zap group mishpati logo

זכויות נפגעי תאונת דרכים - הכירו גם את קרנית

נפגעי תאונות דרכים זכאים לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו להם, ואלה מכוסים במסגרת פוליסת ביטוח חובה. אך מה קורה כשאין ממי להיפרע ולא ידועה זהות המבטח?

18.04.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
זכויות נפגעי תאונת דרכים - הכירו גם את קרנית

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: פלת"ד) קובע הסדר המבטיח פיצוי למי שנגרמו לו נזקי גוף עקב מעורבות בתאונת דרכים. כאשר אירוע מצער זה מתרחש, הנפגע תובע את ביטוח החובה שלו או של אחד המעורבים בתאונה לפי הנסיבות. אולם, ישנם מקרים בהם אין לנפגע את מי לתבוע ולא ניתן לזהות ולאתר את הגורם המבטח שממנו ניתן להיפרע. גם למצב דברים זה נתן המחוקק את הדעת, והבטיח כיסוי נזקי גוף של נפגע בתאונת דרכים גם במקרים בהם לא ניתן לתבוע את המבטח ולהפעיל ביטוח חובה.

מקרים נפוצים  בהם אין לנפגע בתאונת דרכים ממי להיפרע הם כאשר אין ביטוח חובה בתוקף. מצב זה יכול לקרות, למשל, כאשר הנפגע נהג ברכב שאיננו מבוטח, או שנהג ללא רישיון נהיגה, או שהוסע ברכב כאמור, או שנפגע כהולך רגל על ידי רכב כאמור

באילו מקרים של תאונת דרכים לא ניתן להפעיל את ביטוח החובה?

מדובר בקרים שבהם לא ברורה זהות המבטח או שאין פוליסת ביטוח בתוקף. מצב דברים זה יכול להתרחש באופנים הבאים:

תאונת פגע וברח

במקרי דריסה כאשר הולך רגל נפגע על ידי רכב, ונגרמו לו נזקי גוף חברת הביטוח שמבטחת את הרכב הפוגע בביטוח חובה תכסה את נזקיו. אולם, כאשר לא ברורה זהות הנהג, מאחר שהוא פגע בהולך הרגל ונמלט מהמקום, אז לא ניתן גם לאתר את החברה המבטחת ולתובעה.

אין ביטוח בתוקף

מקרים נפוצים אחרים בהם אין לנפגע בתאונת דרכים ממי להיפרע הם כאשר אין ביטוח חובה בתוקף. מצב זה יכול לקרות, למשל, כאשר הנפגע נהג ברכב שאיננו מבוטח, או שנהג ללא רישיון נהיגה, או שהוסע ברכב כאמור, או שנפגע כהולך רגל על ידי רכב כאמור. 
גם במקרים של פגיעה בעת נהיגה או נסיעה או פגיעה מרכב שהינו גנוב, או שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה (שימוש שמונע את מימוש הפוליסה) יכול למצוא עצמו הנפגע מול שוקת שבורה.

תאונת דרכים - מי ישלם על הנזק?

אין יכולת לשלם

מקרה נוסף שנחשב חריג ונדיר, אבל גם הוא, למרבה הצער מתרחש, אם כי בתדירות נמוכה בהשוואה ליתר המקרים הנזכרים, זהו מקרה בו חברת הביטוח פושטת את הרגל ואיננה יכולה לכסות את נזקי הנפגע.
בכל המקרים הללו למעשה אין מבטח "בסביבה" ואין את מי לתבוע.

קרנית היא תאגיד שהוקם מכוח חוק הפלת"ד, ותפקידה להעניק פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו למי שהיה מעורב בתאונת דרכים ואין לו ממי להיפרע

מה ניתן לעשות כאשר אין מבטח "בסביבה"?

במקרים כאלה קובע החוק, כי הנפגע יפרע מ"קרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים". קרנית היא תאגיד שהוקם מכוח חוק הפלת"ד, ותפקידה להעניק פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו למי שהיה מעורב בתאונת דרכים ואין לו ממי להיפרע. כל מבוטח המשלם ביטוח חובה משלם באופן עקיף לקרנית, משום שחברות הביטוח מפרישות מהפרמיה המשולמת נתח כספי לקרנית כדי למן את פעילותה.

קרנית משמשת כחברת ביטוח שניתן לתובעה במקרים בהן אין מבטח זמין אחר. הסדר ייחודי זה מונע מצב בו נפגעים יוותרו ללא פיצוי ויפלו לנטל על החברה. 
לפיכך, במקרה בו אדם נפגע בתאונת דרכים ורוצה להיפרע מחברת ביטוח בגין נזקי גוף שנגרמו לו, המבטח הנתבע הרלוונטי במקרה של תאונת פגע וברח וכן במקרים האחרים בהם אין ביטוח חובה "בסביבה" הוא "קרנית", מה שאומר שהנפגע נדרש להתנהל מול קרנית. 

קרנית, ככל חברת ביטוח לא ממהרת להעניק פיצויים והנפגע - ככל נפגע אחר בתאונת דרכים - נדרש להוכיח את זכאותו לפיצוי ולנהל נגד קרנית תביעה משפטית על כל שלביה, על כל המשתמע מכך

למה הכוונה "להתנהל מול קרנית"?

קרנית היא למעשה חברת ביטוח ככל חברת ביטוח. רבים מניחים בטעות שמשום שהינה גוף סטטורי ציבורי אז קל יותר לתובעה ולזכות בפיצויים, אך הם טועים. קרנית, ככל חברת ביטוח לא ממהרת להעניק פיצויים והנפגע - ככל נפגע אחר בתאונת דרכים - נדרש להוכיח את זכאותו לפיצוי ולנהל נגד קרנית תביעה משפטית על כל שלביה, על כל המשתמע מכך. 

מי שנפגע בתאונת דרכים, בין אם יש מבטח "בסביבה" וודאי אם אין מבטח, צריך להתנהל במתינות, בתבונה ובמחשבה תחילה, תוך הכרת החוק ומודעות לתהליכים השונים הכרוכים בקבלת הפיצויים בגין נזקיו בכדי להבטיח את זכויותיו.

יש לפעול כמו שפועלים בתאונת דרכים "רגילה" ללא קשר לזהות המבטח. למעשה אין הבדל בהיבט הנזיקי-ביטוחי בין תאונת פגע וברח לתאונה "רגילה" אחרת (בעקבותיה יש גורם ביטוחי ברור שממנו ניתן להיפרע) מלבד זהות חברת הביטוח הנתבעת

אם כן, כיצד יש לפעול אם נפגעתי בתאונת "פגע וברח"?

יש לפעול כמו שפועלים בתאונת דרכים "רגילה" ללא קשר לזהות המבטח. למעשה אין הבדל בהיבט הנזיקי-ביטוחי בין תאונת פגע וברח לתאונה "רגילה" אחרת (בעקבותיה יש גורם ביטוחי ברור שממנו ניתן להיפרע) מלבד זהות חברת הביטוח הנתבעת. בכל מקרה בו אין אפשרות לתבוע ביטוח חובה, יש לתבוע את קרנית, כאשר ההתנהלות המומלצת של הנפגע זהה הן בתאונה בה זהות המבטח ידועה והן בתאונה בה היא איננה ידועה. אנשים מניחים בטעות שקל יותר לזכות בתביעה מול קרנית בהשוואה לחברות ביטוח אחרות וזה ממש לא נכון. ההליך הוא הליך והסיכוי הוא אותו סיכוי. זהות המבטחת כלל לא משנה.

במסגרת התביעה עליך להוכיח, בין היתר, כי אכן נפגעת בתאונת דרכים (יש דיון משפטי נרחב סביב השאלה מה נחשב לתאונת דרכים) וכן להוכיח כי מעורבותך בתאונה גרמה לנזקי גוף שאת קיומם והיקפם תידרש להוכיח במסגרת תביעתך - כי הם יהוו את הבסיס לשיעור הפיצויים שייפסקו לך

כיצד, אם כן, יש לנהוג אם נפגעתי בתאונת דרכים?

בשלב ראשון יש כמובן לקבל טיפול רפואי. השלב השני מצריך פנייה לעורך דין מומחה לדיני נזיקין עם ניסיון בתחום תאונות הדרכים. חוק הפלת"ד הוא חוק ייחודי הכולל הסדרים יוצאי דופן ופרוצדורות ייחודיות בהן יש לשלוט כדי להבטיח פיצוי. על כן חשוב הליווי המשפטי כבר מהרגע הראשון, במסגרתו ינחה אותך עורך הדין כיצד לפעול. 

במידה שהמסקנה תהיה, כי יש לתבוע בעניינך את "קרנית", עורך הדין יגיש בשמך תביעה לפיצוי בגין נזקי גוף כנגד קרנית. במסגרת התביעה עליך להוכיח, בין היתר, כי אכן נפגעת בתאונת דרכים (יש דיון משפטי נרחב סביב השאלה מה נחשב לתאונת דרכים) וכן להוכיח כי מעורבותך בתאונה גרמה לנזקי גוף שאת קיומם והיקפם תידרש להוכיח במסגרת תביעתך - כי הם יהוו את הבסיס לשיעור הפיצויים שייפסקו לך.

השלב הבא יכלול בירור משפטי תביעתך תוך בחינת חוות הדעת של המומחים הרפואיים הרלוונטיים ותוך דיון בראיות רלוונטיות נוספות. 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה