zap group mishpati logo

תאונות בשטח ציבורי: מתי לתבוע, וממה להיזהר

החלקתם ברחוב על מרצפת שבורה? נפלתם לבור שהעירייה לא כיסתה? כדאי שתשקלו להגיש תביעה. אבל קודם קראו את הכתבה שהכנו לכם

מאת: עו"ד ידידיה בלויגרונדידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף
21.05.17
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
תאונות בשטח ציבורי: מתי לתבוע, וממה להיזהר

המרחב הציבורי שלנו מלא במפגעים. מרצפת שבורה שאיננה במקום, בור שלא כוסה כראוי על ידי העירייה או מכסה ביוב בולט, מסכנים את כל מי שעובר ברחוב, ועלולים לגרום לו לפציעה שטומנת בחובה נזקים לא מבוטלים.
אם נפגעתם כתוצאה מתאונה כזאת, אתם בוודאי שוקלים להגיש תביעה כדי לקבל פיצוי על הנזקים שנגרמו לכם. אלא שתביעות מסוג כזה מלוות בסיכון: הן עלולות להידחות, ולהותיר את התובע לשאת בעצמו בכלל ההוצאות.

כדי למזער את הסיכון לכך, כדאי שתדעו קצת יותר על תביעות בנושא. מהו הזמן הנכון לתבוע על תאונה בשטח ציבורי, מתי מומלץ לפנות לעורך דין, ומה צריך להוכיח כדי לזכות לפיצוי - על כל אלו ועוד בכתבה שלפניכם.

להבדיל מתאונות דרכים, שבהן אין צורך להוכיח אשמה (כלומר, הניזוק יקבל פיצוי בכל מקרה גם אם הוא אשם), בתאונות במרחב הציבורי יש להצביע על אשמה של מישהו כדי לקבל פיצוי

האבחנה בין תאונות דרכים לתאונות אחרות

המונח תאונה במרחב הציבורי נוגע לכל תאונה המתרחשת בשטח ציבורי, שאיננה תאונת דרכים. להבדיל מתאונות דרכים, שבהן אין צורך להוכיח אשמה (כלומר, הניזוק יקבל פיצוי בכל מקרה גם אם הוא אשם), בתאונות במרחב הציבורי יש להצביע על אשמה של מישהו כדי לקבל פיצוי. 

יש להצביע על גורם שהתרשלותו גרמה לתאונה (העירייה, הקניון, משרד החינוך וכו'). אם נפלתי לבור והוא תוקן מיד, זו אינדיקציה לאשמת העירייה

מה צריך להוכיח בתביעה על תאונה בשטח ציבורי?

שטח ציבורי הוא כל מקום שיש בו גישה לאנשים, בין אם זה רחוב, אוניברסיטה, מדרחוב, חנות, אולם שמחות, קניון או תחנת דלק. כדי לקבל פיצוי, יש להוכיח -

התרחשות התאונה - יש להוכיח את עצם קרות אירוע התאונה. ניתן להוכיח זאת באמצעות עדים (אם הלכתי עם אשתי ברחוב ונפלתי לבור, היא יכולה להעיד על כך), עוברי אורח. גם דו"ח הפינוי, למשל, יכול להוות חלק ממכלול הראיות להוכחת עצם קרות אירוע התאונה. כך למשל, דו"ח האמבולנס שפינה אותי (ובו נרשם שאכן נפלתי לבור).

אשמה - יש להצביע על גורם שהתרשלותו גרמה לתאונה (העירייה, הקניון, משרד החינוך וכו'). אם נפלתי לבור והוא תוקן מיד, זו אינדיקציה לאשמת העירייה. ניתן לבסס אשמה באמצעות תצלומים, עדים ועדים מומחים (למשל, מהנדס בטיחות הקובע אם צריך מעקה במקום או לא). 

נזק - יש להצביע על כל הנזקים שנגרמו כתוצאה מהתאונה: הנזקים המיוחדים (כלומר, אלו שנגרמו מיום התאונה ועד הגשת התביעה) והנזקים הכלליים הצפויים בעתיד. מדובר, בין היתר, בהפסדי שכר, הוצאות רפואיות, הוצאות דיור, הוצאות על ניידות, עזרת צד ג', כאב וסבל ועוד.

קבלת טיפול רפואי בסמוך ככל שניתן למועד התאונה. לעיתים לחלק מהנפגעים יש נטיה להתמהמה ולא לפנות לקבלת טיפול רפואי בסמוך לתאונה

נפלתי ברחוב, מה עלי לעשות?

ראשית, קבלת טיפול רפואי בסמוך ככל שניתן למועד התאונה. לעיתים לחלק מהנפגעים יש נטיה להתמהמה ולא לפנות לקבלת טיפול רפואי בסמוך לתאונה. לעיתוי הפניה יש חשיבות מכרעת בדבר הקשר בין הנזקים הנטענים לבין התאונה ובאופן בו פניה מאוחרת עלולה לנתק את הקשר הסיבתי בין התאונה לנזק הנטען .

שנית, איסוף ראיות רלוונטיות להוכחת עצם אירוע קרות התאונה ונסיבותיה  - מהפנייה לטיפול רפואי, דרך תצלומים של מקום התאונה, שמות של עדים, ובדיקה של מצלמות האבטחה במקום. אין דבר שהוא לא רלוונטי.

שלישית, פנייה לייעוץ משפטי - מומלץ לפנות במהירות לעורך דין שינחה אתכם איך לפעול, מה לומר בעת קבלת הטיפול הרפואי ועוד. עורך הדין יסייע לכם בין היתר באיסוף הראיות הרלוונטיות  לאחר התאונה, וכן  יסביר לכם, בין היתר, כי את התביעה עצמה ניתן להגיש רק שנה לאחריה - אז מתבהרת התמונה לגבי הנזקים שנגרמו.

לצד הסיכון צפויות לא מעט הוצאות. למשל, הוצאות בגין כתיבת חוות דעת של רופא מומחה, החיונית לצורך הוכחת הנזק

דברים שצריך לקחת בחשבון לפני הגשת תביעה

ראשית, בעצם הגשת התביעה יש סיכון. אם החלקת על המדרכה, לא בטוח שתקבל פיצוי, בשונה מתאונת דרכים. זאת, בשל אשמת העירייה שאותה צריך להוכיח, ואינה דבר טריוויאלי. 

שנית, לצד הסיכון צפויות לא מעט הוצאות. למשל, הוצאות בגין כתיבת חוות דעת של רופא מומחה, החיונית לצורך הוכחת הנזק, וייתכן שגם על חוות דעת מטעם מהנדס בטיחות, שלעיתים נדרשת.

שלישית, שכר הטרחה של עורך הדין בתביעות מסוג זה נגזר בדרך כלל מסכום הפיצוי (ככל שיתקבל), בתוספת מקדמה כלשהי. זאת, בשל הסיכון הקיים שהתביעה תידחה. כמו כן ישנן עלויות נוספות כגון חוו"ד משפטיות רפואיות וכן תשלום עבור אגרת משפט. 

חשוב שכל התלונות יהיו מתועדות ומגובות ברישום כדי לא לנתק את הקשר הסיבתי בין התאונה לנזק

טיפים חשובים למי שרוצה להגיש תביעה

להתלונן על כל כאב - בעת קבלת טיפול רפואי אסור "לשמור בבטן" שום דבר, ויש לדווח על כל כאב שחשים. חשוב שכל התלונות יהיו מתועדות ומגובות ברישום כדי לא לנתק את הקשר הסיבתי בין התאונה לנזק.

לבחור עורך דין שמתמחה בתחום נזקי הגוף - יש בעריכת דין התמחויות רבות, וחשוב לבחור עו"ד שמתמחה בתחום, ואשר יש לו ניסיון וידע ספציפיים בהגשת תביעות הנוגעות לנזקי גוף.

הדרך משובשת - האם העירייה אחראית?

דוגמאות לתביעות על תאונות במרחב הציבורי

עיתונאי שנפצע בעת התפרעויות - תביעה שהגיש עיתונאי על תאונה שאירעה לו, כאשר שהגיע לסקר ישיבה בעיריית שפרעם. במהלך הישיבה התנפלו על הנוכחים אלמונים, והעיתונאי החל לברוח. בזמן הבריחה הוא נכנס לפרוזדור שבסופו היה בור בעומק 4 מטרים שלתוכו נפל. באותו מקרה, התביעה נדחתה, לאחר שנקבע כי העירייה לא היתה יכולה לצפות את ההתנפלות ואת תוצאותיה.

גנן שנפל לתעלה עמוקה - תביעה שהוגשה על ידי עובד מחלקת הגינון של עיריית נהריה. במהלך עבודתו קיבל הגנן הודעה על תקלה שקיימת במערכת ההשקיה. הוא הגיע לטפל בה, ונפל לתעלה עמוקה. כתוצאה מהתאונה, האיש נפגע בכתף. בסופו של דבר נקבע לאיש פיצוי של 237,000 ₪.

ילד שרכב על אופניו ונפל לבור - תביעה שהוגשה על תאונה שנגרמה לילד בן 6 בעת שרכב על אופניו. באותו מקרה העירייה סגרה את הכביש לצורך אירוע הכנסת ספר תורה שהתרחש במקום, והילד נתקל בבור ניקוז לא תקין. בסופו של דבר נקבע לילד פיצוי גבוה.

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, רשלנות רפואית, ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה