zap group mishpati logo

הסדר חוב: פתרון לחובות עבר עצומים

צברתם חובות עצומים? ניתן לצאת מחובות גדולים גם בלי הליך של פשיטת רגל: הסדר חוב יאפשר לכם למחוק חלק ניכר מהחובות, ולצאת לדרך חדשה

09.04.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הסדר חוב: פתרון לחובות עבר עצומים

אם צברתם חובות, ייתכן שיש לכם פתרון. שימו לב: במקום הליך פשיטת רגל, שעשוי להימשך זמן רב, לעלות לכם ביוקר ולהטיל עליכם כתם, כדאי שתשקלו לפנות להליך אחר - הסדר חוב.

הסדר חוב עשוי לאפשר לכם למחוק נתח משמעותי יותר מהחוב, תוך זמן קצר והתחלה בחיים חדשים

מהו הליך הסדר חוב?

הסדר חוב עשוי לאפשר לכם למחוק נתח משמעותי יותר מהחוב, תוך זמן קצר והתחלה בחיים חדשים.
יודגש, כי הסדר חוב איננו מתאים לכל אחד וצריך לבחון את שאר האפשרויות להסדרת חובות וליציאה לדרך חדשה. 

הסדר חוב הוא כלי יעיל מאוד, למחיקת חובות ישנים (חובות שרבים מהנושים כבר הכריזו עליהם כחובות אבודים). 

עד כמה הסדר חוב יכול לשפר את מצבכם, אם צברתם חובות ענק ישנים? 

הדוגמאות הבאות של בעלי חוב, בהם טיפלה הח"מ, יבהירו את המצב. 

הושג עבור בני זוג בעלי עסק בתחום ההדפסה הסדר מול כל הנושים בסך 220 אלף שקלים, שכלל את כל החובות 

בני זוג בעלי עסק שקרס - בתחום ההדפסה

החוב המקורי: 3.5 מיליון שקלים 

כמה שילמו בפועל: 220 אלף שקלים

בני זוג החזיקו בעסק הדפסה שהתמוטט לפני מספר שנים רב. לאורך שנים ארוכות, התנהל נגדם הליך פשיטת רגל - והם החלו לעבוד כשכירים. במסגרת הליך הפש"ר הוצע להם הסדר, שבמסגרתו הם ישלמו 350 אלף שקלים; ולאחר מכן, תיבדק האפשרות שיינתן להם הפטר. במקום זאת, הושג עבורם הסדר מול כל הנושים בסך 220 אלף שקלים, שכלל את כל החובות, והם אף שלמו את הסכום בתשלומים - ויצאו לדרך חדשה. 

עובדי ציבור שנקלעו לחובות בקשו לפנות להליך פשיטת רגל. לאחר בחינת המצב להסדר חוב, הם נדרשו לשלם כ-30% מהחוב בלבד

עובדי ציבור שנקלעו לחובות כבדים - בעקבות מצב רפואי

החוב המקורי: 160 אלף שקלים 

כמה שילמו בפועל: 50 אלף שקלים

לקוחה ובעלה (עובד ציבור) נקלעו לחובות כבדים, בעקבות מצב רפואי לא פשוט. הם לא הצליחו לצאת מהחובות. אחרי שנים שהתנהל נגדם תיק איחוד בהוצאה לפועל - והחובות רק הלכו ותפחו - השניים ביקשו לפנות להליך פשיטת רגל. לאחר בחינת המצב להסדר חוב, הם נדרשו לשלם כ-30% מהחוב בלבד. 

לעיתים, חובות כלל אינם מוצדקים, וניתן לבטל אותם לאחר שנים

אם חד-הורית שנקלעה לחובות בגלל שואב אבק

החוב המקורי: 64 אלף שקלים 

כמה שילמה בפועל: לא שילמה

לעיתים, חובות כלל אינם מוצדקים, וניתן לבטל אותם לאחר שנים. כך, למשל, המקרה של אם חד-הורית - שנקלעה לחובות בגלל שואב אבק. סוכן מכירות, שעובר מדלת לדלת, החתים אותה על חוזה לרכישת המוצר. לאחר שלא עמדה בתשלומים, נפתח נגדה תיק בהוצאה לפועל - והיא החלה לשלם צו תשלומים. 

לאחר שלא עמדה גם בצו, נלקח ממנה המוצר (שואב האבק) - אולם היא נדרשה להמשיך לשלם. לאחר שהוגשו בעניינה בקשות רבות, תיק ההוצל"פ נסגר, והתביעה נגדה נדחתה. הוכח כי האם אולצה לרכוש את המוצר, בלי שהבינה על מה היא חותמת, ורק כדי שסוכן המכירות יעזוב. אסור היה לקחת מהאם את שואב האבק ולהמשיך (במקביל) לחייב אותה בתשלומים המופרזים. 

התברר שחוב של זוג קשישים הוא בן 20 שנה ויותר, לבסוף התיק נגדם נסגר וההליכים בוטלו

זוג קשישים עם חובות ענק מלפני שני עשורים

החוב המקורי: למעלה מ-30 אלף שקלים 

כמה שילמו בפועל: התיק נסגר

זוג קשישים בשנות השבעים המתקדמות - היו מבולבלים ונסערים: הם היו בחוב בסך מעל 30 אלף שקלים. לאחר בדיקת המקרה, התברר כי מדובר בחוב מלפני יותר מ-20 שנים, שרק כעת נפתח בגינו תיק בהוצאה לפועל. לבסוף, התיק נגדם נסגר - וההליכים בוטלו.

הסדר חוב בהחלט עשוי לסייע גם למי שחתמו על ערבות בנקאית, לטובת צד שלישי, ומצאו את עצמם לפתע מסובכים עם חובות ענק לבנקים

הסדר חוב למי שחתמו על ערבות בנקאית  

הפתרון של הסדר חוב נוגע לא רק לבעלי חוב החייבים כסף לגורם כלשהו (למשל: חוב לחברות תקשורת, חוב למוסדות ציבור או חוב לגופים פיננסיים). 
הסדר חוב בהחלט עשוי לסייע גם למי שחתמו על ערבות בנקאית, לטובת צד שלישי, ומצאו את עצמם לפתע מסובכים עם חובות ענק לבנקים (חובות שהם עצמם לא יצרו, אלא ערבים להם).

במקרה שחתמתם על ערבות וקיבלתם תביעה מהבנק - זה לא סוף העולם. על מנת שערבות זו תמומש, הבנק נדרש לעמוד בקריטריונים. אם הבנק לא יעמוד בקריטריונים אלה, תוכלו להיחלץ מהתסבוכת. להלן מספר דוגמאות לערבים שהצליחו להילחץ מהמצב הקשה שאליו נקלעו.

הוכח שהבנק פעל שלא כשורה, ותיק ההוצאה לפועל נגד אשה שחתמה על ערבות לאחיה - נסגר

אחות שחתמה על ערבות לעסק של אחיה, שהתמוטט

החוב המקורי: 200 אלף שקלים 

כמה שילמה בפועל: התיק נסגר, וחזר להתדיינות בביהמ"ש

מקרה זה נגע לאחות שחתמה על ערבות לאחיה, שנטל הלוואה עסקית. נגד האחות ניתן פסק דין ונפתח תיק בהוצאה לפועל, ועל משכורתה הוטלו עיקולים. הח"מ הגישה בקשה לבטל את העיקולים ואת פסק הדין - מאחר שניתנו שלא כדין. לאחר שהוכח כי הבנק אמנם פעל שלא כשורה, פסק הדין נגד האחות נסגר; ותיק ההוצאה לפועל נסגר. ההליכים עברו להתדיינות בבית המשפט. 

חובות כבדים - יש מה לעשות

נהג שחתם על ערבות לבן משפחתו, שלא עמד בהלוואה

החוב המקורי: 150 אלף שקל 

כמה שילם בפועל: התיק נסגר, ועבר להתדיינות בביהמ"ש

מקרה שנגע לנהג, שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל - והוטלו עליו עיקולים. זאת, לאחר שחתם על ערבות בנקאית לבן משפחתו, אך האחרון לא עמד בתנאי ההלוואה. נגד האיש ניתן פסק דין בבית המשפט - ונפתח תיק בהוצאה לפועל. לאחר ייצוג משפטי, באמצעות הח"מ, התיק נגד הנהג נסגר והעיקולים בוטלו. לאחר שהתברר כי הבנק פעל שלא כשורה - התיק עבר להתדיינות בביהמ"ש.

לסיכום: במקרה שנתבעתם בגין חוב ישן מאוד (חוב שאתם יצרתם; או שאתם ערבים לו) - כדאי שתיקחו בחשבון את האפשרות להגיע להסדר חוב (מדובר באפשרות עדיפה, במובנים רבים, על פני פשיטת רגל).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים