zap group mishpati logo

מה שכל חייל חייב לדעת: על חשיבות הוצאת דו"ח פציעה בשירות הסדיר

חיילים רבים אינם מודעים לכך שכל פציעה במהלך השירות מחייבת הוצאת דו"ח פציעה מסודר, בלעדיו קשה ולפעמים בלתי אפשרי, לזכות בתביעה כנגד משרד הביטחון

23.10.17
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
מה שכל חייל חייב לדעת: על חשיבות הוצאת דו"ח פציעה בשירות הסדיר

חיילים רבים בשירות הסדיר, המשרתים הן ביחידות קרביות והן ביחידות עורפיות, נפצעים במהלך השירות פציעות אשר חלקן קל וחלקן מורכב וקשה. 

סוגי הפציעות והגורמים להן רבים ושונים, למשל: פגיעות בברכיים, ברגליים או בכתפיים במהלך משחקי כדור בבסיס או ימי ספורט בצבא; פגיעות ברכיים, כתפיים וגב במהלך אימוני קרב מגע בהם נדרשים המתאמנים לחבוט אחד בשני; כמו גם פגיעות בגב התחתון, בעמוד השדרה הצווארי, בכתפיים או בגפיים התחתונות בשל סחיבת משקל כבד במהלך מסעות אלונקה, מסעות רגליים עם ציוד על הגב, ריצות שטח או אימונים בשטח הפתוח; ועוד. 

לגורמים הרפואיים הצהליים החובה והאחריות לשמור על החיילים שלא יחזרו מוקדם מידי לפעילות או שלא יחזרו לתפקיד שיכול להחמיר את מצבם

מהם הגורמים להחמרת הפציעות?

במקרים רבים יעבור החייל שנפגע תהליך שיקום והחלמה קצרים ביותר (לעיתים קרובות אף קצרים מדי) ויעשה כל מאמץ לחזור ולשרת ביחידה למרות הפציעה. זאת, בשל המוטיבציה הרבה של החייל להמשיך בשירות באותה היחידה ולא להיפלט ממנה בשל הפציעה. ברוב המקרים, המפקדים, בעיקר ביחידות הלוחמות, יעודדו בעצמם את הלוחם לחזור לשירות מהר ככל האפשר.

לעתים קורה שהחזרה המהירה לשירות באותם תנאי מאמץ פיזיים בהם נגרמה הפציעה, מביאה להחמרתה כמו גם לפציעות חוזרות. אלה עשויים להחמיר את מצבו של החייל לעתים אף עד למצב של צורך בניתוחים או טיפולים רפואיים מורכבים, אשר היו נמנעים או נחסכים אלמלא החזרה המיידית לפעילות לאחר הפציעה, או אם החזרה הייתה הדרגתית ומבוקרת.

לגורמים הרפואיים הצהליים החובה והאחריות לשמור על החיילים שלא יחזרו מוקדם מידי לפעילות או שלא יחזרו לתפקיד שיכול להחמיר את מצבם. במידה שהחמרה כזו נגרמת, על משרד הביטחון בדרך כלל להכיר בה.

דו"ח הפציעה הינו מסמך סטנדרטי הקיים בכל יחידה ובכל שלישות. כל מפקד היודע על פציעה של חייל שלו, מחויב לדווח על כך לשלישות ולהוציא לחייל דו"ח פציעה חתום על ידו

מהו דו"ח פציעה?

דו"ח הפציעה הינו מסמך סטנדרטי הקיים בכל יחידה ובכל שלישות. כל מפקד היודע על פציעה של חייל שלו, מחויב לדווח על כך לשלישות ולהוציא לחייל דו"ח פציעה חתום על ידו. בדו"ח הפציעה על החייל לכתוב בקצרה את אופן התרחשות הפציעה, לציין מהם אברי הגוף שנפגעו, תאריך ומקום הפציעה ועדים שהיו לפציעה. בנוסף, עליו לוודא שהדו"ח אושר ונחתם על ידי המפקד הישיר שלו בעת הפציעה, מפקד היחידה ורופא היחידה. אחרת, הדו"ח לא נחשב תקין.

ידוע, כי חיילים עוברים לעתים קרובות מיחידה ליחידה במהלך השירות, ומטבע הדברים, גם מפקדים מתחלפים לעיתים קרובות, ולא תמיד קל לאתר אותם לאחר המעבר שלהם או של החייל ליחידות אחרות. בשל כך, מעבר לחשיבות מילוי הדו"ח ואישורו על ידי הגורמים השונים, קיימת חשיבות למילויו מיד לאחר הפציעה, ולא מומלץ לדחות זאת למועד מאוחר יותר בלהט הרצון לחזור לשגרת פעילות. 

חשוב לפרט את כל הפגיעות שנגרמו לחייל במהלך הפציעה. החייל עשוי לסבול ממספר חבלות, שאחת מהן קשה יותר מהאחרות וזוכה לרוב תשומת הלב. עם זאת, חשוב להקפיד שכל הפגיעות יצוינו בדו"ח

מה חשוב לדעת על תהליך מילוי דו"ח הפציעה?

ראשית, חשוב לפרט את כל הפגיעות שנגרמו לחייל במהלך הפציעה. החייל עשוי לסבול ממספר חבלות, שאחת מהן קשה יותר מהאחרות וזוכה לרוב תשומת הלב. עם זאת, חשוב להקפיד שכל הפגיעות יצוינו בדו"ח ולא רק הפגיעה הקשה ביותר. זאת, משום שכאשר הכאב והמגבלות עקב הפגיעה הקשה חולפים או מוקלים, מתעוררות פעמים רבות בעיות שונות של כאב ומגבלה הקשורים בפגיעות המשניות. זהו תיעוד של ההיסטוריה הרפואית של החייל שהיא חשובה מאוד לטיפול בבעיות רפואיות עתידיות, כמו גם בהגשת תביעה כנגד משרד הביטחון לקחת אחריות רפואית וכספית על בעיות אלה.

חובה על חייל שנפגע לפנות למפקדו ולבקש ממנו שיפנה אותו לשלישות או שידאג להבאת הדו"ח מהשלישות על מנת שייערך, ייחתם ויושאר בתיק הרפואי של החייל

מי אחראי למילוי התקין של הדו"ח?

אמנם, האחריות לוודא כי הדו"ח ממולא בצורה מלאה ותקינה מוטלת על המפקדים, אולם אלה טרודים בבעיות של כלל הפקודים שלהם, בניהול המחלקה, היחידה והפלוגה, ולא תמיד פנויים לוודא זאת עם החייל שנפגע. לעתים הם אף לא מודעים לאחריות זאת שלהם, אך מי שייפגע מאי תקינותו של הדוח הוא החייל עצמו.

לכן, חובה על חייל שנפגע לפנות למפקדו ולבקש ממנו שיפנה אותו לשלישות או שידאג להבאת הדו"ח מהשלישות על מנת שייערך, ייחתם ויושאר בתיק הרפואי של החייל. עליו לוודא, כי הדו"ח מולא במלואו וכי כל הגורמים הדרושים חתמו ואישרו אותו.

לבסוף, מאחר שדו"ח הפציעה הוא על פי רוב טופס ידני ולא ממוחשב, חשוב לשמור על העתק שלו, למקרה שהדו"ח המקורי ילך לאיבוד בעת העברת התיק הרפואי מיחידה ליחידה במהלך השירות או בעת מעברי היחידה עצמה ממקום למקום. 

לדו"ח תקין יש חשיבות רבה אם עולה הצורך להגיש תביעה למשרד הביטחון אשר יקח אחריות גם על טיפוליים עתידיים שייתכן שהחייל יזדקק להם עקב הפציעה

מדוע חשוב שדו"ח הפציעה יהיה מלא, מפורט ומאושר כראוי?

ראשית, כאמור, הדבר דרוש לשם הערכת מצבו הרפואי של החייל בעת השירות ולאחריו. במידה שהפגיעות הנוספות לא מצוינות בדו"ח הפציעה (כפי שפעמים רבות קורה), ייתכן מאוד שהן לא יוכרו כפגיעות שנגרמו עקב אירוע הפציעה. לדוגמה, חייל שבמסע אלונקות נקע את רגלו או אירעה לו חבלה סיבובית בברך, בנוסף לכאבי גב תחתון או עליון, ייטה בדרך כלל להתמקד בפגיעה הכואבת בברך או בקרסול, ולא יציין כי הוא חש גם כאבים ומגבלות בעמוד השדרה. 

אך חשוב לא פחות, לדו"ח תקין יש חשיבות רבה אם עולה הצורך להגיש תביעה למשרד הביטחון אשר יקח אחריות גם על טיפוליים עתידיים שייתכן שהחייל יזדקק להם עקב הפציעה. פגיעות שונות שהן משניות לאירוע הפציעה הן ארוכות טווח ומופיעות מספר חודשים ולעתים שנים לאחר הפציעה. ייתכן גם שהחזרה המיידית לפעילות, המעודדת על ידי מפקדי היחידות, תוביל להחמרה שתדרוש ניתוח או טיפול רפואי מורכב יותר. 

בלא דו"ח פציעה מסודר ומלא, קשה מאוד לתבוע את משרד הביטחון וקשה לקבל זכאות לטיפולים ולניתוחים לאחר השחרור מהשירות. עורכי דין העוסקים בתחום יודעים לאחר ניסיון רב שנים, כי תביעות המוגשות ללא דו"ח פציעה מפורט ומלא - מקשות מאוד על הליך התביעה מול משרד הביטחון.

בנוסף לדו"ח הפציעה, קיימת חשיבות רבה גם בשמירת העתק של כל אחד ואחד מהמסמכים הרפואיים הנוגעים לפציעה או למחלה של החייל בעת שירותו

מה עוד כדאי לדעת במקרים של אירוע פציעה בשירות סדיר?

בנוסף לדו"ח הפציעה, קיימת חשיבות רבה גם בשמירת העתק של כל אחד ואחד מהמסמכים הרפואיים הנוגעים לפציעה או למחלה של החייל בעת שירותו. מסמכים אלה אמורים להיסרק ולהישמר במחשב הצה"לי, והחובה לתת לכל חייל עותק מהתיק הרפואי שלו על פי בקשתו מעוגנת בחוק זכויות החולה. יחד עם זאת, פעמים רבות מסמכי הפניות שונים, הכוללים מידע רב ערך בנוגע לאירוע הפציעה וחבלות משניות, אינם נסרקים ולעיתים קרובות הנפגע או החולה אינו מקבל לידיו את כל מסמכי הטיפול שנעשו לו בשירות הסדיר, ולכן קיימת חשיבות לשמור כל מסמך רפואי.

נוסף על כך, כאשר חייל משתחרר מהשרות הסדיר, ומעוניין שעורך דין יבדוק את האפשרות להגשת תביעה כנגד משרד הביטחון בגין הפציעה, במידה שלא שמר העתקים כאלו - עליו לבקשם מהצבא. הליך הזמנת וקבלת התיק האישי מהגורמים הצהליים לאחר השחרור ארוך ומסובך, ועוברים לעיתים חודשים רבים עד אשר התיק הרפואי מתקבל, דבר המעכב את היכולת להגיש התביעה או אפילו להעריך את כדאיותה. שמירת עותקים של כל מסמכי התיק הרפואי בזמן אמת יכולה לחסוך זמן רב ויקר. 

אזור מסוכן - יש להתרחק

לסיכום, חייל שנפגע בעת השירות - מומלץ שיצלם לעצמו עותק של כל הפניה, בדיקה ומסמך רפואי הנוגעים לפגיעה או למחלה ממנה סבל. בנוסף, מומלץ לדרוש מגורמי הרפואה הצה"ליים העתק מלא מהתיק הרפואי לפני השחרור. לבסוף, יש לוודא, כי דו"ח הפציעה הוא מלא, מפורט וחתום ומאושר על ידי כל הגורמים הנדרשים. כך, יהיה לחייל קל יותר להכין את תביעתו למשרד הביטחון, בהנחה שאכן יש בסיס מוצדק להגשתה. 

 

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים