכנגד אם כי ההליך ארוך יותר

גירושין ללא תביעות לאחר 7 חודשים נישואין

שאלה: אני ובת זוגי מעוניינים להתגרש לאחר שהתחתנו בפברואר השנה דרך הרבנות. אין ילדים חשבון משותף או רכוש. אנחנו מעוניינים בהסכם פשוט המוותר מראש על הכל.

תשובה: יש צורך לבדוק האם יש לכם הסכם ממון אם לאו וכן מה עם כתובתה של אשתך.
במידה שהגעתם להסכמה, ניתן לערוך הסכם גירושין אך יש לאשרו בביה"ד הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, ולקבוע מועד לסידור גט בבית הדין הרבני שלו הסמכות המקומית לדון בכם.

עו"ד ונוטריון פרדס משה

עו"ד ונוטריון פרדס משה

עו"ד משה פרדס, מייסד ובעלים של "משרד עורכי דין ונוטריון משה פרדס" משנת 1996. עו"ד פרדס מוסמך גם כטוען רבני החל משנת 1992 וצבר ניסיון רב בתחומים שונים כגון: תביעות גירושין, אפוטרופסות, החזקת ילדים, הסדרי ראייה, מזונות, רכוש, ירושות, עיזבונות וצוואות.

נוטריון, דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון פרדס משה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה