zap group mishpati logo

אחוזי נכות - שאלות חשובות מהפורום

קביעת אחוזי נכות ע"י ועדות רפואיות, נכות בשל תאונת דרכים - שאלות בנושאים אלו ותשובות, לפניכם

מאת: עו"ד שלמה הרדי
26.12.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אחוזי נכות  - שאלות חשובות מהפורום

קצבה/נכות מביטוח לאומי

שאלה: אני מטופל בקנביס רפואי. יש לי אישור לקנביס רפואי על כאבי ראש חזקים, אני עובד אך קשה לי עקב השימוש בקנביס. האם יש באפשרותי לקבל מהביטוח הלאומי כסף על אי כושר עבודה, או קצבה/נכות מביטוח לאומי?

תשובה: שימוש בקנביס לא שולל בהכרח לחלוטין את כושר עבודתך. הוועדה תבדוק בין היתר את מגבלותיך בשל מצבך הרפואי ותחליט בהתאם לאמור.

הוועדה הרפואית קובעת את דרגת הנכות לפי רשימת ליקויים רפואיים שמוגדרת בתקנות הביטוח הלאומי. ברשימה זו, מופיע לצד כל ליקוי רפואי אחוז נכות מוגדר שיש לקבוע

ניתוח קיבוע בעמוד שדרה מותני

שאלה: יש לי קיבוע בעמוד שדרה בין חוליות L4-L5, ויש לי רק 20% נכות בגין זה לפי סעיף ״הגבלה בינונית בעמוד שדרה מותני״, ולא לפי קיבוע עמוד שדרה מותני בטענה שזה לא קיבוע בכל החוליות של עמוד השדרה. בקרוב אאלץ לעבור ניתוח נוסף, בו יקבעו את L3-L4. ואז הקיבוע יהיה מגובה L3 ועד L5. יש לי שתי שאלות: 1. האם אחוזי הנכות כרגע תואמים את המצב? 2. האם לאחר הניתוח אהיה זכאי לסעיף ״קיבוע עמוד שדרה מותני״ או שמא גם במצב זה, אקבל נכות לפי הגבלה בעמוד שדרה מותני? 

תשובה: הוועדה הרפואית קובעת את דרגת הנכות לפי רשימת ליקויים רפואיים שמוגדרת בתקנות הביטוח הלאומי. ברשימה זו, מופיע לצד כל ליקוי רפואי אחוז נכות מוגדר שיש לקבוע.
קביעת אחוזי הנכות במקרה שלך הייתה על פי התרשמות רופא הוועדה. כמובן ששמורה לך הזכות להגיש ערר על החלטה זו. לא ניתן על סמך תיאור המקרה לקבוע אם אחוז הנכות שנקבע תואם את מצבך.
ככל שמצבך יחמיר בשל הניתוח ותהא לך מגבלה קשה - אחוזי הנכות יעלו בהתאם.

פריצת דיסק - האם מגיעים לי אחוזי נכות?

שאלה: יש לי כאבים בגב ובמפשעה ולאורך כל הרגל.  גם עקצוצים בכף הרגל. עשיתי בדיקת CT ויצא שיש לי פריצת דיסק L4-5 וכן בלטי דיסק קלים -L5-S1 L3-4 L2-3 והגבלה בתנועות עקב הלחץ. כמו כן עשיתי צילום עמוד שידרה מותני סקראלי והממצאים: סקוליוזיס קל קמור שמאל שינויים ספונדילוטיים.

תשובה: לפי התיאור יש לכאורה אפשרות לקבלת אחוזי נכות. רופא הוועדה של המוסד לביטוח לאומי יבדוק את תלונותיך, ובין היתר יבדוק האם נותרה מגבלה תנועתית או אחרת כתוצאה מהפגיעה המתוארת ובהתאם תקבע הזכאות לאחוזי נכות.

פציעה בגב מתאונת דרכים ואי קבלת אחוזי נכות

שאלה: אשתי עברה תאונת דרכים ונפצעה בגב. היא קיבלה פיצויים וסגרו את התיק, אבל לא נתנו לה אחוזי נכות. האם לא מגיעים לה אחוזי נכות מכיון שהיא לא עובדת יותר מ14 שנה?

תשובה: אחוזי נכות מעידים על נכות צמיתה שנוצרה כתוצאה מתאונת הדרכים.
על פי מה שאתה אומר, אני מבין שמומחה בית משפט בדק את אשתך וקבע כי לא נותרה לה נכות צמיתה וכפי הנראה קיבלה פיצוי ללא התייחסות לנכות - כיוון שנקבע כי לא נותרה לה נכות. 
אין קשר בין העובדה שאשתך לא עובדת לבין הקביעה כי לא נותרה לאשתך נכות כתוצאה מהתאונה. 

המוסד לביטוח לאומי מכיר בדלקות עור חמורות כמו המחלה שציינת - אטופיק דרמטיטיס. למוסד לביטוח לאומי ועדות שבודקות את הסובלים מאלרגיות קשות, ואלו יבדקו את חומרת המחלה שלך ובהתאם לכך יקבעו לך אחוזי נכות ודרגות אי כושר

מהן הזכויות שלי כחולה אטופיק דרמטיטיס?

שאלה: אובחנתי לאחרונה כחולה מחלת עור אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור). בן 30. אשמח להבין מהן זכויותי מבחינת ביטוח לאומי, פוליסות ביטוח וכד?

תשובה: עליך לדעת כי המוסד לביטוח לאומי מכיר בדלקות עור חמורות כמו המחלה שציינת - אטופיק דרמטיטיס. למוסד לביטוח לאומי ועדות שבודקות את הסובלים מאלרגיות קשות, ואלו יבדקו את חומרת המחלה שלך ובהתאם לכך יקבעו לך אחוזי נכות ודרגות אי כושר.
ככל שברשותך פוליסות ביטוח פרטיות - שנערכו לפני פרוץ המחלה, אתה עשוי להיות זכאי לתגמולי ביטוח. עליך לבדוק את זכויותיך בהתאם לרשום בפוליסות.

משותק ויושב בכסא גלגלים - כמה אחוזי נכות נקבעו לו?

החמרת מצב וערעור על אחוזי נכות עקב מחלת מקצוע

שאלה: אני מנהל מוסך בצפון והגשתי בזמנו בקשה לביטוח לאומי על תאונת עבודה ומחלת מקצוע. קיבלתי 0% ולאחר ערעור נקבעו לי 5% סופי. הכאבים ממשיכים לי מאז הוועדה (לפני שנה בערך) ורופא אורתופד המליץ לי להגיש בקשה נוספת. האם יש לי קייס? אני מצויד במכתב עם חוות דעת של האורתופד שלי.

תשובה: המוסד לביטוח לאומי הכיר לך בחמישה אחוזי נכות. בחלוף חצי שנה מקביעת הנכות וככל שמצבך החמיר הנך רשאי לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעה להחמרה. בין היתר תתייחס הוועדה למסמכים רפואיים חדשים (לאחר הקביעה) וכן לטיפולים חדשים אותם עברת.

במקרה של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, בית המשפט יפחית מהפיצוי שתקבל את התקבולים שתקבל מהמוסד לביטוח לאומי בגין תאונת העבודה

קביעת אחוזי נכות ע"י מומחים של בימ"ש

שאלה: במקרה של תאונת דרכים במסגרת העבודה (תאונת עבודה- הוכרה כתאונת עבודה). לאחר שבית המשפט מינה מומחים ונקבעו אחוזי נכות לתובע ע"י מומחים שקבע השופט. 1. מדוע יש צורך גם בפניה לביטוח לאומי לקביעת אחוזי הנכות? 2. האם ביטוח לאומי מכיר באחוזי נכות שנקבעו ע"י מומחים שקבע בית המשפט? (או שיש תהליך מלא לקביעת אחוזי הנכות)?

תשובה: במקרה של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, בית המשפט יפחית מהפיצוי שתקבל את התקבולים שתקבל מהמוסד לביטוח לאומי בגין תאונת העבודה.
גם אם לא תפנה למצות את זכויותיך במוסד לביטוח לאומי, בית המשפט ינכה "ניכוי רעיוני" את מה שהיית אמור לקבל.
לשאלתך השנייה: קביעת מומחי בית המשפט אינה מחייבת את המוסד לביטוח לאומי, אבל להפך כן, דהיינו: אם היית פונה קודם למוסד לביטוח לאומי, בטרם קביעת מומחי בית המשפט- קביעת הוועדה לעניין אחוזי הנכות הייתה מחייבת בהליך האזרחי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה